Studium Psychologie – Stručný vyklad pojmů
Adler, Jung, Pavlov, Bechtěrev, James
ALFRÉD ADLER – židovský lékař, kritizoval Fredův sexualismus, dle něho je to touha ppo moci=) individuální psychologie KAREL GUSTAV JUNG- nebyl Žid, švýcarský lékař, Freud si ho vážil, Jung se o psychoanalýzu zabýval=)
Adolescence od 15 do 20 let
Zpomalení až zastavení růstu. Zlepšení výkonnosti. Postupná stabilizace, psychické osamostatňování, zlepšení vztahů s okolím.
Afázie
porucha, ztráta již vyvinuté řeči při orgánovém poškození mozku (úrazech hlavy, poranění mozku, mozkových příhodách, krvácení). Základní rozdělení afázie je na:
Afekt, nálada a vášeň jsou základní …
– afekt, nálada a vášeň jsou základní emoční stavy a největší rozdíl je v délce jejich trvání a v jejich intenzitě. Afekt je velmi krátký, zatímco vášeň a nálada je dlouhodobá. Afekt i vášeň jsou prudké city, zatímco nálada naše prožívání spíše podbarvuje.
Agrese a šikana jako výchovné problémy
Pojmy: agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení a prevence šikany Agrese = napadení, řada psychologů tvrdí, že je naučená na základě zkušeností
Aplikované psychologické disciplíny
pedagogická psychologie – sleduje člověka v podmínkách výchovy – zkoumá psychologické základy, činitele a zákonitosti výchovy, vyučování, vzdělávání – zaměřuje se i na osobnost a činnost učitele a na psychologickou analýzu výchovných vzdělávacích cílů a prostředků
Asertivita
Asertivita = schopnost spontánně a klidně vyjádřit svoje vlastní myšlenky, pocity a potřeby způsobem, který neponižuje ani nás, ani nikoho druhého.
Asertivita – 4 typy chování:
pasivita – vyznačuje se bezbranností – projevuje se ustupováním požadavkům druhých, nejistotou, stálým omlouváním, vysvětlováním, vyhýbáním se zátěžovým situacím
Asocianismus, David Hartley, David Hume
Asocianismus – činnost mysli spočívá v pozorování a v asociaci idejí a symslových dojmů
– jeho základy spolu s empirismem a senzualismem položil John Locke (1632-1704), triá-dy principů, kt. ovládly psychologii 19. stol., jejich vliv trvá dodnes
Autodiagnostika učitele
Všechny naznačené úrovně diagnostických činností učitele by měly být prostoupeny autodiagnostickým postojem – jde o tzv. autodiagnostiku učitele. Předpokládá se, že jde o jednu z významných učitelových diagnostických činností, která ovlivňuje efekt a účinnost vyučování.
Autonomie a nezávislost
Karierové kotvy – Autonomie a nezávislost jakožto kariérová kotva brání člověku akceptovat pravidla a nároky, které většinou klade práce a život v organizacích.
Autoritativnost
Vedle toho jsou vychovatelé, kteří jsou přesvědčeni, že dospívající lze zvládnout jedině přísností, pevným režimem a stálým zaměstnáváním. Autorita neustále kritizující, napomínající a nařizující a vyžadující
Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibnitz
Baruch Spinoza: – holandský filozof – dílo Etika vyložená způsobem užívaným v geometrii
– filozofie musí mít matematickou jednoznačnost
Behaviorismus
BEHAVIOR=chování – je to směr v psychologii, chápeme ji jako VĚDU O CHOVÁNÍ
– datum vzniku se udává rok 1913, kdy byl uveřejněn článek J.B.Watsona – „Psychologie z hlediska behavioristy“
Behaviorismus – teorie S-R (stimul-reakce)
– značný optimismus behavioristické teorie – v případě, kdy nasadíme určité stimuly, dosáhneme i kýžené reakce – lze vylepšit duševno lepším chováním
Cattell – 16 osobnostních faktorů
A rezervovanost, chladnost otevřenost, vřelost B nízká inteligence vysoká inteligence
C emocionální, vzrušivý klidný, realistický E submisivní, poslušný dominantní, prosazující se
C. G. Jung – racionální myšlení a cítění, iracionální čití a intuice
C. G. Jung V lidské psychice rozlišil 2.základní funkce: a) racionální myšlení a cítění b) iracionální čití a intuice MYŠLENÍ = je proces hodnocení prostřednictvím poznatků
Cíle, metody psychologie, dělení psychologických oborů
Čtyři obecné cíle psychologie: Popsat, vysvětlit a předvídat lidské chování a prožívání a získané poznatky využít ke zvýšení kvality života.
Cítění
City jsou psychické jevy, jež mají v psychologii náboženství význam zcela ústřední, bývá v nich dokonce spatřována podstata náboženství (viz 3.1.). K pojmu cit: Slovo cit má v běžné češtině jasný význam, dobře použitelný
City – procesy subjektivního prožívání stavů a vztahů
EMOCE (CITY) projev psychiky zaujímat a vytvářet vztahy ke světu
subjektivní vztah jedince ke světu a k sobě → emoce
Claessens (1962, s.92) rozděluje socializační proces
do tří obsahově rozdílných, časově se ale prolínajících dílčích procesů. Vedle zkulturnění (enkulturace) a vedle sekundární sociální fixace vyzvedává zejména primární sociální fixaci, tzv. sociabilizaci:
Členění životního cyklu
3) OBDOBÍ POSTNATÁLNÍ (=po porodu) A) NOVOROZENECKE OBDOBI – od narození do 28 dní B) KOJENECKÉ OBDOBÍ – od 28 dne do 1 roku C) OBDOBÍ BATOLETE -od 1 roku do 3 let
Diferenciační psychologie studuje především …
Diferenciační psychologie studuje především rozložení a rozdíly mezi měřitelnými psychologickými jevy (schopnostmi,vlastnostmi),dále interindividuální rozdíly (např.mezi pohlavím,různými společenskými skupinami apod.).
Dedukce – aplikace obecného poznatku, …
zpravidla na konkrétní případ, problém, např. dle obecného vzorce vypočítáme obsah konkrétního čtverce, upleteme svetr, uvaříme večeři, atd.
Diferenciační psychologie studuje především …
Diferenciační psychologie studuje především rozložení a rozdíly mezi měřitelnými psychologickými jevy (schopnostmi,vlastnostmi),dále interindividuální rozdíly (např.mezi pohlavím,různými společenskými skupinami apod.).
Definice – postoj, názor, přesvědčení
Postoj
– trvalejší stav pohotovosti k realizaci určitého chování, vyplývající
obvykle z citového vztahu člověka k prvkům a aspektům sociálního
prostředí a situace.
Deprivace
– při kontaktu se stresorem dochází ke kompletní fyziologické reakci = mobilizace rezerv = vyčerpání zásob adaptační energie = psychosomatické choroby
Destruktivní konflikt
– může rozdělit skupinu na podskupinu v opozici – může oslabit hlavní cíl a soustředit pozornost na dílčí cíle, pak se diskutuje o věcech nepodstatných, konflikt se neřeší a řešení je v nedohlednu
Dělení psychologických oborů
Teoretické, praktické a speciální – Teoretické obory: 1.biologická psychologie která zkoumá vzájemné vztahy mezi tělesnými procesy a psychickým děním, zahrnuje: Neuropsychologie – zaměřuje se na studium nervových zejména mozkových korelátů
Dílčí psychické procesy
– předpoklady k jedné nebo několika málo činnostem (vědomosti, dovednosti, návyky, zájmy a postoje)
Psychické procesy Procesy poznávací
Druhy kauzální atribuce
• vnitřní – vychází z dítěte samého, je to „v něm“ • vnější – vnější podmínky – náhoda, náhlá indispozice, špatné podmínky v rodině • proměnlivá x stálá • šťastná atribuce – úsp
Druhy komunikace
• verbální – slovní – psaná, mluvená • neverbální – vyjádření postojů a citů – paralingvistika (výška tónu, barva hlasu) – mimika – proxemika – fyzické oddálení nebo přiblížení
Druhy paměti
Dle charakteru celkové činnosti – úmyslná (bezděčná) vs. neúmyslná (záměrná) Dle charakteru psychické aktivity – mechanická – logická – názorná (zvuková, sluchová…) – pohybová – mají výbornou tanečníci, gymnastky, apod.
Druhy interview
Obsah interview: otázky uzavřené otázky otevřené otázky polouzavřené
Druhy interview: a) strukturovaný (řízený) b) nestrukturovaný (otevřený)
Duševní nemoci
a/ NEURÓZY (neurastenie, psychastenie, hysterie, noogenní neuróza aj.) jsou dnes zahrnovány do širší kategorie „neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy“
Duševní porucha
– vyjadřuje změnu některých psychických jevů, která se projevuje v chování a znesnadňuje interakci člověka s jeho sociálním okolím.
Dva typy mentální retardace
typ eretický rychlé střídání vzruchů a útlumu, v citové oblasti nestálé, mají slabou vůli, nedokáží se soustředit, nedisciplinovaní, neovladatelní (souvisí s MR) typ apatický vzruch a útlum probíhá zpomaleně, duševní procesy jsou pomalé,
Dysgrafie, Dyspinxie, Dyskalkulie
DYSGRAFIE = porucha grafické stránky písma – písmo vždy kostrbaté – třeba rozlišovat výukově zanedbaného žáka (př. neurotický písař škrtá) – potíže s dolními oblouky u r
Dyslexie, Dysgrafie, Dysortografie, Dyskalkulie, Dyspraxie, Dyspinxie, Dysmuzie
Dyslexie nejčastěji zastoupená porucha ( 6 – 10 % populace)
vyžaduje specifické metody a prostředky k tomu, aby se naučil číst
E.C. Tolman
– naše chování (R) je závislé nejenom na S, ale že se lomí vnitřními podmínkami organismu (2 lidé na stejný S reagují rozdílně) – O se stává kde co (city, pudové napětí, sociální zařazení, dědičné faktory…)
Edukace dospělých
koncipovaná v institucích UNESCO i v paralelně čin¬ných centrech národních, může získávat bez jakýchkoliv limitů nejen zkušenos¬ti, ale i programy, literaturu a lektorské kapacity.
Ego – obranné mechanismy
Podle Junga se duševní energie přesouvá z jednoho subsystému do druhého a může vyvolávat buď nežádoucí napětí nebo může být využívána společensky přijatelným počínáním:
Emoce
– psych.procesy subjektivně hodnotící události, stavy – zvláštní druhy zážitků mající 3 kvality:
1. příjemnou či nepříjemnou, a to v určité míře (jen málo em.tuto kvalitu nemají např.lítost)
Endokrinní systém
Nejvyšším funkčním systémem integrujícím činnost organismu je nervová soustava. Nižší úroveň integrace reprezentuje endokrinní systém, tj. systém žlaz s vnitřní sekrecí, který ne základě uvolňování hormonů
Eriksonovo pojetí psychosociálního vývoje
Osm psychosociálních údobí v životě člověka, každé stadium má určený úkol – konflikt:
Základní důvěra proti základní nedůvěře – dítě neodlišuje sebe od okolního svět
Etiketování a typizace
Jde o pojem, odvozený z tzv. etiketizační teorie (labelling theory), vycházející ze sociologie deviantního chování (Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny, 1991, s. 87).
Existencialismus
– Martin Heidegger: – německý filozof, žák Husserlův, hlavní dílo Bytí a čas
– vše, co je, se nazývá jsoucno – to, že jsoucno je, se nazývá bytí
Extrospekce
situace: v přirozených situacích v uměle navozených situacích počet pozorovaných jedinců:
individuální skupinové podmínky úspěšného pozorování: prostudování problému
Fantazie
Hlavní roli hraje obrazotvornost Je založena na paměťových představách, ale přetvářejí se do jiných celků a vytváří obrazy, které jsme nikdy neměli možnost vnímat.
Fenomenologický přístup
Fenomenologická psychologie je filosoficky a humanisticky orientovaný směr psychologie 20. století, který se zabývá problematikou lidského bytí a jeho smyslu,
Fenotyp
– FENOTYP = souhrn vnějších znaků a vlastností jedince, je tvořen vzájemným působením vrozených vloh a vlivů okolního světa – GENY = jednotky a nositelé dědičnosti umístěné v chromozomech, určují fyzické a biochem.vlastnosti organ., u čl.se uplatňuje asi 100 000 genů
Filozofický základ v Huserlově fenomenologii…
pak se odpoutali, na rozdíl od něj věřili, že mezi reálným světem a fenomenálním (tj.psychicky založeným světem) existuje určitý vztah – hl.představitele: Max Wertheimer, Kurt Koffka a Wolfgang Kohler (němci)
Flegmatik
kladné vlastnosti záporné vlastnosti celková charakteristika vyrovnanost, rozvážnost, vytrvalost, trpělivost, chladnokrevnost, duševní klid,
Freud vysvětluje vše pomocí teorie sublimace
– X vždy ale nemusí jít jen o lásku, sexuální záležitosti 3. strukturální – vytváří utopický obraz duševna, které se rozpadá do 3 sfér: : ID – je základní – rezervoár veškerých sil, oblastí přání – řídí se principem slasti
Frustrace
Je.to psychický stav, vyvolaný překážkou v cestě k cíli, resp. ohrožení, oddálení nebo znemožnění uspokojit určitou potřebu. Překážka může být vnější, tj. fyzická nebo způsobená jednáním jiné osoby, anebo vnitřní,
Frustrace
– vzniká, jestliže se zacílenému chování individua postaví do cesty překážka, vzniká situace bariéry, tedy situace frustrace
Fobie
– fobos ´= bůh strachu, panika, nereálný strach – existuje až na 200 fobií o činnostní – hrůza z provádění nějakých činností (sociální fóbie, školní..), podmíněná reakce na strach – může se jednat o traumatický zážitek z dětství, který si ani
Forenzní psychologie
– forenzní psychologie – zabývá se problematikou chování a prožívání jedinců ve výkonu trestu, soudně-znalostní problematikou, psychologie vyšetřování
Funkcionalismus
Jaké jsou tedy hlavní postuláty funkcionalismu? Klíčovou kategorií analýzy je sociální systém, tvořící celek složený ze vzájemně provázaných a závislých elementů, které se spolupodílí na udržení rovnováhy tohoto systému.
Fyziologie
– správná činnost smyslových orgánů, které podněty přijímají a nerv.drah, které zabezpečují přenos podráždění do specif.mozk.oblastí, kde jsou informace zpracovávány
George Berkley, David Hume
George Berkley: – anglický biskup, působil na univerzitě v Dublinu – jedinou realitou je obsah našeho vědomí
– když něco existuje, tak to máme ve vědomí – existovat znamená být vnímán
Georg Friedrich Hegel
– vše má původ ve světovém duchu, světovém rozumu (= společnost)
– myšlení a bytí jsou totožné – dílo Fenomenologie ducha – proces seberozvíjení ducha:
Gestaltismus (tvarová psychologie)
– vznik v Německu, zakladateli jsou M.Wertheimer a W.Köhler, dále pak K.Lewin – duševní procesy je třeba chápat vcelku – „celek je víc než suma částí“ • KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Haptika
Dotek = geneticky výchozím neverbálním podnětem, mají schopnost komunikační i symbolizující (podání ruky, poplácání, objetí a pohlazení). Oblasti, kterých se smíme druhého člověka dotýkat:
Haló-efekt. , Stereotypizace.
– Haló-efekt. Tímto termínem se označuje inertní působení prvního dojmu, který jsme si učinili o jedinci na podkladě jednoho jeho projevu. Ten mohl být náhodný,
Historická perspektiva psychologie náboženství
Historický vývoj psychologie náboženství je třeba chápat v nejužší souvislosti jednak s vývojem moderní vědy, speciálně psychologie (a ovšem také filosofie vědy)
Homeostáza
Je to termín C. Bernarda z roku 1859, rozvedený W.B.Cannonem r. 1929. Je to fyziologický pojem pro označení vnitřního, relativně stabilního rovnovážného stavu, tendence organismu stav rovnováhy při jeho narušení aktivně vyrovnat vznikem potřeby( hlad, žízeň, spánek, teplo aj,.
Hra a práce
Mladá -práce – se odráží vlastnosti sebe regulační a společenské vztahy – nutná je spokojenost, protože proniká do celého života – v různých procesích různé typy lidí – naplňuje většinu dne a má velký vliv na psychiku jedince
Humanistická psychologie
A. Maslow-Američan, humanistická psychologie, vychází z toho, že některé potřeby jsou více naléhavé, jiné míń.Vytvořil koncepty potřeb, kde je seřadil: 1) fyziologické- jídlo, pití, vzduch, teplo, jsou důležité
Humanistická psychologie
– současný směr – spjatá ve svých počátcích s Am. A. Maslowem (1908-1970) – podstatnou tendencí je odmítnutí behavioristický reduktivismus lidského psychična – inspirování existencionalismem
– návrat k nejpodstatnějším problémům (Camus, Jasper)
Charakter
“Charakter je subsystém osobnosti, který umožňuje kontrolu a řízení jedincova jednání podle společenských, zejména morálních požadavků.” Části charakteru: Vztah k lidem:
Cholerik
kladné vlastnosti záporné vlastnosti celková charakteristika síla reakcí, hloubka citových zážitků, vášnivost, oduševnělost, zásadovost,
Chování
b)chování – souhrn vnějších projevů člověka,aktivity,které mohou být pozorovány jinou
osobou nebo zachyceny měřícími přístroji – není možné bez prožívání
IQ test pro dospělé
(David Wechsler – 1.IQ test pro dospělé) – psychologie musí při zadávání testu kontrolovat zda mu dítě rozumí (dobře slyší, vidí apod.), všímat si struktury nadání – školsky významné nedostatky,
Indexová analýza
porovnávání jednotlivých členů skupiny mezi sebou a různých skupin navzájem. Sociometrické indexy jsou individuální a skupinové.
Inovace
Edukační procesy dospělých nejsou — až na vpředu uvedené výjimky – typi¬zovány. A to ani tehdy, opakují-li se po věcné stránce.
Integrace
– handicapovaných žáků, obvykle (nikoli slepých, hluchoněmých, oligofreniků, apod. ) – žáků se specifickými poruchami učení- žáků z minoritních národnostních skupin Spolupráce rodiny a školy
Integrita Já
Pro duševně zdravého člověka v bdělém stavu je prožitkově samozřejmé, že jeho psychika tvoří víceméně harmonický, jednotný celek.
Inteligence
= dispozice k myšlení.Složky – vzhledem k tomu, že jde o vlastnost: Vrozená – fluidní (tekutá) – souvisí s vývojem CNS = mozku Získaná – krystalická – rozvíjí se celý život, pokud se učíme a požíváme CNS = mozek
Inteligence
– rozumovost vnímavost – schopnost aplikovat poznatky do praxe, nacházet mezi nimi vztahy…
– G-faktor – rozumový základ inteligence – měl by mít každý
Inteligence, učení, paměť a pozornost
inteligence -myšlenkový proces, který zahrnuje řešení problémů -schopnost jedince myslet názorně nebo abstraktně, v jazykových, numerických a časově-prostorových vztazích;
I. P. Pavlov
Pavlovovy typy vyšší nervové činnosti, a to vlastností podráždění a útlumu. Je to jedině správné východisko vzhledem k tomu,
Iracionalismus
– postupy odmítající možnost rozumového vysvětlení světa – podstatu skutečnosti lze pochopit pouze citem, vůlí, intuicí, vírou Arthur Schopenhauer: – kritizoval většinu filozofů
Jak vnímáme vlastní hlas
Vezměte si nějaký text a čtěte jej nahlas , přitom dávejte pozor na následující kritéria : Jak nahlas mluvíte , jak zní Váš hlas , je Vám dostatečně rozumět ? Jaká je vaše výslovnost ?Poslouchejte se
Jáství
Zájmeno „já“ hraje v psychologii (podobně jako ve filosofii) zvláštní roli. V různých teoriích osobnosti se objevuje pojem Já, označený tímto zájmenem ve zpodstatnělé podobě.
Jóga
– jho = sebekázeň – cesta sama k sobě – schopnost dokonalé koncentrace – obsahuje 164 sútry
Johann Gottlieb Fichte
– kritika Kanta za kategorii relace ( vztah ) mezi objektem a „věcí sama o sobě“ – zabývá se jen oblastí poznatelnou smysly i rozumem zároveň ( odmítá Kantovy 2 světa – reálný a metafyzický )
Jung, Eysenck
Typologie C. G. Junga – někdy nazývaná typologie funkcí a postojů: Introvert – vnitřní prožívání, subjektivní názory, uzavřený, spolehlivý Extrovert – zaměřený na vnější svět, přizpůsobivý, otevřený okolí, praktik a realista
Kariéra, Kritéria kariéry 1. část
Kariéra – postupné zaujímání jednotlivých pracovních míst v životním běhu jedince, resp. sled povolání v životě člověka
Kariérové kotvy (E. H. Schein)
Kariérová kotva – soubor subjektivně vnímaného vlastního talentu, motivů a hodnot – slouží k vedení, usměrňování, stabilizování a integraci osobní kariéry.
Kognitivní mapy
= mentální reprezentace vnějšího světa, které jsou výsledkem pamětního uspořádávání. Vnější svět je zakódován do kódů pamětního systému, s uplatněním automatického a usilovného procesování s různou hloubkou zpracování informace v paměti
Kognitivní psychologie
Myšlení = POJEM– obecný, zprostředkované a zobecněné pojmy U zvířat: metoda vzhledu (aha efekt) – najednou je něco napadne Metoda pokusu a omylu – zkoušíme a vylučujeme
Komunikace
aneb Jak si nejlépe porozumět ? Rozeznáváme tři základní typy sociální komunikace :
ð meziosobní – přirozená pro všechny typy komunikace
Koncepce životního světa, Etnometodologie, Koncepce interpretačních vzorců
Koncepce životního světa /Schütz, Luckmann/ – významy, hodnoty, přesvědčení, které orientují jednání
– očekávání, sebepojetí, pojetí druhých – procesy vyjednávání mezi systémem a životním světem jako součást společenských změn
Konflikt
– přirozeným založením člověka A. vnitřní konflikt – volba mezi dvěma či více neslučitelnými cíli, staví subjekt před volbu,
Konflikt a řešení krize
– konflikt je jednou z náročných životních situací je vnitřní nebo vnější psych. situace v níž dochází ke vzniku neslučitelných forem motivace (rozpor mezi dvěma tendencemi)
Konflikt je když . . .
Konflikt – rozpor, neshoda, nedorozumění, spor, rozdílný názor, někdy problém či hádka. Ve vztahu k prožívání bývá spojováno s něčím spíše nepříjemným – rozčilení, napětí, úzkost, strach, pocit viny nebo křivdy, zlost, agrese, jen občas se vyskytnou pocity příjemnější
Konformismus bývá interpretován jako poslušnost
zdvořilost a disciplína (S. H. Schwartz, 1992). Napomáhá skupině udržet celistvost v idejích a činech. V některých případech ovšem skupina toleruje i nekonformní jedince
Kontingenční teorie řízení
Základní myšlenka: jednotlivé řídící jsou vzhledem k působení mnoha různých činitelů natolik variabilní a specifické, že neexistuje žádný univerzální koncept k jejich řešení.. Z hlediska psychologie:
Kontinuita Já
Prožívám jako samozřejmé, že jsem tatáž osoba, kterou jsem byl včera (ale vlastně už při narození či při početí!?), a zároveň tatáž osoba, kterou budu zítra
Konzervatismus
( conservare = zachovávat ) • zachování tradičních hodnot a osvědčených principů, víra v hodnoty zachovávající současný stav ( politika,ekonomika ) • proti rychlému vývoji, revolucím, reformám, chaosu
Kreativita
Karierové kotvy – kreativita Méně běžnou kariérovou kotvou je kreativita. Kreativní jedinci mají silnou potřebu udělat něco nového, vlastního.
Kreativita (tvořivost)
– tvořivý přístup k činnostem, který přináší zajímavá řešení problémů v různých
variantách – je dána typem temperamentu, inteligence není přímo úměrná tvořivosti
Kritický racionalismus
– Ludwig Wittgenstein: – logický pozitivizmus – předmětem filozofie není obsah vědomí, ale jazyk, jímž hovoříme o faktech – nejvhodnější jazyk je matematická logika (jednoznačná slova)
Kulminační období – dospělost
– tuto fázi lid. života studuje adultopsychologie – psychologie dospělosti – málo dynamické období, bez výraznějších psychických změn X dochází k tvořivému rozvoji psychiky a organismu (do 30. roku)
Libido se vyvíjí, má 3 základní periody:
: autoerotická – libido je fixováno na různé části vlastního těla : narcistická – na celé vlastní osobě
: heterosexuální – objektem se stává jiná osoba – výběr této osoby je incestní (oidipovský komplex = nevědomý erotický vztah
Manažerská kompetence
Karierové kotvy – Manažerská kompetence 1. část
se jako kariérová kotva vyznačuje silnou motivací k dosažení pozice
Manažerská psychologie
Komunikace -1 rozlišujeme komunikaci verbální a neverbální (ta je vývojově starší – má větší prioritu)
2 neverbální a verbální složka k. by měla být v souladu, není-li tomu tak, druhý člověk bývá zmatený a v takovém případě by měl věřit neverbální složce
Mapa stresu – tělo
1.Mám neustále problémy s váhou. 0 1 2 3 4 5 2. Má dovolená nebývá dostatečně dlouhá na to, abych si skutečně odpočinul/a. 0 1 2 3 4 5 3.Často se přistihnu, jak křečovitě svírám opěradlo židle, volant nebo zatínám ruce v pěst. 0 1 2 3 4 5
Melancholik
kladné vlastnosti záporné vlastnosti celková charakteristika vážnost, citlivost, hloubka citů, rovnoměrnost zážitků /pesimismus, komplexy, roztržitost, tichá a nevýrazná řeč, přílišná citlivost
práce smysl pro povinnost, píle a houževnatost, pečlivost, svědomitost, rovnoměrnost
Mentální retardace – možnosti integrace
Stupně
rozumových schopností ovlivňuje myšlení snížení rozumových schopností
označujeme jako mentální retardaci může se jednat o defekt vrozený nebo
získaný (od dvou let hovoříme o demenci)
Metoda rozhovoru
Osnova: 1. Co je to metoda rozhovoru 2. Druhy rozhovoru 3. Průběh rozhovoru
Metoda učení.
· lépe se učíme to, čemu dobře rozumíme a kde jsme pochopili vztahy, souvislosti.Znamená to vybrat a uspořádat nejdůležitější poznatky,
Metody psychoterapie
psychoterapie = samostatný obor zdůrazňující psychologickou péči; vznik ve 20.stol.; zakladatelé – Freud (psychoanaláza), Jung (individuální p.)
Mezinárodní červený kříž
– v Československu od roku 1919
– poskytování humanitární pomoci státům postižených válkami či přírodními katastrofami
Mimika
mimos = napodobující výrazy tváře: emoce, kulturně tradované výrazy, instrumentální výrazy ( souvisejí s biol. změnami těla). Emoce – výrazy se zkoumají rychloběžnými foťáky v různých prostředích
Mladá dospělost
(20-30 let) – dvě odlšné vývojové fáze ohraničené 25. rokem života – doba energického životní startu, nadějí a optimismu – !!! výběr profese a realizace manželské a rodičovské role
– 20. léta = vyvrcholení fyzického růstu (ustaluje se výška, zvětšuje se váha kostí a svalů
Mladší školní věk – prepuberta 7 – 11 let
Myšlení Fáze konkrétních logických operací (Piaget). Akceptují proměnlivost jako základní vlastnost reality. Myšlenkové operace (klasifikace a třídění, řazení věcí podle pravidla,
Model percepce
Vnímání je komplexní proces , který probíhá na několika úrovních : na jedné straně je zaměřené na vnější svět a na druhé na smyslové zachycení vlastní osobnosti . Tyto oba procesy probíhají pararelně a ve stejném čase
Modifikace chování (Fontana):
vycházejí z toho, že: – učitel je modelem, musí si všímat vlastního chování – chování je možné popsat, je třeba přesně popsat to, co se má změnit – chování je naučené
Motivace
= vztah člověka ke skutečnosti, která ho obklopuje, k věcem i k ostatním lidem a k okolnímu dění. Zahrnuje vnější pobídky a cíle, i vnitřní motivy. = proces, ve kterém se uvolňuje určité množství energie a směřuje k určitému cíli.
Motivace
Každé chování či jednání člověka je motivováno.Motivací rozumíme souhrn činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak utlumuje a brzdí.Motiv je pohnutkou, příčinou činnosti a jednání člověka.Motiv má cíl,
Myšlení
druhy myšlení: 1) myšlení praktické – rychle postihnout základní vlastnosti, snadno vyřeší konkrétní situaci, vyvodí správné závěry 2) myšlení abstraktní – práce s jednotlivými abstraktními pojmy myšlení jako řešení problému
Myšlení
poruchy myšlení: zpomalené myšlení (útlum myšlení) – u silného vyčerpání (fyzické i duševní vyčerpání)
– u závažnějšího somatického (tělesného onemocnění (srdce, zápal plic) – intoxikace (otrava)
Myšlení
Myšlení můžeme definovat jako psychickou (vnitřní) manipulaci se symboly nebo znaky, s představami i vjemy, jež nám umožňuje analyzovat vztahy mezi
Myšlení – formy a druhy
MYŠLENÍ Vyšší poznávací proces Nemusí být bezprostředně zapojeny naše smysly, ale stojí na nich
poškození smyslů → odráží se to v procesu myšlení
Neobehaviorismus
– zakladatelem E.C.Tolman – stimul-reakce, rozšířil o organismus S-O-R, která spoludeterminuje vliv stimulace na reakci – zavedení vnitřních činitelů vedlo k extrémnímu situacionismu Behaviorální psychoterapie
Neopsychanalýza, vznik neops.
– název lze použít především pro směry pocházející z USA, které pod vlivem kulturních a sociálních fenoménů věnovali pozornost interpersonálním vztahům
Nezaměstnanost
Ekonomicky aktivní x neaktivní obyvatelstvo Zaměstnanost – část ekonomicky aktivního obyvatelstva si prostřednictvím svého zapojení do pracovního procesu zabezpečuje prostředky pro zajištění své existence a uspokojování svých potřeb.
Nezvládnuté emoce – pokračování
ASERTIVNÍ Řeší problémy, Pozitivní vztahy, Spokojenost
Pozitivní vztah k sobě, Vytváření příležitosti pro mezilidské vztahy
Nicolo Machiavelli, Thomas Hobbes
Nicolo Machiavelli: – florentský filosof, voják, diplomat a politik
– dějiny nezávisí na Bohu, ale na lidech
NS jako základ biologické podmíněnosti
biologická podmíněnost – vnitřní podmínky psychiky – to, co vychází z člověka
– činností NS je reflex – NS je nejdůležitější, je-li poškozena,
Období Batolete
-dochází k prudkému rozumovému skoku a uvědomění si vlastního Já spánek – doba spánku se zkracuje na 12 hodin denně ve dvou fázích
Obecné zákonitosti psychiky
Osobnost z psychologického hlediska je abstraktní pojem, představuje totožnost jedince po psychické stránce se sebou samým v různých obdobích a za různých okolností jeho života.
Období dětských fantazmat
4-5 let – období dětských fantazmat (fantazijní myšlení) 6-1 1 let – vývoj logického myšlení 6-1 1 let – realistické myšlení 8-9let – začátek porozumění abstraktním pojmům (2. stád.)
Objektivnost
Objektivnost – snaha o vnímání vnitřních i vnějších elementů, které u jedince ovlivňují průběh výchovy / objektivnost situace/ Proto je dobré si uvědomit faktory, které nás mohou ovlivňovat.
Obsah trestního práva
– vymezuje jednotlivé trestné činy a tresty, které se za ně ukládají
– výjimečný trest – odnětí svobody nad 15 let
Obsah ústavního práva
– řeší problematiku ústavnosti (např. formu vlády, státu…) Prameny ústavního práva: – Ústava ČR
Ontogenetická (vývojová) psychologie studuje …
psychické zákonitosti sociální podmíněnosti (determinace) psychiky.Zkoumá formující vliv společenských činitelů na utváření psychiky,zákonitosti vývoje duševního života od narození do smrti.
Osobnost
(jedinec): 1. kombinace vlastností (jaký člověk je), zaměření (potřeby, zájmy cíle) a sociálních vztahů
2. v psychologii bývá chápána i jen jako integrace – integrace (souhrn psychických vlastností): – schopnosti
– rysy osobnosti – temperament
Osobnost a její poznávání
3.1. Předpoklady a možnosti vývoje člověka V běžných mezilidských vztazích, na každém kroku narážíme na různé odlišnosti mezi dětmi, dospívajícími i dospělými.Jak vznikly,
Paměť
proces, který odráží minulé zkušenosti v našem vědomí Význam pomáhá člověku si uchovat si určité informace Fyziologická podstata přímým působením → vznik dočasných spojů
Paměť
– poznávací psychický proces, který probíhá v čase, je to vlastnost osobnosti, schopnost osobnosti
fáze paměti: 1) zapamatování vytvářejí se tzv. dočasné spoje-stopa v mozkové kůře, která je nositelkou materiálu k zapamatování
Paměť
V obrazném smyslu můžeme mluvit o paměti u každého organismu, který se dokáže učit, to znamená měnit své chování na základě zkušenosti,
Paměť člověka
ð paměť názorná je spojena s tím co už jsme někdy vnímali. Slovně logická paměť se týká toho co je vyjádřeno slovy a zpracováno logickým myšlením.
Panika
– forma obavy, úzkostná neuróza až fóbie – útoky velké vystrašenosti
1. předtucha 2. strach po tělesné stránce, situace nastane, nebo fantazírujeme..
Paradigma = způsob uvažování o problému
Paradigma = způsob uvažování o problému
–
alternativní přístupy – stát - rodina - dítě - oběhový systém apod.;
úrovně se vzájemně ovlivňují (nejvyšší státní instituce = Nejvyšší
správní soud)
Paralingvistika
– zkoumá součásti řeči, které se nedají vyjádřit písemným projevem.
Slovo má obsah a formu – tou se právě zabývá paralingvistika (= metakomunikace –
Pedagogická diagnostika
Tuto diagnostickou úroveň lze označit jako pedagogickou diagnostiku a patří sem především jev, který k vyučovacímu procesu neodmyslitelně patří – hodnocení výsledků výuky.
Pedagogická psychologie – aplikovaná psychologická disciplína, která se zabývá psychologickým zkoumáním pedagogické praxe.
Není přírodní ani společenská věda. Řadíme ji do pomyslného středního pásma. Vztah k pedagogice -> je pro pedagogiku jednou ze základních věd Literatura viz sylabus:doporučeny Čápovi učebnice, poznámky z konzultací
Peněžní trh
(s penězi ve formě úvěru): – nabídka peněz – banky (úvěry), domácnosti (vklady)
– poptávka po penězích – firmy (úvěry), domácnosti (půjčky)
Pětifaktorový model osobnosti = Big five, OCEAN
Vychází z lexikálního přístupu – skutečnosti, které jsou pro člověka důležité se odrážení v jeho jazyce. Dokáže tyto důležité skutečnosti označit pojmy, které používá. 5 rozměrů osobnosti:
Piagetovo pojetí kognitivního vývoje
Interakce mezi organismem a prostředím je řízena 2 mechanismy: asimilace – včlenění, přijetí předmětu nebo situace do své zkušenosti učení akomodace – diferenciace a přizpůsobování činností
Pocity
Pocity, emoce a city doprovází vznik, průběh i dovršení motivačního procesu, nelze je od něho oddělovat.
– hodnocení, rozlišování zda něco je pro mě: přitažlivé => apetence – přibližování se
Počitek, vjem, představa, fenomenální svět
– strukturálním elementem vnímání je počitek = odraz jednoduchých vlastností předmětů a jevů, kt. bezprostředně působí na smysl.orgány, receptory, komplexnější vjem
Podnik jako sociální a kulturní systém
Podstata podniku jako všeobecné organizační formy hospodářské (výrobní, obchodní) činnosti je především ekonomická. (na podnik se lze dívat ještě z hlediska technologického,
Podstatné znaky symbolického interakcionismu
(srovnej: Kaiser, 1992): K dorozumívání mezi interakčními partnery (mezi alter a ego) dochází prostřednictvím symbolů (gest, znaků, řeči). Interakcionisté se tedy ve svých interpretacích
Politické ideologie
– soustava idejí, teorií a názorů, které vyjadřují zásadní životní postoje a cíle určité sociální skupiny a které se zabývají základními problémy společnosti a státu
Poruchy dynamických procesů
AFEKTIVITA – PATICKÝ AFEKT = vzniká náhle, je to amnézie, čl. není schopen registrovat co proběhne, chování – negativní, neuvědomuje si to
Poruchy dynamických procesů,
EMOTIVITA – 2. část PATICKÁ NÁLADA = nálada, která i na náladu trvá příliš dlouho, nedá se měnit, má výrazný vliv i na chování, není zde vědomí toho, že je ta nálada chorobná. Jde o hrubou psych.poruchu.
Poruchy fantazie
– konkrétně jsem nic nenašla Podle slovníku je to představivost “myšlení v obrazech” vytváření nových představ na základě dřívějšího vnímání, obměňování minulé zkušenosti hlavním znakem fantazie je novost kombinací, které subjekt dosud neprožil,
Poruchy učení, řeči a chování
jsou organického původu podmíněné dědičností či poškozením CNS. Postihují pouze některé dílčí periferní projevy bez jakéokoliv přímého postižení intelektu, nebo jiných komplexnějších duševních útvarů osobnosti. K nápravě vyžadují spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou.
Postoje, zájmy
= představují pohotovost jedinců reagovat na určité podněty stejným způsobem.
– patří k nim: citové hodnocení, pobídky k jednání.
Pozitivizmus
– v 19. století nastává další antropologický obrat – ústředním tématem filozofie je člověk
– 2 směry – scientistní směr (pozitivismus, marxismus) – iracionalismus (Schopnhauer, Nietzsche, Kirkegaard)
Poznávací procesy
Vnímání (percepce) Nejpřirozenější „vstupní branou“ do psychologie je nauka o vnímání, proto jsme také ve druhé kapitole uvedli zrakový vjem jako prototyp psychického jevu.
Pozornost
S vůlí úzce souvisí pozornost. Je to zvláštní psychický jev (akt) doprovázející jiné jevy a procesy při dobře známé činnosti zvané pozorování (samozřejmě včetně pozorování introspektivního). Pozornost znamená výběr: z představ, citů,
Pozornost
= psychický stav, který se vyznačuje zaměřením a soustředěním zaměřenost pozornosti – člověk nereaguje stejně soustředěně na všechny podměty, které na něj působí, ale vybírá si, co všechno stihne (veškeré předměty z okolí)
Pozornost lze charakterizovat z hlediska její:
a) zaměřenosti (cíleným objektem) b) soustředěnosti (míra koncentrovanosti na tento objekt)
c) délka trvání (doba koncentrace na tento objekt) Vlastnosti pozornosti
Pragmatismus
– Charles Pierce: – americký logik a matematik, počátky pragmatismu – hodnota idejí spočívá v jejich praktickém uplatnění – metafyzické filozofické problémy jsou zbytečné, protože nenesou viditelný užitek
Prenatální vývoj
a) období zárodku (0-14 dnů) – množení a dělení buněk, první náznak nervové soustavy, velikost 4 mm
b) období embrya (14 dnů do 10 týdnů) – prvotní organogeneze (praorgány), ve 3. týdnu srdce
-6-7 cm, 15 g
Problém dospívání a dospělosti, Adolescence
= synonymum mládí, vrchol integračního období, životní úsek mězi dětstvím a dospělostí – fáze:
1. preadolescence 10 – 12 let 2. raná adolescence 13 – 16 let postpubescence 15 – 20 let
Problémy typologie
(včetně základních pojetí) (nejdůležitější typologie osobnosti)
1. PSYCHOANALÝZA – Freud – id, ego, superego
Proces socializace
– proces, při němž dochází k přeměně člověka z bytosti biologické v bytost společenskou
Procesy v paměti (dva na sobě závislé)
a) recepce (vštípení, zapamatování) – osvojování nových poznatků, jejich upevňování a spojování s dosavadními zkušenostmi, může být spontánní (= zapamatování nějaké dramatické události) a záměrné („memorování“ – učení se něčemu nazpaměť) ; mechanické a logické
Procesy subjektivního prožívání stavů a vstahů – city
EMOCE (CITY) projev psychiky zaujímat a vytvářet vztahy ke světu subjektivní vztah jedince ke světu a k sobě → emoce
Prosociální chování
= činy, vykonané ve prospěch druhého bez očekávání odměny, altruismus.
Teorie sociální výměny – předpokládaný zisk na základě vynaloženého úsilí–sebeuspokojení
Provazník uvádí 4 hlavní etapy vývoje psychologie práce
.Psychotechnika – zaměření na diagnostiku, výběr a výcvik pracovníků, počátky jsou spojeny s Hugem Münsterbergem. (Vychází s předpokladu,
Primární skupina
-v roce 1902 zavedl americký sociolog C.H.Cooley do sociální psychologie pojem „primární skupina“ a vycházel z předpokladu, že některé rysy člověka jsou univerzální, což znamená, že je nacházíme ve všech lidských společenstvích,
Předmět a metoda psychologie
Co je předmětem psychologie? Řecké slovo PSÝCHÉ se překládá jako duše, psychologie je tedy – staromódně řečeno – „dušesloví“. Nyní bychom se mohli ptát,
Představa je názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány.
Myšlení a řeč – dva nedílně spjaté poznávací procesy, které překračují názorné poznání. Řeč a myšlení spolu těsně souvisejí, ale nejsou totožné.Pojem – je zobrazením obecných a podstatných znaků a vztahů určité skupiny
Představování
=je to poznávací proces, kdy se v našem vědomí odráží ne právě přítomný předmět, situace,
jedinec – to, co tady není, nepůsobí konkrétně na naši mysl
Představivost (imaginace)
Představou rozumíme psychický jev blízký vjemu. Je to obraz předmětu, který není přítomen, pokud vůbec existuje či existoval. Slovu „předmět“ nutno rozumět velmi široce.
Představivost – Představa
– schopnost vytvářet obrazy z vjemů již prožitých
– představa je méně intenzivní, nedetailní a má tendenci utíkat z mysli na rozdíl od vjemu
Přehled psychologických směrů
Behaviorismus – za tvůrce považován americký psycholog J. B. Watson
– ztotožňuje duševno a vědomí s chováním – analytická jednotka je reflex, později reakce
Psychické reakce nemocného
– bolest, únava, nauzea (pocit zvracení) + další nepříjemné pocity,
omezení pohybu při bolesti břicha nemůže jíst bolest – může mít
regulační účinky a funkci, většinou nemá
Psychické vlastnosti, stavy, procesy a obsahy
– za základ psychiky člověka jsou považovány psychické jevy: – psychické vlastnosti • schopnosti – např. inteligence = schopnost logického myšlení -vypočítáváme: IQ = mentální věk / fyzický věk => průměr 120 – 140
Psychoanalýza
Psychologie kognitivní – navazuje na gestaltismus – člověk si vytváří obrazy situací, které se v jeho životě odehrávají – vytváříme si modely proto, abychom se mohli lépe a snadněji v podobných případech zachovat
Psychoanalýza
– na prožívání individua behaviorismus rezignoval – to, jaký budeme, určují dědičné faktory, které jsou fixovány před narozením – vnější skutečnosti pouze poskytují pole pro rozehrání daných faktorů
Psychoanalýza a neopsychoanalýza
PSYCHOANALÝZA a neopsychoanalýza KOMPLEX – tyto konflikty nejsou většinou řešeny na vědomé úrovni a nepříjemné představy jsou VYTLAČENY z vědomí do nevědomí.
Psychoanalýza, fFREUD
Psychoanalýza – 3 složky osobnosti: vědomí podvědomí – může něco vytěsnit do nevědomí
nevědomí – oblast. která není přímo dostupná vědomí, ale má vliv na jednání;
Psychologické obory – Psychologie se dělí na 3 disciplíny
Teoretické (základní) disciplíny 1. Obecná psychologie
formuluje obecné zákonitosti psychiky a definuje základní pojmy zabývá se předmětem psychologie
Psychologické testy
– měří pouze jak se jedinci povedl ten konkrétní test právě teď.
Testy: pozornosti paměti IQ
Psychologie
1. PŘEDMĚT, CÍLE, VÝVOJ, ODVĚTVÍ, SMĚRY A PŘÍSTUPY V PSYCHOLOGIE
Psychologie je poměrně mladá věda – její historie trvá jedno století Christian Wolff – použil v 18.stol pro nauku o duši název psychologie
Psychologie davu
Gustav Le Bon – poprvé vydal dílo o psychologii davu a teorii davového chování: Duše davu. Vydáno 1897
– 19./20.stol. – popisuje dav, znaky, způsoby ovlivnění, ale nepíše o konkrétních věcech,
Psychologie jako duchovní hnutí
Celá moderní věda, jejíž součást psychologie tvoří, nevznikla jen jako nástroj k usnadnění a obohacení života, k řešení problémů nemoci, chudoby atd. Takovéto pragmatické pojetí vědy je úpadkové. Původní vzmach lidského ducha
Psychologie jako věda a jako náboženství
Říci, že psychologie náboženství je to odvětví psychologie, jehož předmětem je náboženství – to je zcela správné a logické, ale poněkud příliš mechanické. Vytváří se tak dojem, že psychologie je jakýsi univerzální nástroj či přístup,
Psychologie, její stručná historie do vzniku psychologie jako vědy
1. Psychologie, její stručná historie do vzniku psychologie jako vědy. Definice předmětu psychologie. Hlavní psychologické obory a jejich charakteristika. Praktické úkoly psychologie. profese psychologa
Psychologie náboženství a teologie
Psychologie a teologie určitého náboženství mají do značné míry společný předmět, jímž jsou například posvátné texty a rituály, náboženský život jedince i skupiny, prožívání a jednání ve vztahu k morálním problémům,
Psychologie osobnosti
Předmět psychologie osobnosti je značně složitý, protože každá osobnost je jedinečná. Předmětem studia jsou osobnosti jako nositelé neopakovatelné, dynamického, svérázně strukturovaného komplexu vnitřního psychického života
Psychologie osobnosti – schopnosti a rysy osobnosti, temperament a charakter
Pojem osobnosti • individuální jednota biologických, psychických a sociálních aspektů (hledisek)
• je utvářen ve vztazích mezi lidmi a ve společnosti a v ní se také projevuje
Psychologie osobnosti, determinace
Někdy se bere jako součást psychologie obecné, jindy je samostatná psychol. disciplína. předmět: osobnosti jako nositelé neopakovatelného, dynamického, svérázně strukturovaného komplexu vnitřního psychického života
Psychologie problematiky nevyléčitelně nemocných a umírajících
vyrovnávání se se smrtí z vývojového hlediska: do 3 let – dítě nerozeznává živé s mrtvé, neuvědomuje si to, smrt přijímá 3-6 let – rozlišují a chápají, co je mrtvý a živý člověk – úmrtí berou jako přechodný stav, který je zvratný
Psychologie sportu
(Ontogeneze motoriky z pohledu sportu, bio-psycho-socio-spirituální rovnováha osobnosti sportovce, regulace sportovce ve vztahu ke sportovním stavům, psychologickému selhání a plató efektu, psychologie koučování)
Psychologie, základní psychologické disciplíny
Psychologie je společenská věda, která se zabývá duševními jevy, snaží se porozumět chování jednání a prožívání lidí, a snaží se předvídat a formulovat je. Zkoumá člověka – jeho nitro i vnější projevy (chování).
Psychosomatická onemocnění — zdravý životní styl
Zdraví – stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody, podle WHO – péče o zdraví je stará jako lidstvo samo – rozvoj v Řecku – učit se být zdravý je stejně důležité jako učit se dalším věcem
Psychoterapie
PT = léčebné působení na nemoc, poruchu nebo anomálii psychologickými prostředky
= záměrné a plánovité upravování narušené činnosti organismu psychologickými prostředky
Psychická struktura osobnosti
= trvalý, uspořádaný celek rysů osobnosti (dispozic), které určují způsob prožívání, reagování a chování jedince. 3 složky osobnosti: Výkonové, kapacitní předpoklady – co člověk dokáže, co umí
Psychické Já a ne-Já
Podobně jako o hranicích svého těla, o jeho schématu i o představě jeho centra a periferie, uvažujeme běžně i o své psychice, o uspořádání svého „vnitřního světa“, vlastního nitra, tak jak se jeví naší introspekci
Psychický jev
ð Jsou funkcí mozku, mozek je jejich orgánem. (Ovlivníme – li mozek npř. Nedostatkem kyslíku nebo drogou, mění se průběh řady psychických
Pubescence (puberta) 11-15 let
Vliv sekundární akcelerace (urychlování vývoje) Typ akcelerovaný, průměrný, retardovaný. Fáze končí pohlavní zralostí. Výrazné změny tělesné. Růst a vývoj svalů. Hormonální produkce, sekundární pohlavní znaky. Vliv na psychiku.
Racionalismus
– rozvoj na kontinentě ( hlavně Francie ) v 17. a 18. století – smysly klamou: poznáváme rozumem
– člověk se rodí s vrozenými ideami ( obecně se přijímají jako pravdivé: existence Boha, matematické zákony ) – vzorem matematika ( přesné vyjádření )
Reakce na frustraci
hodnotí společnost jako: a) normální vyrovnání se s zátěží (adaptace) – neúspěch v matematice kompenzuji úspěchem v dějepise b) patologickou reakcí (maladaptace) – životní neúspěch ,,zvládám“ pomocí drog
Receptory uloženy v chuťových pohárcích …
– receptory uloženy v chuťových pohárcích na povrchu jazyka (nejvíce na špičce a okrajích) a po celé sliznici ústní dutiny – je jich okolo 10 tisíc – 4 skupiny chuťových vjemů – sladko, slano, kyselo, hořko (+ kombinace)
Robert Merton (1910)
Také Robert Merton považoval funkcionální analýzu za klíč k rozvoji sociologické teorie a výzkumu. Rozlišoval dva typy funkcí: manifestní a latentní. Rozdíl mezi nimi ilustroval Merton na příkladu „tance deště“
Rozdíl mezi formální a neformální strukturou společnosti
Formální struktura Jedním z východisek může být např. „Škola lidských vztahů“ E. Maya a jeho následovatelů, stejně jako přístup „Klasické školy organizace“ M. Webera.
Obojí představuje významné vývojové etapy sociologie, resp. sociologie práce
Rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem
Míra složitosti sociálních a sociálně psychických jevů a obtíže spojené s jejich poznáním jsou významné faktory, které určují, za bude realizován výzkum kvalitativní nebo kvantitativní.
Rozhovor
podle účelu rozhovoru: přijímací psychoterapeutický výzkumný přátelský poradenský podle počtu účastníků: dialog rodinná skupina formální skupinový rozhovor
Rozlišujeme čtyři základní druhy lidského učení:
1)Učení poznatkům z jednotlivých vědních oborů či oblastí praxe, osvojování vědomostí a informací.2)Senzomotorické učení(smyslově-pohybové), které rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činností, senzomotorické dovednosti.
Rysy osobnosti
– psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem prožívání, chování a jednání. Pro každého člověka jsou rysy a jejich souhrn příznačnou a navíc relativně stálou charakteristikou. Často je vyjadřujeme protikladně, např.:
Rysy osobnosti, schopnosti, temperament, charakter
– základ psychiky člověka = psychické jevy: o psychické stavy o psychické procesy
o psychické obsahy o psychické vlastnosti: § rysy osobnosti = vlastnosti určující povahu osobnosti
Řeč – formy, druhy, poruchy
ŘEČ Poznávací – zprostředkované procesy
definice – prostředek (nástroj) myšlení, ale zároveň i prostředek dorozumívání a prostředek k autoregulaci
Řeč -její obsahovou i formální stránku …
(tzv.verbální chování) -spontánní ch. – vystupuje samočinně,bez vnějších podnětů (např.rozhodnutí vstát )
-reaktivní ch. – v důsledku působení vnějšího podnětu (např.žák vstane na výzvu učitele)
Sangvinik
kladné vlastnosti a záporné vlastnosti optimismus, iniciativa, přizpůsobivost, výřečnost podnikavost, pohyblivost citová labilita, lehkomyslnost, přehnaná odvaha,
Seberegulační vlastnosti — vůle
vůle = psychický proces, kterým člověk řídí svou činnost, zaměřenou na dosažení vědomě vytyčených cílů a překonávání překážek fáze volního jednání: 1) uvědomění si potřeby nějaké činnosti = motivace jednání
Sebereflexe
Vychovatel je člověk, který ví o svých hranicích a o svém omezení, nechce být nad druhým, naopak chce být s ním a pochopit ho. Jde tedy o vnitřní vyrovnanost a vnitřní sílu, snahu být sám sebou.
Sexuální reflexy
– souvisí bezprostředně s pudovým základem lidského sexu. Jsou to vrozené reakce na určité stimuly, organizované na míšní úrovni (u mužů např. erekce a ejakulace, u žen lubrikace vaginy a labií),
Schopnosti a rysy osobnosti
Schopnosti jsou psychické vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a vykonávat je. (numerické schopnosti, hudební nadání, talent na jazyky, schopnost abstraktního myšlení, prostorová představivost).
Skupina a její působení na psychiku jedince
struktura skupiny: sociometrie – ukazuje vztahy ve sk.,jakým systémem rolí je tvořena sk.
společenská role – očekávaný způsob chování jedince, nacházejícího se v určité společenské pozici
Skupinový rozhovor (focus group)
focus group = ohniskové skupiny Skupinový rozhovor – nástroj sběru primárních informací, jehož základem je dotazování, které probíhá ve skupině. Velikost skupiny je v optimálním případě 6 – 10 osob.
Smysl života se může také v jednotlivých fázích života značně měnit
Tzv. dítě spatřuje smysl života v něčem jiném, než dospělý člověk nebo stařec. Zpravidla dochází k postupnému „vývoji“ názorů v důsledku konfrontace s ostatními
Smyslové buňky čili receptory reagují …
– smyslové buňky čili receptory reagují na podnět změnou velikosti svého klidového membránového potencionálu tzv.receptorové potenciály, na jejichž základě v dostředivých nervech nervová aktivita ve formě akčních potenciálů
Smyslové vnímání (S)
Intuice (N) – dedukce, přísně logický postup – uplatňují spíše jednou získané zkušenosti před získáním nových – důsledně pracují než dospějí k cíli – pociťují neklid při nepředvídatelných komplikacích
Snění denní
= stav změněného stavu vědomí, ve kt. vzpomínky fantazijně zpracované dočasně nahrazují realitu
– FENOMENÁLNÍ SVĚT = popis a charakteristika vnímaného obrazu světa, jeho individuálně typickým zařazením
Sociální hodnoty
Jsou představovány předměty a jevy materiální i nemateriální povahy, ke kterým lidé zaujímají hodnotící vztah. • materiální hodnoty • duchovní h. • politické h. • morální h. • estetické h.• sociální hodnoty – životní jistoty
Sociální kognice
= vytváření „obrazu toho druhého“ bylo označováno termínem sociální percepce, který je nahrazován termínem sociální kognice, který jej zastřešuje. Funkční schémata = funkční články kognitivního systému,
Sociální percepce
Sociální percepce ( lidská vnímavost ) a.) haló – efekt => první dojem, pořadí vnímaných informací
b.) efekt novosti => výrazný vliv na utváření dojmu o jiném člověku mívají nejnovější informace
Sociální poznávání
Z vnější stránky projevů člověka není možné jednoznačně jejich vnitřní zdroje. Širší kontext, určitý rámec,
Sociální role a sociální status
Sociální role a sociální status Sociální pozice – místo které člověk má ve skupině, krátkodobá
Sociální status – dlouhodobé (může být i po smrti), místo ve skupině (podnikatel..) Status: A.) vrozený – šlechtic, barva pleti B.) získaný – sportovec, vědec..
Sociální skupina
ZÁKLADNÍ ZNAKY SOC.SKUPINY: 1. interakce 2. existence společných cílů
3. vědomí soudržnosti a vzájemné závislosti 4. určitá organizovanost – každá své místo
Sociální skupina -dělení
1. dobrovolná X povinná 2. formální X neformální 3. psychologická X společenská X diáda
– psychologická = vztahy jednotlivců jsou navzájem závislé, odpovídá potřebám jedinců
Sociální skupina (klasifikace, prpoblémy, přístupy)
Definice:= je sociální jednotka dvou či více jednotlivců, kteří mají společné normy, hodnoty a přesvěd-čení a cíle a mají ke druhé implicitně definované vztahy, takže chování jednoho ovlivňuje chování ostatních
Sociální skupina, styly vedení, skupinové vedení
Ssociální skupina – styly vedení: 1) autoritativní – velká závislost na vůdci, napětí, agrese 2) demokratické – respekt, dobrovolnost, aktivita, spokojenost, stabilita 3) liberální – malá organizovanost, volnost, slabá výkonnost
Sociální učení
Socializační působení se uskutečňuje prostřednictvím procesů sociálního učení v několika formách.
Za obecné mechanismy sociálního učení považujeme : ð asociaci (podmiňování),
Sociální vnímání, poruchy vnímání
– jedno z druhů vnímání = společenské vnímání – týká se vnímání lidí a situací do kterých se dostáváme
– je ovlivněno našimi zkušenostmi poruchy vnímání: první dojem – určující pocit
Sociometrie, sociogram
Prostředek k popsání a hodnocení struktury a organizace malých skupin. Umožňuje posoudit povahu interpersonálních vztahů a jejich atraktivnost
Spolehlivost (reliabilita)
Týká se stálosti výsledků hodnocení zejména vzhledem k času a posuzovateli. Hodnocení určitého typu by mělo poskytovat stejné výsledky bez ohledu na to kdo a kdy je používá.
Stárnutí a stáří
(vč. gerontopsychologie) – involuční perioda = dlouhé období postupné involuce, chátrání organismu X involuční změ-ny nastávají již v období pozdní dospělosti
Stoicismus
Stoicismus („nadhled“) – prapůvod v Řecku ( v dlouhé síni „stoá poikilé“ – sloupová síň)
– trvá několik století (stará stoa, střední a mladá stoa) – etika je završením filozofie – „fyzika (zahrada), logika (plot), etika (plody). – žít ve schodě s přirozeností
Strach a úzkost, deprese
deprese – reakce na to, co už se stalo – ze vztahu z okolí, z nemoci . viditelné znaky deprese nervozita, smutek, nekomunikativnost, stranění se společnosti, volba hudby…
Stres
Stres – může souviset s frustrací – nátlak na jedince – příčina nějaký stresor o sociální – nátlak učitelů, rodičů o psychický – víme, že na něco nestačíme = vědomost že něco neumím, nedostatek času
Stres, frustrace, fóbie
frustrace = psych. stav vyvolaný překážkou necestě k cíli – pocit ohrožení, oddálení a znemožnění uspokojení určité potřeby překážky: vnitřní – z konkur. osoby, strach, stydlivost, výčitky svědomí
Stresory
Vnější i vnitřní podněty, které mají na náš organismus určité požadavky a jimž se musíme přizpůsobovat, můžeme rozdělit na : Fyzikálně-chemické Úkolové
Strukturalistická teorie habitu, biografické metody
/Bourdieu/ – ani tento teoretický pokus se nesnaží bezprostředně řešit probéři praxe
– sociologická analýza vzdělávacích otázek – genetický strukturalismus Bourdieua – sociolog
Sylogystické uvažování
= založeno na 2 premisách vyjadřující určité vztahy platný závěr např. Eva je větší než Lucie. Lucie je větší než Tereza. Kt. z dívek je největší? – kategorický sylogismus = všichni čápi jsou ptáci. Všichni ptáci jsou obratlovci. A proto jsou čápi obratlovci.
Syndrom vyhoření
je vymezován mnoha autory, obecně je charakterizován: Únavou Výrazná je především únava emoční, která se projevuje pochybovačnou nedůvěrou a necitlivou otrlostí ve vztahu k lidem,
Systém psychologických věd
se člení do tří skupin: A) základní psychologické vědy (disciplíny) – teoretické B) speciální psychologické vědy – zaměřují se na konkrétní obory lidské psychiky C) užité (aplikované) psychologické vědy
Školní věk a jeho základní charakteristiky, Mladší školní věk 1.
(6-11 let) – začátek období je dán vstupem do školy = zásadní životní změna – proces akulturace, přizpůsobovnání novému prostředí, osvojování nových speciálních rolí
Školní věk a jeho základní charakteristiky, Mladší školní věk 2.
– zdokonalují se řečové schopnosti a dovednosti, slovní zásoba se zdvojnásobuje, rozvoj myš-lení na úrovni konkrétních logických operací – schopnost myšlení charakterizují tyto změny:
Školní zralost, Příčiny nezralosti, Nezralost x nezpůsobilost
ŠKOLNÍ ZRALOST: a) biologická – přes hlavu dosáhnout na ucho
b) mentální – zájem o práci, umění odlišit hru od práce, c) citová – citová relativní stabilita
Talcott Parsons
Jedním z nejvýznamnějších amerických sociologů druhé poloviny dvacátého století byl funkcionalista Talcott Parsons (1902 – 1979). Významně přispěl ke studiu rodiny,
Techniky asertivity
1. Technika pokažené gramofonové desky – uč- í nás tichým, klidným opakováním dosáhnout toho, co chceme (svého oprávněného požadavku) – dá se prosazovat – umožňuje ignorovat manipulaci druhé osoby a přitom si trvat na svém – v praxi: na principu trpělivosti
Technotornní teorie aj.
– Brzezinski – Jedná se o variantu sociologie industrialismu. Lidstvo se vyvíjí progresivně, tento proces je automatický, závislý na vědeckotechnickém rozvoji. S
Temperament
Hippokrates – řecký lékař, 460 – 377 př. n. l. Temperamentem rozuměl Hippokrates v podstatě velmi obecnou psychologickou charakteristiku člověka. Opírá se o tehdejší primitivní představy o šťávách v lidském těle.
Temperament
2) Fredova typologie – u dětí studoval poruchy a) orálně – erotický typ – v raném dětství nedošlo k uspokojení sacího reflexu – závislost na rodičích nebo jiných lidech, celková nezralost osobnosti,
Teoretické psychologické disciplíny
· obecná psychologie – zabývá se tím, co je pro všechny společné ( průběh stárnutí), zkoumá obecné předpoklady vzniku psychiky a lidského vědomí (zkoumá a vysvětluje podstatu psychiky a lidského vědomí, psychické stavy a vlastnosti),
Teorie Kachnemana a Tverskiho je teorie perspektivy
Základem teorie Kachnemana a Tverskiho je teorie perspektivy. Poukazuje jakým způsobem se vytváří vztah lidí k zisku nebo ztrátě, (pojem zisk, ztráty) se vytváří na základě konvencí.
Teorie konfliktu (Marx, Illich, Freire)
Perspektivy konsensu bývají stavěny do opozice k teoriím konfliktu. Pro funkcionalisty je společnost integrovaným celkem, který je tvořen provázanými strukturami.
Topologická – vektorová psychologie K.Lewina
navazuje na gestalt= chování osoby se uskutečňuje v určitém životním prostoru, poli, kde působí potřeby jako vycházející z osoby a okolí(pobídky) = životní prostředí je fce osoby a jejího prostředí.
Transcendentální analytika
– apriorní formy názoru – pravidla vytváření soudů i pojmů – 12 kategorií – apriorní formy rozvažování (tvoří pojmy a soudy) Prostor + čas = názor = kategorie = pojem = soud = úsudek = názor
Tréma se zvyšuje při:
únavě, nevyspáním, přepracovaností, nadměrným přeceňováním významu události, v úplně nové situaci, novém prostředí, mezi novými, dosud neznámími lidmi, kde si málo věříme.
Tvořivost
= kreativita (creo = tvořím), výsledkem je něco nového, uplatňuje v situacích, kdy je možno hledat více správných řešení, tvořivá řešení jsou nejen správná, vzhledem k okolnostem, ale i neobvyklá, původní.
3 hlavní přístupy ke zkoumání tvořivosti:
Tým
Co je tým: Tým je malá skupina lidí se vzájemně se doplňujícími dovednostmi, kteří jsou oddáni společnému účelu, pracovním cílům a přístupu k práci, za níž jsou vzájemně odpovědni.
Typ zaměstnání rodičů
Dělnická vrstva – zaměstnání je charakteristické jednotvárnou a přesně vymezenou prací. Práce a pozice v zaměstnání nevyžaduje individuální přístup zaměstnance.
Typologie lidí 2
– posuzujeme Introverzi (I) x Extroverzi (E), poměr mezi Smyslovým vnímáním (S) x Intuicí (N), Myšlením (T) x Cítěním (F) a Usuzováním (J) x Vnímáním (P) – nakonec nám vyjde typ, jemuž přibližně odpovídáme (bereme složky,
Typy rodin
1. Nukleární rodina spolu žijí 2 generace (trvale), rodiče a děti
+ lépe se dosáhne kompromisu – více se vídáme 2. Rozšířená rodina
Typy rozhodování
1. Rozhodování představuje malou zátěž jedince při nalezení řešení je nedotčen konfliktem
2. Frustrace po odstranění překážky nejsou následky nějak patrné
Usuzování (J)
Usuzování (J) Vnímání (P) -0 nejdříve práce, potom zábava -1 jedno již udělané rozhodnutí berou vážně a snaží se ho dodržet -2 přesní, většinou č-3 ekají na druhé -4 vědí téměř přesně, co budou celý den dělat
Valeopsychologie
Je to moderní psychologická věda vznikající na konci 20. století, zkoumá psychologické zákonitosti a mechanismy formování valeologického vědomí člověka od narození až do smrti,
Verbální komunikace a neverbální složky řeči
Verbální komunikace a neverbální složky řeči18.1 Řeč- komunikace zprostředkovaná jazykovým znakem.
Slovo má současně dva významy: slovníkový (denotativní) osobní (konotativní) Komunikace probíhá nejméně ve dvou významových liniích:
Vědomí
V americkém pojetí vědomí zahrnuje: sledování sebe sama a svého okolí ovládání sebe sama a svého okolí předvědomé vzpomínky = zůstávají na okraji naší pozornosti, uložíme si je do paměti
Vědomí, změněné stavy vědomí
Vědomí je stav určité aktivace, která se projevuje bdělostí. Bdělost je základní formální charakteristikou stavu vědomí. Je podmínkou průběhu většiny psychických funkcí a projevu psychických vlastností.
Vnímání jako základní poznávací proces
faktory ovlivňující soc.vnímání: první dojem – určující pocit, který předurčuje následné jednání, na základě jedné vlastnosti hodnotím celou osobnost
Vnímání, myšlení – a co ještě ?
aneb Aby nás vůbec něco napadlo . . .
Psychické procesy zajišťují adekvátnost vzájemného působení člověka a prostředí.
Vůle
– je soubor psychických procesů a vlastností, které zajišťují dosahování cílů, zvláště tehdy, kdy je nutné překonávat překážky – záměrné, cílevědomé úsilí – při dosahování cíle se musíme rozhodovat, volit mezi různými možnostmi
Vůle
Introspekcí snadno identifikujeme různá přání, od těch nejživočišnějších, jako je přání najíst se, máme-li hlad, až po nejduchovnější, jako pokleknout
Vůle, úvod, historie
= proces VOLNÍ REGULACE (volní akt), komplex vlastností osobnosti vyznačující se způ-sobilostí sebekontroly v nejširším smyslu, tzv. VOLNÍ VLASTNOSTI osobnosti
Výchovná funkce rodiny
Rodina je významným prostředím výchovy především v předškolním věku dítěte a v období dospívání. Plnění této funkce předpokládá určité podmínky. Musí mít základní materiální podmínky, ale to musí mít i pro plnění ostatních funkcí.
Výkonové vlastnosti osobnosti
stupně intelience podle hodnoty IQ: 20 a méně – hluboká mentální retardace (USP, celodenní péče při všech úkonech) 20 – 35 – těžká mentální retardace (nelze se s nimi domluvit, vydávají zvuky, tělesné + smyslové postižení
Výsledkem vnímání jsou počitky a vjemy.
Vjem je obrazem předmětu nebo jevu jako celku (kniha) počitek znamená obraz některého jednotlivého znaku vnímaného předmětu (silná, modrá, lesklá).Vjemy jsou pak více či méně složité celky a platí o nich,
Využití psychosociálních her v praxi
Vzhledem k tomu, že pracuji jako vychovatelka ve Středisku výchovné péče na lůžkovém oddělení, je mi tématika této seminární práce poměrně blízká a její vypracování jistým obohacením.
Využití základních metod psychologického a sociologického výzkumu v praxi
– metody psychologie – předmět zájmu = jedinec => jeho analýzou
– jedna z metody psychologie = psychoanalýza = 1. Psychologický směr zavádějící metodu výzkumu
Vývoj dítěte v předškolním věku – 1. část
– předškolní období = zakončení etapy raného dětství, fáze aktivity a iniciativy, tělesný a duševní vývoj je pomalejší, pokračuje zrání CNS, rozvíjí se hrubá motorika
Vývoj osobnosti – zrání, učení
VNITŘNÍ VÝBAVA- ZRÁNÍ je vnitřní výbava, má dvě protichůdné tendence –evoluční (rozvojová, růst a zdokonalování životních struktur a funkcí) a involuční- (zániková, projevuje se úbytkem a rozpadem) Evoluční převládá zpočátku a involuce na konci života. Vniřní výbava je–
Vývoj psychologie jako vědního oboru
Psychologie je společenská věda, která se zabývá duševními jevy, snaží se porozumět chování, jednání a prožívání lidí, předvídat a formulovat je. Studuje vnitřní prožívání a vnější chování lidí.
Vývojová determinace
Spojená s hlediska fylogenetického se stupněm vývoje člověka jako druhu. Vliv předchozích generačních zkušeností na chování dnešního jedince. Biologická determinace
Vývojová psychologie
– vývojová psychologie – zabývá se vývojem lidské psychiky, zabývá se plynulostí tohoto vývoje, různými činiteli, kteří ovlivňují tento vývoj, charakterizuje jednotlivé vývojové etapy (ontogenetická psychologie)
Vztahy mezi lidmi
aneb S kým mám tu čest ? 5.4.1 Sociální interakce Vztahy mezi lidmi
jsou různého druhu – rozlišujeme vztahy společenské a vztahy osobní,
mezilidské.
Wilhelm Wundt založil první psychologickou laboratoř 1879
v Lipsku tímto se psychologie oddělila od ostatních věd a stala se samostatnou vědní disciplínou
– psychologie spolupracuje s ostatními vědními obory
Začleňování člověka do společnosti
Dnem svého narození vstupujeme do sociokulturních vztahů, na nás pak působí jednak přímo – vlivem jednotlivců, sociálních skupin, ale také nepřím – působením materiálních i nemateriálních produktů
Základní přístupy psychologického výkladu
V tomto dílu probereme základní přístupy psychologického výkladu, tak jak jsou dány zaměřením na různé okruhy psychických jevů, jejich determinace a jejich vnějších projevů. Volíme přitom přirozeně přednostně látku, která má užší vztah k psychologii náboženství.
Základní psychologické pojmy
metody psychologie – způsoby, jakými psychologie získává své poznatky 1) pozorování – je metoda psychologie, která se vyznačuje stanovením cíle a vede se záznam – může být samostatná nebo součástí psych. metod
Základy psychologie.
VÁGNEROVÁ, M., Základy psychologie. Praha: Karolinum 2004, s. 24-35. ISBN: 80-246-0841-3.
NAKONEČNÝ, M., Moderní psychologie. Praha: S&M 1997, s. 31-41. ISBN: 80-901387-7-2.
Senzorické procesy
Zásady a cíle organizace (uspořádání) vztahů v institucích
Sociální vztahy Těžištěm zájmu sociologie jsou vztahy mezi lidmi, tzn. sociální vztahy, které zapojují jedince do nejrůznějších nadindividuálních sociálních útvarů.
Zátěžové situace
Frustrace – mezi nás a náš cíl vstoupí překážka která nám znemožňuje nebo znepříjemňuje dosáhnout cíle (může to být i psychická bariéra)
Závislost psychiky na NS
1. Vědomé psych.obsahy závisí na fční schopnosti mozku – např.při ospalosti, opilosti aj.se mění vědomá psych.činnost (poruchy pozornosti, snížení ostrosti vnímání, myšlení, paměti, oslabení vůle aj.) 2. Kvalita psych.činností závisí na kvalitě mozk.hmoty
Zdravotnická (klinická) psychologie …
se zaměřuje na poznávání a diagnostiku psychických poruch a defektů z poruch.Kliničtí psychologové spolupracují s lékaři při určování, předcházení a léčení psychických chorob a poruch.
Zdroje konfliktu
• vnější prostředí – objektivní překážky (nelze ovlivnit, je to dané) – vlastnosti jedince
– nepřiměřené požadavky ( učitelé, rodiče) – chyby ve výchově (rodiče, vlastnosti vychovávaného jedince)