Veřejné finance
Caldorovo zlepšení
1. DANÉ VÝCHODISKO PŘINÁŠÍ PARETOVO ZLEPŠENÍ
2. TI KTEŘÍ JSOU ZMĚNOU POSTIŽENI, MĚLI BY BÝT V BUDOUCNU (ALESPOŇ HYPOTETICKY) KOMPENZOVÁNI
Celní postup při dovozu
– celní řízení se zahajuje podáním Jednotné celní deklarace účastníkem
– odbavení může provést pohraniční celnice či vnitrozemská;
Celní postup při vývozu
– písemný návrh na celní řízení se podává na tiskopise Jednotná celní deklarace pro zboží, které má obchodní charakter
Celní přestupky
1) porušování předpisů o oběhu zboží s cizinou – nepřihlášení zboží celnici při přechodu celních hranic státu, falešné doklady, nesprávné údaje, zcizení zboží ve vázaném oběhu, neoprávněný vývoz či dovoz zboží
Cla a celní politika
Každý stát pohybu zboží napomáhá – podporuje obchod a cestovní ruch, tím i devizové příjmy, ale zároveň musí zajistit jejich evidenci, kontrolu a chránit také ekonomické zájmy republiky.
Česká republika a zahraniční obchod
České země – historicky vzato – patřily vzhledem k poměrně nízkému výskytu základních surovin na straně jedné, kvalifikované pracovní síle, podnikatelské investici, vyspělému bankovnictví na straně druhé,
ČR A EU (Veř. příjmy >> DANĚ)
– má být stabilizována daň. kvóta (složená – vč. soc.zabezp, zdr. poj.) – nyní kolem 40 %.
– harmonizace daní: služby zdanit plnou sazbou-ale pozor na rozv. infrastruktury
– snížení limitu pro povinnost být plátcem DPH až na 1mil. Kč ročně.
Daň siilniční
Právní úprava – zákon č. 16/1993 Sb. – Zákon o dani silniční
– zákon č. 190/1998 Sb. – Úplné znění zákona o dani silničn
Daně – úvod
= neúvěrové příjmy veřejných rozpočtů = povinné platby do veřejných rozpočtů, které se pravidelně opakují
Finanční plány – příkladem je soukromý rozpočet veřejný rozpočet
Daň ze staveb
Předmět daně – předmětem daně ze staveb jsou stavby na území ČR, na které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí nebo kolaudačnímu rozhodnutí podléhající a užívané a nebo podle dříve vydaných obecně závazných právních předpisů dokončené
Daňová soustava
(Pojem a význam daně, principy daňového systému, charakteristika jednotlivých druhů daní daňové soustavy ČR) Daň je povinná zákonem určená platba fyzických nebo právnických osob do veřejného rozpočtu (státních rozpočtu a místních rozpočtů,
Daňová soustava
Daňová soustava je vytvářena jako provázaný systém sestavený s cílem zabezpečit příjmy státního rozpočtu, popř. veřejných rozpočtů, vybíráním daní. Získané prostředky jsou pak používány na zabezpečení chodu státní správy
Daňová soustava ČR
Daně, které lze v ČR uplatňovat, jsou uvedeny v zákoně č. 212/1992 Sb. o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů.
Daňové principy
Charakteristikaproměnlivé v průběhu časunutno určit pro daň. systém jako celek
obtíže: principů je mnoho, některé se popírají, nutno stanovit jeden princip jako nosný
Daňový dopad a přesun
Základní pojmy – celkové daň. břemeno ( tax burden, TB ) – snížení reál. disp. důchodu soukr. sektoru
celková škoda soukr. sektoru je vyšší než celkový prospěch veř. sektoru ( čisté vybrané daně )
Daňový systém v ČR
1.) Cíle a postup daňové reformy v ČR (k 1. 1. 1993) přístup ke všem daňovým subjektům stejný – spravedlnost daňová efektivnost – aby daně působily neutrálně
Deficit státního rozpočtu
– podle toho, jak deficit státního rozpočtu vzniká, rozlišujeme strukturální a cyklický deficit
– vestavěné stabilizátory mají v době rozmachu vytvářet přebytek státních příjmů nad výdaji a v době recese mají vytvářet rozpočtový deficit
DPFO ze závislé činnosti
100 % 70 % Magistrátní města 30 % Státní rozpočet
– o hospodaření obce platí univerzální předpisy
Důchodová metoda
HDP tvoří součet všech důchodů vyplácených firmami domácnostem za určité období + zisk firem.
— Důchody či náklady jako zdroje HDP : Národní důchod.Důchody či náklady na nákup výrobních činitelů.
1) Mzdy a platy ( z práce )
Důchodová politika
– týká se mezd a cen Ceny v ČR – došlo k liberalismu cen a většina cen je volných – určitá část cen je regulovaná (nájemné, vodné, elektřina …) => sociální důvody – probíhá deregulace (uvolňování) cen
Důchod – toková veličina
DŮCHOD – TOKOVÁ VELIČINA BOHATSTVÍ – STAVOVÁ VELIČINA
CO JE ZDROJEM BOHATSTVÍ? JE SPRAVEDLIVÉ ABY DO ROZDĚLENÍ BOHATSTVÍ STÁT
Efektivnost daní
Daně – transfer peněz ze soukromého sektoru do veřejného sektoru a to přináší náklady:
a) Administrativní – náklady vzniklé placením daní, mimo daně:
Efektivnost veřejného sektoru
Dosažení efektivnosti při řízení veř. sektoru je velkým problémem, jelikož hlavním projevem veřejného sektoru je tendence k neefektivnosti.
Ekonomika bydlení
1. Jaké jsou základní předpoklady pro fungování regulérního trhu s byty? – bydlení je nutné pokládat za soukromý statek, na jehož pořízení se musí podílet každý občas sám a úkolem státu je vytvořit občanům podmínky k tomu, aby mohli slušně bydlet
Ekonomika církví
1. Jaký je význam církví v současné době v ČR vůbec?
– církve jsou významným ekonomickým subjektem – v ČR je 19 církví a náboženských společností
Ekonomika kultury
1. Jaká je ekonomická pozice občana při spotřebě kulturních statků?
– o velikosti spotřeby kulturních statků se rozhoduje na trhu, občan sám rozhoduje
Ekonomika sociálního zabezpečení
1. Které dva základní systémy financování sociálního zabezpečení znáte?
a) průběžné financování sociálního zabezpečení – založeno na mezigenerační sociální solidaritě, stávající generace aktivních občanů
Ekonomika školství
1) Jaká je základní struktura a rozdělení finančních prostředků ve školství?
· Ministerstvo vnitra: policejní školy, školy požární ochrany · Ministerstvo obrany: vojenské školy
Ekonomika veřejné správy, justice a policie
Rezortní ministerstva + ústřední úřady (např. Český statistický úřad)
Finance územních samosprávních celků
– rozlišné v různých zemích – každá země má jiné uspořádání
– slouží jako finanční základna k zabezpečení funkcí územních orgánů (obce a města)
Finanční analýza
– je základní metodou, od které by se měl odvozovat další vývoj podniku
– existuje mnoho definic finanční analýzy (podle obsáhlosti a šíře)
Fiskální a monetární politika
ZÁKLADNÍ UKAZATELE VÝVOJE NH 1) HDP 2) Inflace 3) Nezaměstnanost 4) Platební bilance
= cílem hospodářské politiky vlády je dosahování ekonomického růstu NH
Fiskální federalismus
OPTIMALIZACE ÚZEMNÍ ALOKACE FISKÁLNÍCH FUNKCÍ Veřejná vláda je kombinací všech vládních jednotek na úrovni: • nadnárodní autority • ústřední vlády • Státní nebo republikové vlády
Fiskální federalismus
1.) Vymezení pojmu:
tento pojem platí pro všechny veřejné rozpočtové soustavy, kde je více než jedna úroveň
zkoumá vztahy uvnitř veřejné rozpočtové soustavy po vertikální i horizontální struktuře
Fiskální funkce ve fiskálním federalizmu
Alokační funkce !!!! Fiskální decentralizace souvisí s efektivním využíváním alokační funkce – tj. účelné a hospodárné zajišťování veřejných statků!!!!
Funkce daňové soustavy:
• Fiskální – úkol daňové soustavy je vytvořit dostatečně velký státní rozpočet, který zabezpečuje plynulé financování státního hospodářství a umožňuje nezbytné zásady do celého národního hospodářství
• Regulační – úkolem je regulovat spotřebu, např. vysoké daně cigarety, alkohol
Giniho koeficient
(VZOREC) – ČÍM BLÍŽE K 1, TÍM VĚTŠÍ NEROVNOST – ČÍM BLÍŽE K 0, TÍM VÍCE ROVNOSTÁŘSKÁ SPOLEČNOST – V ČR V 90. LETECH 0,2 >> 0,28.
Giniho koeficient = Giniho koncentrační poměr
– jde o výpočet poměru plochy mezi Lorenzovou křivkou a linií absolutní rovnosti (plocha B) a celkovou plochou pod linií rovnosti (A+B) – velikost koeficientu bývá udávána v intervalu
Historická báze rozpočtu
HISTORICKÁ BÁZE ROZPOČTU, INDEXOVÁNÍ (ROČNĚ NÁRŮST O INFLACI), NEHLEDÍ SE NA ÚČELNOST PROSTŘEDKŮ ANI NA POPTÁVKU, MINISTŘI A BYROKRACIE
Hrubý domácí produkt
– Vypočte se jako součet : Výdajů domácnosti na spotřebu. Výdajů státních orgánů na nákup výrobků a služeb. Hrubých domácích investic.
Hrubý národní produkt
Hrubý národní produkt je sumou všech finálních produktů. Spolu se spotřebními statky a službami do něho musíme zahrnout rovněž hrubé investice
Hrubý národní produkt (HNP)
HNP = souhrn statků a služeb (vyjádřený v penězích) vytvořený za určité období (nejčastěji za 1rok) výrobními faktory (práce, přírodní zdroje, kapitál) ve vlastnictví občanů
Charakteristika veřejných financí
VFI jsou součástí ekonomiky státu. Jsou to peněžní vztahy vznikající v souvislosti s tvorbou, s rozdělováním a používáním peněžních fondů. Jsou to peněžní vztahy, které se týkají veřejných institucí a zájmů, kdy jeden ze subjektů je stát
Charakterizujte národohospodářský produkt, jeho deriváty a jeho měření a vysvětlete vztah mezi produkční funkcí a hranicí produkčních možností
Hrubý domácí produkt (Gross Domestic Produkt – GDP)
HDP je souhrnem veškeré finální produkce a služeb vyrobených v dané zemi za dané
Index cen výrobců (PPI)
– měří náklady na pořízení určitého koše komodit – pracuje se však s cenami průmyslovými – tj. ve výchozí fázi distribuční sítě a PPI obsahuje i ceny surovin a polotovarů,
Inflace pádivá – dvouciferná
– lidé přestávají věřit domácí měně – preferují cizí měny nebo jiné trvalé hodnoty (zlato, nemovitosti)
– chod e-ky je narušen, výkonnost e-ky klesá
Keynesiánský model rovnováhy
– velký důraz na spotřební křivku domácností – každou korunu disponibilního důchodu spotřebitel spotřebuje, čím více má peněz, tím vyšší je i jeho spotřeba
Klasifikace daní: (dle zákona o daních)
A.) Podle možnosti přesunu a) přímé – nelze povinnost přesunout na jinou osobu – DPPO, DPFO, majetková apod. b) nepřímé – lze přesunout – DPH, spotřební daň
B.) Podle platební schopnosti poplatníka: a.) osobní – zohledňuje platební schopnost jedince – např. důchodové
Kolektivní investování v ČR
– podle českého práva: Zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a fondech. Investiční společnost a investiční fond jsou obchodní společnosti, jejichž předmětem podnikání je kolektivní investování
Komoditní struktura ČR
– ČR se snaží najít komparativní výhody = komplex faktorů, které ovlivňují
relativní postavení země v zapojení do mezinárodní dělby práce MDP) a které
jsou v souladu s historickým vývojem zohledňováni
Komplementy
= statky, u nichž celkový efekt křížové změny ceny je negativní; s růstem ceny statku Y množství statku X klesá platí: d X / d PY < prefix =“ o“ ns = „urn:schemas-microsoft-com:office:office“>
Legislativní proces parlamentu
1) Zákonodárná iniciativa – návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, senát nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávního celku – vláda může podat jen návrh na Zákon o st. závěrečném účtu a Zákon o st. rozpočtu
Majetková struktura
8. Požadavky na daňovou soustavu a související faktory. Daně důchodové (úpravy zisku, daňový základ, sazby daně a daňové slevy. Minimální potřebný zisk, nerozdělený zisk.
Makroekonomický koloběh, úloha státu v tržní ekonomice
Úloha státu v tržní ekonomice: Stát plní 3 funkce:
1) snaží se zajišťovat max. efektivnost – odstraňuje nedosta-tky v pozitivních
Měnová polika
proces, kterým se CB prostřednictvím svých nástrojů snaží o dosažení předem stanovených cílů; nejvýznamnější funkce cíle: stabilita měny, hospodářský růst, zaměstnanost, platební bilance,
Místní finance
Základní pojmy veřejná správa = záměrné činnosti prováděné institucemi státní správy a samosprávy
veřejná správa – státní správa – samospráva
Místní poplatky
– např. ze psů, ze stupného, za povolení vjezdu s motorovým vozidlem apod.
– spravují je obce jako svůj jediný příjem, také o nich rozhodují
Monetární politika
– stát předává tuto politiku zpravidla centrální bance – je to politika povinných minimálních rezerv, operací na volném trhu, diskontní politika, ale nemá právo emitovat peníze
Monopol:
základní předpoklady: – existence jediného výrobce v odvětví
– diferenciace produktu – bariéry vstupu jiných firem do odvětví.
Národní hospodářství
Hodnocení NH, magický čtyřúhelník Výkonnost NH jako celku charakterizujeme veličinami, které se nazývají makroekonomické ukazatele (národohos.agregáty (NA).
Národní hospodářství, struktura, sektory
– národní hospodářství = souhrn hospodářských činností, ve kterých se uskutečňuje hospodářský proces vymezený hranicemi státu – vyznačuje se určitou strukturou:
Národohospodářské teorie, …
– Národohospodářské teorie, Národohospodářská politika a Finanční věda – tři svazky univerzitních přednášek – přínos:
Nástroje hospopdářské polityky
právní systém – zákony schvaluje parlament a podepisuje prezident- závazné pro všechny v ČR, veřejné – Sbírka zákonů – porušení zákona se šetří: policie, finanční úřad, živnostenský úřad,
Nezaměstnanost
Formy 1. dobrovolná – lidé jsou dostatečně finančně zajištěni – lidé ztratili naději, že najdou práci
– ekonomicky negativní obyvatelstvo
Nezaměstnanost a její charakteristiky: míra, druhy, trvání a frekvence. Přirozená míra nezaměstnanosti a její determinanty. Fungování trhu práce.
Definice a měření nezaměstnanosti Nezaměstnaní jsou všechny osoby 15-ti leté a starší, které ve sledovaném období souběžně splňují tři základní podmínky: Jsou bez práce Hledají aktivně práci Jsou připraveny k nástupu do práce
Nezaměstnanost – definice nezaměstnanosti, její formy, příčiny, důsledky
Jedním z klíčových problémů ve vývoji ekonomiky jako celku je situace na trhu práce. Makroekonomie tak potřebuje (vědět) popsat stav a vývoj trhu práce.
Neziskové firmy:
Některé z těchto firem vstupují na trh, vyrábějí a prodávají svá zboží, ale jejich cílem není dosahovat zisku. Obvykle jsou tyto firmy financovány ze státního rozpočtu. Existují i netržní subjekty sloužící k uspokojování potřeb, jako např. školy,
Neziskové soukromo-právní organizace veřejně prospěšné
a) Obecně prospěšné společnosti – zakládány od 1. 1. 1996 a mohou dosahovat zisku, avšak pokud dosáhne OPS zisku,
Obce
– rozpočet obce musí být sestavován jako vyrovnaný, může být schválen až po schválení rozpočtu okresního úřadu, rozpočet okresního úřadu až po schválení státního rozpočtu
Obce
– územím obce rozumíme jedno katastr. území nebo soubor katastr. území, jestliže se obec člení na části. Obec je PO
Obchodní zákoník
Obchodní zákoník patří k nejdůležitějším právním předpisům, jejichž prostřednictvím se uskutečňuje přechod
Okumův zákon
vyjadřuje vztah mezi poklesem výroby a nezaměstnaností
– jestliže výroba (skutečný produkt) klesne o 2 % oproti reálnému, nezaměstnanost se zvýší o 1 %
Organizační složka státu
hospodaří s prostředky státního rozpočtu, které jí stanoví správce kapitoly v rámci rozpočtu kapitoly. Tzn., že její příjmy jsou příjmy státního rozpočtu a její výdaje jsou výdaji státního rozpočtu.
Ostatní neziskové veřejnoprávní organizace
a) ČT – má udělena práva pro vysílání od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, PO nezapsaná v OR. Jejím posláním je poskytovat objektivní, ověřené,
Ostatní poplatky
– např. za vypouštění odpadních vod do vod povrchových, za používání dálnic (Zákon o pozemních komunikacích) , za uložení odpadu
Osvobození
· osobní (subjektů) – stát, státní fondy, obce, diplomatická zařízení ap.
· věcné (úkony) – st. sociální podpora, změna jména města nebo ulice,
Placení v zahraničním obchodě, obchodní a platební bilance státu
FORMY PLACENÍ V ZO V ZO se používá jak hotovostního, tak i bezhotovostního platebního styku.
Plátce DPH
– plátcem DPH se může stát FO nebo O, která uskutečňuje zdanitelná plnění v rámci své podnikatelské činnosti
Plnění rozpočtu
– všechny subjekty plní práva a povinnosti vyplývající z rozpočtu (jak v příjmové tak i ve výdajové stránce)- plnění státního rozpočtu mají na starosti veškeré vládní i nevládní organizace,
Pojistné a sociální zabezpečení
Plátci pojistného jsou: 1) Zaměstnavatelé – a to i za své zaměstnance
2) Osoby samostatně výdělečně činné Za zaměstnance se považují: 1) Pracovníci v pracovním poměru
Politika povinných minimálních rezerv
– povinné úložky obchodních bank u centrální banky – povinné rezervy nebyly úročeny = nebylo to výnosné => generovaná ztráta => od 12.7.2001 úročení 12% repo sazbou
Poplatková povinost
– pevná částka – zaplatit ihned – ostatní případy – do 3 dnů od rozhodnutí soudu
– poplatky do 5000,- kolkem, jinak na účet státního rozpočtu u ČNB
Poplatníci a plátci daní
Výše uvedenými principy zdanění se řídí stát jako příjemce daňových výnosů při tvorbě daňové soustavy. Poplatník daně je ten, komu daň snižuje jeho prostředky,
Poplatky
Významným doplňujícím zdrojem financování celospolečenských a regionálních potřeb jsou poplatky.
POPLATKY SOUDNÍ SPRÁVNÍ MÍSTÍ
Poptávka po práci
Zvýšení pracovního vstupu má dvojí efekt: Zaměstnání dodatečné pracovní jednotky způsobí, že se celková produkce firmy zvýší o mezní (fyzický) produkt práce (MPN) a celkový příjem firmy se zvýší o součin ceny a mezního produktu práce: Přírůstek celkové produkce = MPN
Právní úprava
– upraveno z. 568/1992 Sb. Zákon o správních poplatcích – několik novel – některé změnili i sazby:
Příznivý nabídkový šok, míra inflace a míra růstu produkce
Příznivé nabídkové šoky jsou takové faktory, jako např. předstih růstu produktivity práce před mzdami, snížení relativních cen některých druhů zboží a služeb např. v důsledku apreciace
Podpora exportu v ČR
Důvody vzniku Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s., České exportní banky, a.s.; zásady zvýhodněného financování a poskytování státní záruky,
Poplatníci daně
– poplatníkem je rovněž: a) zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, pokud daňová povinnost nevznikla již držiteli vozidla
Příčiny inflace
a jednotlivé její formy, důsledky -vývoj cenové hladiny měříme pomocí implicitního cenového deflátoru a explicitních cenových indexů -úroveň cenové hladiny závisí : přímo úměrně na množství peněz v ekonomice
Příjmy, Výdaje
Příjmy – největší položku tvoří daně ( hlavně nepřímé daně) – dále pojistné na sociální zabezpečení
– ostatní příjmy (clo, přijaté úroky, soudní poplatky, příjmy rozpočtových organizací)
Příjmy státního rozpočtu
1) Přímé daně : Platí firmy a domácnosti přímo v závislosti na svých příjmech, případně majetku ( daň z přijmu, daň dědická a darovací )
Restriktivní fiskální politika
cíl – snížit růst AD nebo AS buď zvýšením daněmi (pokles AD) nebo snížením vládních výdajů (snížení AS)
Graf restrikce AD (útlum) Graf restrikce AS P P SRAS‘ SRAS
Ricaridiánská ekvivalence:
2 typy fiskálních opatření: (ekonomické subjekty, které očekávají snížení daně usuzují, že dlouhodobě musí být kryto zvýšení státního dluhu. proto subjekty nebudou více spotřebovávat)
Rizika v zahhaničním obchodě
Rizika : Popis : Hospodářská Nedobrý odhad situace na trhu, nevhodný sortiment zboží, špatná kvalita
Dopravní rizika Poškození při dopravě, zpoždění při dopravě
Rozdělení HDP
1. prvotní rozdělení – dochází k němu tam, kde vzniká (podniky)
a) daň ze mzdy (do SR) b) daň z přijmu PO (do SR) c) DPH (do SR)
Rozpočet a úroveň rovnovážné produkce
Rozbor státního rozpočtu, jeho příjmy a výdaje, úloha státu v soudobé ekonomice
Rozpočtový přebytek (BS) je přebytek daňových příjmů vlády nad celkovými vládními
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová politika – rozmanité procesy (vztahy a nástroje), které se odehrávají v rámci veřejné rozpočtové soustavy
Rozpočtové a příspěvkové organizace – neziskové organizace
a) rozpočtové organizace – vesměs dotovány ze státního rozpočtu
– poskytují služby v oblasti: školství, zdravotnictví, státní správy, obrany a bezpečnosti státu
Rozpočtové organizace
– školy, soudy, prokuratury, státní zdravotnická zařízení aj. Jsou financovány ze státního rozpočtu nebo rozpočtů obcí, kam odvádějí i všechny své příjmy; pokud mohou vykonávat i podnikatelskou činnost, potom rozdíl mezi příjmy a výdaji je dalším zdrojem financování jejich činnosti
Rozpočtový deficit
1.) Pojetí a typy rozpočtového deficitu: 3 situace ve vztahu mezi rozpočtovými příjmy a rozpočtovými výdaji 1.) příjmy převyšují výdaje ….přebytek 2.) výdaje převyšují příjmy…..deficit 3.) příjmy = výdaje ……vyrovnaný rozpočet
Rozšířená Phillipsova křivka a křivka krátkodobé dynamické agregátní nabídky. Křivka dlouhodobé agregátní nabídky.
Phillipsova křivka a křivka agregátní nabídky vyjadřují ve své podstatě stejné vzájemné vztahy. Rovnice křivky agregátní nabídky: P = Pe + (1 / d) * (Y – Y*) Pt – Pt-1 = (Pet – Pt-1) + (1 / d) * (Y – Y*)
Rovnice křivky krátkodobé dynamické agregátní nabídky: pt = pet + (1 / d) * (Y – Y*)
Saldo výkonové bilance
Saldo výkonové bilance (čára vedena pod položkou služby). Saldo může v malé ot. eko. významně ovliv. výši HDP. Zároveň může být ovlivněna vývojem podílu indexů exportních a importních cen,
Segmenty skupiny B
V této skupině se jedná převážně o produkci polotržních (smíšených) statků, kdy se podílí uživatel statků částečně i na úhradě.
Skladba důchodů (Y)
• pracovní důchod YL = w*L • důchod z vlastnictví půdy YA = I*A • důchod z vlastnictví kapitálu YK = v*K • důchod z transferových plateb YT • Y = YL + YA + YK + YT • Y = w*L + I*A + v*K + YT
Sociální pojištění
– zákonné pojištění (SZP) – v ekonomické podstatě jsou daněmi
– sociální pojištění (SP) obsahuje příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
– zdravotní pojištění (ZP) je určeno na financování veřejného zdravotnictví
Sociální pojištění
– zahrnuje pojistné na sociální zabezpečení (které se skládá z důchodového a nemocenského pojištění) a příspěvek na státní politiku nezaměstnanosti Poplatníci pojistného jsou: a) zaměstnanci 8 %
Sociální zabezpečení
1.) Vymezení pojmu 2.) Různé systémy sociálního zabezpečení 3.) Sociální zabezpečení v ČR
u sociálního zabezpečení hradí část zaměstnavatel (26%) a část zaměstnanec (8%)
vyměřovací základ = objem vyplacených mezd
Sociální zabezpečení
a příčiny jeho vzniku – podíl chudých ve vyspělých zemích je značný vliv na sociální a politickou stabilitu
– podíl chudých: Finsko 5%, Dánsko, Německo, Belgie, Francie, Irsko,
Soudní poplatky
– upraveny v z. 549/1991 Sb. Zákon o soudních poplatcích
– několik novel: z. 151,209,227/1997 Sb., poslední novela z. č. 5/1999 Sb.
Správce daně
– je příslušný finanční orgán (daňový subjekt), kterému plátce daň poukazuje,
Společná zemědělská politika
= Common Agricultural Policy CAP Římská smlouva Důvody CAP: • strategicko-politické ( ekonomická efektivnost)
Stát
– vyměřovacím základem u státních pojištěnců, tj. osob, za které platí pojistné stát, je částka 2 900,-
· osoby bez zdanitelných příjmů
Státní podnik
Zakladatel: stát – ministerstvo – obecní úřad – magistrát
SP vzniká vydáním zakládací listiny a zápisem do obchodního rejstříku
Státní podniky
zřizuje stát. Jejich zakladatelem může být buď příslušné ministerstvo nebo orgány místní samosprávy (obecní úřad). Podnik je právnickou osobou, vystupuje svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplívající.
Státní rozpočet
příjmová stránka výdajová stránka – daně – státní správa (úřady) – cla – obrana státu, školství, zdravot.
– sociální pojištění – transfery obyvatelstvu (důchody, soc. dávky,…)
Státní rozpočet
Státní rozpočet můžeme definovat jako centralizovaný fond finančních prostředků, který vytvářejí, rozdělují a používají ústřední orgány.
Státní rozpočet
1) základní nástroj FP vlády 2) má nejvíce všeobecnou (generální) povahu 3) Schválený rozpočet (02?): 684 MLD příjmy, 795 MLD výdaje >>> schodek 111,3 MLD (skutečnost 120 MLD)
Státní rozpočet je tvořen …
státními příjmy (daně, poplatky, cla) a státními výdaji (státní správa, zdravotnictví, obrana a bezpečnost, školství a kultura, sociální dávky) – jsou používány na zabezpečení chodu rozpočtových
Státní rozpočet – příjmy
příjmy
státního rozpočtu – základní formou příjmů státního rozpočtu jsou daně
(příjmy státu v tržní ekonomice obvykle daně tvoří 90% příjmu) – daň je
povinná platba, kterou subjekt (domácnosti, firma) odvádí do státního
rozpočtu ve stanovené výši a lhůtě
Státní rozpočet a fiskální politika
Státní
rozpočet je centralizovaný fond peněžních prostředků, které představují
plánované příjmy a výdaje státu. Nabývá formu zákona, neboť je schválen
parlamentem.
Státní výdaje a třísektorový model
Dosavadní výklad lze, i když tomu vaše pocity možná neodpovídají, považovat za příliš zjednodušený. S
modelem důchod-výdaje jsme pracovali pouze v rámci dvou sektorů ekonomiky: domácností a firem
Státní účelové fondy
– tyto účelové fondy jsou vytvářeny za účelem financování specifických úkolů ze zvláštních příjmů
– finanční zdroje lze získat různým způsobem:
Státní zkušebnictví
Hospodářská soutěž prověřuje jakost všech výrobků. Státní zkušebnictví vybraných výrobků (tzv. rizikových) má prostřednictvím autorizovaných
Strukturální deficit a investice
– není vyvážen přebytky SR v jiných letech má pouze vytěsňovací efekt růst úrok. sazeb, pokles soukromých inv. výdajů dlouhodobé oslabení růstu reál. produktu a zaměstnanosti při růstu cen. hladiny
Sttrukturální fondy, Kohenzní fond
Nástroje k tomu:(zákl. podmínkou poskytnutí pomoci je to, že zaostávající regiony mají méně než 75 % HDP/obyv. než je průměr EU – strukturální; kohenzní fond – méně než 90 % HDP).
Struktura a řízení národního hospodářství (NH)
1. odvětví – souhrn podniků se stejnými nebo podobnými výrobky, kt. používají stejné nebo podobné nástroje a) výrobní – průmysl, zemědělství, lesnictví, stavebnictví b) nevýrobní – doprava, spoje, cestovní ruch, školství, kultura, zdravotnictví,
Školství
– zabezpečuje vzdělání občanů státu prostřed-nictvím sítě stát. a soukromých škol všech stupňů
Teorie veřejné volby
-vychází z předpokladu, že vlády se chovají tak, aby získaly maximální počet hlasů v následujících volbách a zůstaly i nadále u moci. Vlády se snaží aktivně hospodářský cyklus ovlivňovat v zájmu svého znovuzvolení
Teorie veřejné volby
předmětem veřejné volby je analýza zákonitostí a mechanismů kolektivního rozhodování jak použít nástroje veřejné volby, abychom zjistili názory jednotlivců na problémy (např. daňové atd.)
vytváří analogii k tržnímu systému
Účetnictví a rozpočtová skladba
– klasifikace obratů na bankovních účtech (příjmových a výdajových)
– peněžních operací (CASH princip) – veřejných rozpočtů – státní rozpočet a státní fondy, obce, kraje
Úloha státu v ekonomice. zásahy státu do ekonomiky
ZÁKLADNÍ PŘÍČINY ZÁSAHŮ STÁTU • existence veřejné sektoru
• legislativní úpravy hospodaření ( obchodní zákoník, živnostenský zákon atd.)
Úseky ( odvětví, obory ) národního hospodářství
Mnohé úseky hospodářství ( průmysl, zemědělství, obchod ) se rozčleňují na odvětví : Strojírenské, potravinářské, oděvní, textilní, sklářské,
Ústava
Co se týká záležitosti, které souvisí s obsahem této kapitoly, tak ústava se například snaží o mnohem kompletnější definici subsidiarity,
Utváření fiskální politiky
Příliš zjednodušená keynesiánská analýza vedla k přesvědčení, že fiskální politika je kámen mudrců, odpověď na všechny prosby udržet pod kontrolou hospodářské cykly. Jestliže se šíří nezaměstnanost, jednoduše zvyšte výdaje nebo snižte daně
Úvod do daňové teorie
Daňové principy – princip spravedlnosti – princip efektivnosti
Spravedlnost daní – spravedlivé daně: odpovídají představám lidí o rozdělení celkového daňového břemene na jednotlivé poplatníky
Veřejná správa
Správa = záměrná systematická činnost, realizovaná v organizovaných celcích za účelem udržet (obnovit) stav (dle plánu) (= funkce správy); liší se od řízení
Veřejná správa
ORGANIZACE – pojetí: 1. řád, pořádek, stav, uspořádání organizovanosti 2. instituce – výsledek organizovanosti, cíleně uspořádaný prvek 3. struktura – vnitřní složení, vztahy
Veřejná volba a její konsekvence pro oblast veřejných financí
Rozhodování v oblasti veřejných financí a veřejného sektoru a možnosti uplatnění veřejné volby
Veřejný a individuální zájem – střet při rozhodování v oblasti veřejných financí a veřejného sektoru
– veřejný zájem podle Jacksona a Browna
Veřejné finance
Peněžní vztahy vznikající v souvislosti s tvorbou, rozdělováním a použitím peněžních fondů spojených s činností veřejných institucí (jedním ze subjektů je vždy stát)
Veřejné finance. Pojem. Rozbor finančních toků. Soustava veřejných rozpočtů. Státní rozpočet jako základní kategorie veřejných financí
Pojem, vznik, funkce. Rozpočtové zásady, rozpočtová soustava, rozpočtový proces, rozpočtová skladba. Parafiskální fondy. Vymezení pojmu veřejné funkce Veřejné finance lze definovat rozšířením obecné definice financí,
Veřejné finance ve smíšené ekonomice
Základní principy ve: a) nenávratnosti b) neekvivalence c) nedobrovolnosti (vynucené)
Dvě roviny ekonomické analýzy ve:
Veřejné příjmy
Jsou zdrojem pro krytí veřejných výdajů. Členění: a) hledisko návratnosti – nenávratné – návratné
b) časové hledisko – běžné příjmy – kapitálové c) míra závaznosti – obligatorní – fakultativní
Veřejné rozpočty a veřejný dluh
ve středu byl schválen rozpočet (3. čtení) – schodek 115 mld. Kč. úloha vlády: stabilizovat MAE vývoj (cykly), poskytovat veřejné statky, redistribuovat důchody. Důležitá je SPOTŘEBA – rovnoměrná v čase.
Veřejné statky:
( 1954 – Samuelson – „The Pure theory of Public Expenditure“)Statky: a) privátní spotřeby – princip vylučitelnosti a rivality spotřebitelů b) čistě veřejné statky – statky kolektivní spotřeby
Veřejné statky:
jsou statky nebo služby, pro něž jsou typické tyto vlastnosti: – nezmenšitelnost – nevylučitelnost
Tyto vlastnosti vedou ke snaze ekonomických subjektů spotřebovávat,
Veřejné rozpočty v České republice
Výsledná struktura veřejných rozpočtů pak vypadá následovně:
A. Státní rozpočet B. Územní rozpočty: B.I. Rozpočty krajů B.II. Rozpočty obcí
– čistě finanční, zabývající se pouze (a zejména) vztahy mezi veřejnými výdaji a veřejnými příjmy
Veřejné zdravotní pojištění
– prostřednictvím zdravotního pojištění se hradí lékařská péče, léky, pobyt v nemocnici
– nejde do státního rozpočtu, ale zdravotním pojišťovnám. Zdravotně pojištěny jsou:
Veřejný dluh
= jedná se o souhrn pohledávek ostatních ekonomických subjektů vůči státu, obci, regionu apod.
Maastrichtskými dohodami je předepsáno snížení rozpočtových deficitů členských zemí pod 60% ročního HDP jako podmínka vstupu do měnové unie.
Veřejný dluh
Vymezení pojmu: dluh nemůžeme definovat jenom jako kumulaci deficitu – tzv. jednosměrná kauzalita
dluh může vzniknou i jinak vždy to nakonec zaplatí veřejnost lze tedy nazývat „veřejným dluhem“
Veřejný dluh a jeho břemeno
– veřejný dluh = suma výpůjček vlády sloužící k financování všech minulých deficitů a splatných úroků mínus suma splátek tohoto dluhu; – čistý a hrubý veřejný dluh – čistý dluh představuje celkový objem závazků státu (hrubý dluh) snížený o objem jeho pohledávek,
Veřejný sektor
důsledek vládních zásahů do privátního sektoru. Smíšená ekonomika: a) koexistence privátní statků (P. S.) a veřejných statků (V. S.) b) pluralita vlastnictví – 1.) státní 2.) soukromé
Vláda (stát) –
– v této souvislosti se myslí též ministerstva, parlament a další orgány státní správy je subjekt, který svojí činností velmi významně zasahuje do ekonomiky- a) stát svými zákony a předpisy stanovuje obecná pravidla a podmínky ekonomické
Vliv depreciace a apreciace na vývoj a dovoz
– množství domácích peněžních jednotek, které je přiřazováno jedné zahraniční peněžní jednotce se neustále mění, mluvíme o tzv. oscilaci měnového kurzu
Vliv inflace (na hodnotu, ocenění)
o
v době inflace jsou aktiva jež jsou oceněna historickými náklady stále
více podhodnocována; (*to by tolik nevadilo – viz zásada opatrnosti) o
pokud jsou v době inflace vedena dlouh. aktiva v hist. nákladech,
Vliv státní regulace a deregulace
změny: odstranění stropů pro úrokové sazby přilákaly na domácí trh konkurenci
otevřely se dveře pro zahraniční banky v oblasti půjček a poradentství
Výsledná struktura veřejných rozpočtů
Výsledná struktura veřejných rozpočtů pak vypadá následovně: A. Státní rozpočet B. Územní rozpočty: B.I. Rozpočty krajů B.II. Rozpočty obcí C. Rozpočty státních fondů
Význam autonomních a smluvních nástrojů obchodní politiky pro rozvoj mezinárodního obchodu. Podpora vývozu v obchodní politice tržních ekonomik.
Autonomní nástroje – víceméně jednostranná opatření státu
Tarifní (cla) – dle účelu, směru pohybu zboží (im, ex, trans) a způsobu stanovení (valorická, specifická¨)
Zabezpečování veřejných statků
Měly by být zabezpečovány takové veřejné statky, o které má obyvatelstvo zájem, neboť na jejich financování platí daně nebo poplatek. Veřejné statky lze zabezpečovat prostřednictvím aktérů:
• státní správou, samosprávou
Zahraniční obchod
Význam zahraničního obchodu – Devizové prostředky můžeme získat na zahraničních trzích tím, že budeme naše zboží na tyto trhy vyvážet. Zahraniční obchod je proto důležitou součástí národního hospodářství. Představuje směnu zboží,
Zahraniční obchod
= národní ekonomiky nejsou izolované celky, ale jsou propojeny s ostatními státy, tj. probíhá mezinárodní obchod (výměna zboží, služeb a práv přes hranice)
Výhody: vyrovnávání nedostatku nebo přebytku zboží
Základy daňové teorie. Daně jako historická kategorie. Daňové principy. Spravedlnost a efektivnost zdanění.
1.
Daně jako historická kategorie Vznik daní je spojen se vznikem státu,
tj. politicky a teritoriálně uspořádaných celků. Mají tedy za sebou
úctyhodnou historii.
Zákon o odpadech
– výrobci a dovozci musí zajišťovat na výrobku informace o způsobu využití a zneškodnění obalů
– od 1/1 2001 – zákaz výroby a dovozu obalů v PVC – sleduje obsah Cd, Hg, Pb v obalu
Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku
– pokud vada výrobku způsobí škodu na zdraví či majetku, odpovídá výrobce
– definuje výrobce, vadu – výrobce odpovídá za škodu, pokud přesáhne 5 tis. Kč, nelze se jí zprostit
Zdaňovací období a platba
– zdaňovací období je pouze měsíční
– do 25 dnů po ukončení zdaňovacího období předkládají plátci daňové přiznání
Zdaňovací období a splatnost daně
– plátce DPH je povinen předložit daňové přiznání v každém zdaňovacím období (bez ohledu na to, zda uskutečnil zdanitelná plnění či ne)
Zelená kniha
• relace spotřebních daní PHM podle jejich ekologické kvality
• relace spotřebních daní PHM podle ekologické kvality vozidla
Zemědělské úvěrové systémy
Specifické znaky zemědělských (agrárních) úvěrů Zemědělský úvěr jako nástroj realizace ekonomických a sociálně-ekonomických cílů státu Systémy zemědělského úvěrování ve světě Charakteristiky systému uplatňovaného v ČR
Živnostenské úřady
Organizace živ. správy je právně upravena v zákoně č. 570/1991 Sb. o živ. úřadech. Orgány živ. správy: