Pedagogika – Stručný výklad pojmů
Agrese a šikana jako výchovné problémy
Pojmy: agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení a prevence šikany Agrese = napadení, řada psychologů tvrdí, že je naučená na základě zkušeností,
Alternativní školy (např. daltonský plán, waldorfská škola, montessoriovská škola)
Alternativní škola“ – je významově různorodý pojem. Alternativní škola je jakákoliv škola – bez ohledu na zřizovatele, tj. škola nestátní i státní – která se určitou pedagogickou
Alternativní školy
V dnešním pojetí školy lze vystopovat různá paradigmata školy. Jsou v podstatě tři:
škola běžná, tradiční, škola alternativní či inovativní (je otázkou, zda u inovativní nejde spíše o typ školy běžné, ale reformované)
Analytické prameny
Analytické prameny tvoří velmi pestrou skupinu materiálů. Patří sem statisti¬ky, harmonogramy, provozní podklady, faktografické přehledy, ale i grafy, pře¬hledy a přílohy k problémovým materiálům aj.
Anglický Empirismus
– směr novověké filozofie; centrem pozornosti gnozeologie (věda o poznání) – počátky v 16. stol., vrchol v 17. a 18. stol.; převážně v Anglii – období kulturního rozvoje (Shakespeare..)
Animátor demokratický, Animátor liberální
Animátor demokratický: Dá prostor k vyjádření názorů, sám naslouchá a pak spolu s nimi hledá to nejlepší řešení. Pomáhá skupině dodržet to,
Autokontrola
Ať už studující má prokázat své vědomosti i dovednosti, své schopnosti a postoje jakoukoli formou a jakýmkoliv způsobem, je předcházející autokont¬rola především verbálním projevem.
Beseda
Termín sám již tradičně označuje volný rozhovor na dané téma. Pod¬le okolností se akcentuje buď osobnost řečníka či zajímavý problém ve vztahu k tomu, co je již účastníkům známo z předchozího studia či z vlastní praxe.
Basil Bernstein
(Teorie jazykových kódů) Tato teorie, kterou vypracoval Bernstein, je pro mnohé polemická a pro některé i nepřijatelná. Ale tato teorie je ve světě vědy neustále uváděna a Bernstein má stále
Cenová stabilita
– míra inflace do 2% – inflace = zvyšování hladiny průměrné úrovně cen všech statků a služeb v průběhu delšího období – deflace – opačný proces jako inflace
Daltonský systém – Helena Parkhrstová..
– individualizace vyučování ( ruší třídy –odborné pracovny) – každý žák má měsíční plán, co musí udělat – když byli hotovi dřív, dostali výuku navíc, tak nepracovali moc rychle
Definice výzkumné metody
* Výzkumná metoda * Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat
* Systematický postup k shromáždění faktů, * Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení
Dějiny školy a pedagogiky
Vznik výchovy – Výchova provází lidstvo od nepaměti. O nejranějším období vývoje lidské společnosti a způsobu výchovy nemáme písemné záznamy. O výchově v prvobytné společnosti si můžeme dělat představu
Didaktické kontinuum
Především je tu jev, který můžeme označit jako didaktické kontinuum. Je to plynulé, soustavné, intencionální působení v předem daném časovém rámci. Kritérium didaktického kontinua umožňuje stanovit hranice akčního pole, na jehož jedné straně lze umístit např.
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky.
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky
1. princip CÍLEVĚDOMOSTI – jasné stanovení cílů – cíle dostatečně zdůvodnit, objasnit
Diferenciace
• Výkonová – nižší stupeň povinný – střední stupeň – motiv. k četbě
– vyšší stupeň – motiv. k hlubšímu studiu • Zájmová • Časová
Dotazník
* Způsob písemného kladení otázek * Zjišťování písemných odpovědí * Určen především pro hromadné získávání údajů => * velký počet odpovídajících => ekonomický nástroj (malá časová investice)
Dramatická výchova
Stejně jako všechny obory estetické výchovy – i dramatická výchova souvisí úzce s uměním, konkrétně s uměním dramatickým, protože si z něj „vypůjčuje“
Druhy kauzální atribuce
• vnitřní – vychází z dítěte samého, je to „v něm“ • vnější – vnější podmínky – náhoda, náhlá indispozice, špatné podmínky v rodině • proměnlivá x stálá
E-learning, Kooperativní vyučování, učení, škola
E-learning představuje jednu z nových a perspektivních možností ve vzdělávání. Je to nástroj pro tvorbu, aktualizaci, distribuci a vyhodnocení vzdělávání prostřednictvímsíťových technologií a počítače s příslušným programovým
Eduard Štorch, František Bakule
Eduard Štorch (1878-1956), učitel a známý spisovatel (Lovci mamutů atd.) založil v Praze-Libni na ostrově vzorovou školu v přírodě, kterou nazval Dětská farma.
Efesos – žádná škola
– Herakleitos z Efesu • Věnoval se pouze filozofii, zmínka o politické filozofii
Eklekticismus
(„vyběrač“) 1. Římský eklekticismus – spojovali více směrů najednou a vybírali si to nejlepší
– brali filozofii jako prostředek k praktické orientaci ve světě a ke správnému jednání
Estetickovýchovná (výtvarná, hudební, literárně-dramatická),
Shrnutí – Všechno, co děláme poctivě a s nasazením, nás obohacuje a vnitřně přetváří.
Neustálé přehodnocování vlastních postojů, ochota vidět se pravdiv
EV a její role při formování osobnosti
Role EV při formování osobnosti -EV konkretizuje a prohlubuje cíle výchovy ve všech oblastech lidské kultury, navazuje na výchovné působení v oblasti mravní,
EV – pojem
Ekologická kultura osobnosti=systém určitých znalostí a přesvědčení, jakož i odhodlání člověka k praktické činnosti a chování v souladu s požadavky starostlivého vztahu k přírodě;
Evropská unie
– mezinárodní organizace, která sdružuje evropské státy a jejímž cílem je politická a hospodářská integrace členských států – vznikla 1.1. 1993
Estetickovýchovná (výtvarná, hudební, literárně-dramatická),
Shrnutí – Všechno, co děláme poctivě a s nasazením, nás obohacuje a vnitřně přetváří.
Neustálé přehodnocování vlastních postojů, ochota vidět se pravdiv
Evropa
– zlomem je francouzská revoluce a její myšlenka rovnosti!!! – Kritika monarchie, bouří se třetí stav – prohlašuje se za národní shromáždění – Vydávají: 1789 – Deklarace práv člověka a občana
Excerpce je výběrový záznam ze studovaného materiálu
Přináší dílčí pro¬blém, citáty, argumentaci, navazuje na poznámky z přednášek. Rozvádí vybra¬né partie, např. zachycuje grafické schéma a výklad jeho částí.
Exkurze
Je to organizační forma, založená na přímém kontaktu účastníků edukace se stanovenou realitou. Exkurzi má předcházet vytvoření základních vědomostí, objasnění jejího cíle,
Experiment
– Přesněji: Experimentální metoda – Dvě skupiny (kontrolní a experimentální) – Manipuluje se s proměnnými – Odhalují se kauzální souvislosti (příčina — následek)
Extroverti a introverti (typologie dle Carla Junga)
Extrovert – jedinci rádi komunikují s lidmi, sdělují zážitky, myšlenky, vyhledávají lidskou společnost, pokud tuto možnost mají, jsou příjemní a milí problémy: potřebují být ve společnosti spolužáků, vrstevníků apod., aby s nimi
Formačně-herní odpoledne pro sportovce
(volejbalistky) Pokud chci, aby se odpoledne vydařilo, musím mít jasně připravený program. Tím nechci říct, že nemůžu tvořit a být spontánní, ale příprava je nutná.
Formování středověké filozofie – patristika
– 1. fáze středověké filozofie začíná s počátky křesťanství až do 8. stol.n.l.
– I. Misijní cesta Pavla z Tarsu – ze slova páter ( církevní otec, označení významných myslitelů);
Formy učení:
• vědomosti – informace související s vnímáním, představami a myšlením. Jednoduše jde o velké soustavy představ a pojmů, které můžeme získávat jak ve škole, tak i každodenními činnostmi
Francois Maria Arouet
Francois Maria Arouet ( Voltaire 1694 – 1778 ) – studia na nejlepší jezuitské koleji; verše, epigramy protináboženský charakter – nucen uprchnout do Anglie,
Francois Maria Voltaire, Jean Jacques Rousseau
Francois Maria Voltaire: – nebyl teoretik, jen mluvčí, ale byl nejpopulárnější
– útočil na náboženské pověry a předsudky a vůbec celou církev
Francois Rabelais
(1494-1553) ve svém známém satirickém díle Gargantua a Pantagruel provedl kritiku scholastického způsobu vzdělávání, odtrženost výchovy od potřeb života a vytváří model nové výchovy,
Francouzské osvícenství ( 17. – 18. stol. )
– Rozvoj, pokrok – počátek v Anglii ( větší společenské změny – revoluce konstituční monarchie – a vývojově dál než konzervativní absolutistická Francie )
Friedrich Fröbel, Adolf Diesterweg
Friedrich Fröbel (1782-1852) byl ovlivněn velmi dvěma návštěvami Pestalozziho v ústavu v Yverdonu. Výchovu chápal jako samočinný rozvoj sil a schopností existujících v dítěti. Východiskem výchovy jsou čtyři instinkty v dítěti.
Helénské období
(338 př.n.l. bitva u Chaironee – Alexandr Makedonský poráží řecko – 529. n.l. císař Justinián zakazuje filozofické školy) – doba importování z Řecka za hranice Alexandrem Makedonským
Hodnocení a klasifikace žáků
Typů, forem a metod hodnocení je ve škole nemálo – využívá se za různých podmínek, záleží tedy na způsobu a souvislostech jejího pedagogického využití.
Hudební výchova
Hudba je určitým druhem emotivního jazyka, který může změnit náladu člověka, posílit jeho vitalitu, je zdrojem uspokojení a potěšení.
Hypotézy ve výzkumu
Význam hypotéz -Výzkumný problém určuje základní orientaci výzkumu, ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu. – Je třeba formulovat hypotézy.
Charles Louis Montesquien, Jean Jacques Rousseau
Charles Louis Montesquien – snaha odhalit příčiny společenských změn – právník; považuje Anglii za říši svobody – teoretik dělby moci ( návaznost na Locka ) 3 složky
Chování
b)chování – souhrn vnějších projevů člověka,aktivity,které mohou být pozorovány jinou
osobou nebo zachyceny měřícími přístroji – není možné bez prožívání
Immanuel Kant, kategorický imperativ
– Němec; 1724 – 1804; celý život strávil v Královci v Prusku; všestranný – filozof, politika, matematika – doktorát z metafyziky, logiky – propracovanost děl
Individuální konzultace
v užším smyslu je rada lektora účastníkovi, poskyto¬vaná na jeho vyžádání v souvislosti s probíraným obsahem či programem stu¬dia. V širším smyslu je konzultace jednoduchá organizační forma.
Individuální vzdělávání (dříve Domácí vzdělávání)
domácí vzdělávání bylo v ČR dosud možné bez pevného právního ukotvení. Jeho oficiální status byl „pokusné ověřování odlišné organizační formy základního vzdělávání
Institucionalizace jako pojem
Pojem institucionalizace vzdělávání dospělých může být chápán zvláště jako materializace systému. Jde zvláště o takové typické rysy tohoto pojmu, jako je – převod dosud rozptýlených
Instruktáž
Platnost tohoto termínu se vztahuje buď k návodu jako součásti cvičení nebo k samostatné organizační formě. Zde se zabýváme organizační formou. Její užití je dáno potřebou účelného,
Integrace
– handicapovaných žáků, obvykle (nikoli slepých, hluchoněmých, oligofreniků, apod. )
– žáků se specifickými poruchami učení – žáků z minoritních národnostních skupin
Integration
Jde o spojení a udržování částí systému v jednom funkčním celku. Pokud má tento systém účinně fungovat, potom je potřeba, aby byly jednotlivé prvky integrované v jednom celku.
Inteligence
-dispozice k myšlení. Složky – vzhledem k tomu, že jde o vlastnost: Vrozená – fluidní (tekutá) – souvisí s vývojem CNS = mozku Získaná – krystalická – rozvíjí se celý život, pokud se učíme a požíváme CNS = mozek
Interview jako výzkumná metoda v pedagogice
Termín interview Inter = mezi + view = názor, pohled • => jedná se o interpersonální kontakt
• Nejčastěji v tváří v tvář • Nebo i telefonicky • Rozhovor není přesné synonymum
ITV =integrovaná tématická výuka, Celostátní vzdělávací projekt „Dokážu to?“
Američanka Susan Kovaliková, autorka systému, vytvořila svůj vzdělávací model na základě zkušeností z práce s nadanými dětmi, které se ve škole často nudily.
Jan Ámos Komenský
– lidský rozum podle Komenského je důsledek a důkaz Boží rozumnosti – aby člověk mohl dostát určení, disponuje smysly, rozumem a vírou – konečné určení je přebývání s Bohem,
Jean Jacques Rousseau
dva směry: 1. NOVOVĚKÝ – ptá se, jak dochází u člověka od jednotlivého vjemu k rozumové úvaze? – novověká filosofie odpovídá, že veškerá funkce lids. intelektu se odvíjí od smyslů
Johan Heinrich Pestalozzi
/1746-1827/ „Jak Gertruda vychovávala své děti“ – spis pro nejširší vrstvy – zde se skrývá rozsáhlá antropologický teorie, rozsáhlý názor na člověka – snaží se popsat skutečného, reálného člověka, kde nic nepřikrášluje
John Locke
– Anglie, působí po Anglické revoluci — učitel, lékař, politický myslitel (tvůrcem přirozeného práva)
– myšlenka dělby moci výkonná a zákonodárná „Dvojí pojednání o vládě“
Karteziánství
– směry navazující na Descarta – řeší spolupráci res cogitanz a res extenzy
– př. occasionalismus ( occasion = příležitost ) – reakce na technokratický výklad
Kurikulum jazyka
Skryté kurikulum jazyka Jazyk je jedním z nejvýznamnějších faktorů, které ovlivňují proces vzdělávání. Podle různých výzkumů až dvě třetiny času vyučovací hodiny tvoří mluvené slovo,
Kurs vysokoškolského typuje složená organizační forma
Jejímiž jednotkami jsou podle okolností samostatně realizované přednášky, cvičení, semináře a zkoušky. Jednotlivým didaktickým fázím jsou věnovány samostatné akce na rozdíl od kursu středoškolského,
Lekce je základní jednotkou kurzu
navazující na lekci předchozí i následující v předem plánovaném intervalu. Zahrnuje obvykle dvojnásobek časového rozpětí vyučovací hodiny.
Majetkové rozdíly dětí
Konkrétních problémů, které vznikají na rozhraní primární a sekundární socializace, je jistě mnoho. V České republice po společensko politických změnách v 90. letech 20.
Management školy
a třídy. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Evaluace výuky a práce školy.
Management školy= teorie řízení školy – řeší otázky vnitřního řízení školy
Marcus Fabius Quintilianus
(35-95, nebo 38-98 n.l.) podal nejucelenější syntézu římského výchovného systému. Byl to řečník, právník a vedl rétorskou školu v Římě.
Marxismus
– dělníci jsou okrádáni: – pracují za peníze, které nestačí k přežití
– kapitalisté dostávají víc, než sami zaplatili – dostávají zaplaceno pouze za „směnnou hodnotu“
Metody rekvalifikace
kvalifikace (rekvalifikace) je důsledkem změn objektivních, zvláště ekonomických podmínek. Edukace v těchto souvislostech přináší zvýšenou potřebu intenzivního působení lektorů na ostatní účastníky.
Městské školy, Univerzity
Městské školy – V pozdním středověku (přibližně ve 13. století) začaly vznikat z iniciativy měšťanů tzv. městské školy. Byly prakticky zaměřené. Šlo zpočátku o školy cechovní a kupecké, později splynuly ve školy městské,
Moderní škola Célestina Freineta, Jenský plán (Jenská škola)
Célestin Freinet (1896-1966), francouzský učitel, buduje svoji moderní školu založenou na pracovní aktivitě žáků, na radostnosti, kooperaci a tvorbě školního společenství.
Mravní vývoj
1. předškolní věk – výchova na výukovém základě (poděkovat, poprosit, slušně mluvit..)
2. mladší školní věk (6-10,12let) – rozvoj mravního vědění=co je dobré
Nacismus, nacionalismus, komunismus
NACISMUS ( = nacionální socialismus, „fašismus v Německu“ ) – nadřazenost árijské rasy, důraz na čistou rasu ( ve státě musí žít jen jeden národ ) – absolutní moc státu a vůdce, porušování občanských práv a svobod
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR: Bílá kniha
-doporučení a opatření navrhovaná v dokumentu nelze považovat za projekt jednorázové bezprostředně nastupující reformy, ale za program dlouhodobého, postupně uskutečňovaného procesu
Náslech
Zatímco čtení v jeho různých podobách je plně dirigováno studujícím, ná¬slech mluveného slova se musí odbývat v tom časovém rozmezí, kdy se to hodí lektorovi a organizátorovi. Studující se musí těmto podmínkám přizpůsobit.
Novoplatonismus
– návrat k Platónovi o Ammonios Sakkás – Nosič břemen v přístavu Alexandrii
– Zakladatelem o Plotínos – Vážená osoba
Obory filozofie
– ontologie – též metafyzika – co je bytí, jsoucno, podstata, čas, prostor, (ne)konečno, zákonitost, kauzálnost…
Organizace vyučování:
• Dopoledne: – dvouhodinové hlavní vyučování (epochy, epochální vyučování) – pořádají slavnosti – každý týden, menší – každý měsíc velké a významné dny – následují učební a opakovací předměty (cizí jazyky)
Organizační struktura školy
Každá škola sice vystupuje jako organizační celek, vnitřně se však obvykle dělí na jednotlivé úseky: pedagogický úsek školní družina provozní úsek (uklízečky, školník) ekonomický úsek
Orgány státní správy
– ústřední – vykonávají správu na celém území státu (např. ministerstva)
– územní – spravují záležitosti určitého územního celku (např. krajské úřady)
Osobnost a úloha vychovatele
Vychovatel je člověk, který záměrně působí na druhé, hledá způsoby a prostředky jak se přiblížit k těm, které má na starost.
Osvícenství
– období 18. století – nejprve Anglie, pak Francie a nakonec Německo – vedlo k rozpoutání VFR
– hlavní představitelé: Montesquieu, Voltaire, Rousseau
Paměť
– poznávací psychický proces, který probíhá v čase, je to vlastnost osobnosti, schopnost osobnosti fáze paměti: 1) zapamatování vytvářejí se tzv. dočasné spoje-stopa
Pedagogická diagnostika, diagnostika školní třídy
Autodiagnostika učitele. Sebereflexe jako zdroj profesionálního rozvoje učitele.
Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele: zamyšlení nad sebou, nad svou pedagogickou činností.
Pedagogický slovník – (1998)
V Pedagogickém slovníku (1998) autoři definují sociální pedagogiku následovně: Sociální pedagogika je aplikované odvětví pedagogiky zabývající se výchovným působením na rizikové a sociálně znevýhodněné
Pedagogika zážitku – Outward Boudu 2.
Aktivity Outward Boundu nespočívají v exotickém dobrodružství, ale ve výchovně strukturované a podle principů pedagogiky zážitku organizované kultivaci osobnosti.
Pierre Bourdieu
(Teorie kulturního kapitálu) Také vznik této teorie, jejímž autorem je francouzský sociolog Pierre Bourdieu, lze datovat do 70. let 20. století. Jedná se o jednu z nejvlivnějších teorií výkladu reprodukce vzdělanostních a sociálních nerovností.
Pojem rekreologie, teorie rekreační tělesné výchovy a sportu – sportovní hry
František Táborský vidí sportovní hru jako soutěživou činnost dvou soupeřů v jednotném prostoru a čase, kteří podle institucionálně schválených pravidel zamyšlení nad sebou, nad svou pedagogickou činností.
Pozornost
Pozornost = psychický stav, který se vyznačuje zaměřením a soustředěním zaměřenost pozornosti – člověk nereaguje stejně soustředěně na všechny podměty, které na něj působí, ale vybírá si, co všechno stihne (veškeré předměty z okolí)
Pozornost lze charakterizovat z hlediska její:
a) zaměřenosti (cíleným objektem) b) soustředěnosti (míra koncentrovanosti na tento objekt)
c) délka trvání (doba koncentrace na tento objekt) Vlastnosti pozornosti
Projekt Zdravá škola
Škola podporující zdraví – Pojmy: zdraví – holistické a interakční pojetí, projekt Zdravá škola, pohoda prostředí, zdravé učení, otevřené partnerství
Přednáškový cyklus (I nenávazný či formální)
Tento typ cyklu je složenou organizační formou, sestavenou z organizačních forem jednoduchých. Týká se to zvláště přednášek, připravených bez ohledu na případný vyšší andragogický celek.
Představitelé české pedagogiky (konec 19. stol. a 1. polovina 20. stol.)
Na konci 19. století vytvořil systém české pedagogiky Gustav Adolf Lindner (1828-1887), Tento pedagog, filozof, psycholog a sociolog působil jako středoškolský profesor,
Příprava k povolání probíhala v rámci cechů
(příprava učňů a tovaryšů). Obsah vzdělání byl individuální a určoval ho mistr. Po zavedení povinné školní docházky v roce 1774 si učni měli doplňovat vzdělání v tzv. nedělních nebo opakovacích školách.
Realisté, nominalisté
Jan Scotus Eriugena – 1. scholastik, z Irska – víra musí předcházet rozumu – „Věřím, abych pochopil“ – 1. rozumový důkaz Boha ( Alík jezevčík pes živočich Bůh )
Reformy v rakouském školství za doby Marie Terezie a Josefa II. – další představitelé
Františe Kinderman- jeho zásluhou se prohloubil směr zavádění nových předmětů souvisejících s hospodářstvím – tzv. industrálie
Rodina a náhradní rodinná výchova – ústavy
Dětský výchovný ústav – pečuje o obtížně vychovávatelkou mládež – pouze než skončí základní školu Výchovný ústav pro mládež – o těžce vychovávatelkou mládež, která už ukončila základní vzdělání – zůstávají do 18 let
Rozvrhy
Oficiální kurikulum, které je obsaženo v učebních osnovách, je ve škole nějakým způsobem organizováno. Jednotlivé předměty nebo disciplíny jsou organizovány v rozvrhu. T
Ruská pedagogika 19. století – Ušinskij, Tolstoj
Konstantin Dmitrijevič Ušinskij (1824-1870) je považován za zakladatele ruské pedagogiky a ruské národní školy. Rozpracoval teorii vyučovacích principů. Prosazoval požadavek výuky v mateřském j
Řeč – její obsahovou i formální stránku …
(tzv.verbální chování) -spontánní ch. – vystupuje samočinně,bez vnějších podnětů (např.rozhodnutí vstát ) -reaktivní ch. – v důsledku působení vnějšího podnětu (např.žák vstane na výzvu učitele)
Sebevzdělávání a distanční vzdělávání
Neřízené (spontánní) sebevzdělávání má dlouhodobou tradici jakožto indivi¬duální způsob kultivace osobnosti jedince z jeho vlastního rozhodnutí, jeho vlast¬ním způsobem a s využitím vlastního materiálního i sociálního prostředí.
Seminář
Temín původně označoval ústav pro výchovu katolických kněží, později na vysokých školách též zařízení pro vědeckou výchovu studentů formou zvláštních cvičení.
Schenghenská dohoda
– všechny členské země s výjimkou Velké Británie, z nečlenských Norsko
– společná vízová politika vůči třetím zemím
Socializace
– celoživotní proces zespolečenštění, proces osvojení jazyka, lids.forem, norem chování, hodnot, mezilids.vztahů – čl. (dítě) si osvojuje způsobilosti:
Sovětská pedagogika se rozvíjela v Sovětském svazu od 20. let 20. století
Byla založena na marxisticko-leninských filozofických východiscích. Do popředí vystupoval požadavek jednotné státní školy, političnosti a ideovosti.
Speciální pedagogika
rozděluje se na několik oborů, vychází z oblasti postižení (psychická, receptivní (smyslová) a tělesná oblast) Oblasti I. Psychická oblast rozlišujeme 2 obory Psychopedie
Skepticismus, Epikureismus
Skepticismus – starý, střední a ranný o Pyrhón – Kde já mám kritérium pravdy? – pravda vůbec žádná není!!!! – Stav duše klid eudaimoniá dosáhneme jedině tak, že se vzdáme svého mínění
Sportovní kroužek odbíjené – příklady
Kdo: hráčky odbíjené ve věku 15-16 let (pokračují již druhým rokem)
Počet: 15 děvčat. Toto odpoledne je naplánováno na měsíc leden.
Stoicismus
(„nadhled“) – prapůvod v Řecku ( v dlouhé síni „stoá poikilé“ – sloupová síň) – trvá několik století (stará stoa, střední a mladá stoa) – etika je završením filozofie – „fyzika (zahrada), logika (plot), etika (plody)..
Systematika
– pevná organizace církve; „stát ve státě“ možnost přežít zánik Západořímské říše r. 476
– období kdy se pomocí filozofie rozpracovávají určitá dogmata v systém – 4. – 5. století
Škola a její funkce
Funkce školy jsou jedním ze stěžejních témat školní socializace. Stejně jako všechny ostatní subsystémy (rodina, církev, veřejná doprava, armáda…), má i škola jako součást systému
Školská novela z roku 1883
Krokem zpět se jeví školská novela z roku 1883. Touto novelou bylo na venkovských školách zavedeno polodenní vyučování a byly umožněny tzv. úlevy ve školní docházce.
Štefan Švec vymezil v roce 1995 kurikulum takto:
Slovenský pedagog Štefan Švec vymezil v roce 1995 kurikulum takto: Kurikulum je cílový učební plán, program, tj.: 1. studijní program, učební program daného vzdělávání a výcviku,
Tématický plán učiva
-konečnou představou o výuce ve školním roce formulujeme v tématickém plánu učiva
-stanovíme tematické celky i počty hodin, které jim budeme věnovat
Tertulián
– jeden z prvních apologetiků – zavrhuje vzdělanost, právě proto, že víru nelze vysvětlit věří v ní: „credo quia absurdum“ – věřím, protože je to absurdní – zavrhuje vzdělání – nepotřebujeme ho!
Testy kvazistandardizované
n na škole či několika školách, n známy některé jejich vlastnosti, n někdy i testová příručka k dispozici a standardy výsledků, n standardizace není provedena bezezbytku
Tomáš Akvinský
– šlechtický rod dominikán; silně ovlivněn Albertem Velikým; velká autorita; – dílo: Suma proti pohanům, Suma theologica (vypracovaná s Albertem Velikým) – největší systematik scholastiky;
Tomáš G. Masaryk
– profesor filosofie – dílo: Ideály humanitní, O škole a vzdělání, Některé problémy pedagogické a didaktické – přednášky – důraz na úlohu vědy, mravní výchova, antisemitismus
Totalita, fašismus
TOTALITA • jedinec zcela podřízen státu, je nedokonalý a nedůležitý • jen jedna ideologie ( cílové zaměření společnosti i jednotlivců ) • stát výrazně zasahuje do života lidí ( kontrola hospodářství,kultury, vzdělání
Třídy s rozšířenou výukou (jazyků, matematiky, hudební výchovy, tělesné výchovy)
Třídy A, B. Žáci jednoho ročníku jsou rozděleni do tříd podle prospěchu. Pracuje se podle shodných učebních plánů a učebních osnov. Ve třídě nadanějších žáků mohou být
Tvořivost
Jsou tvořivými v plném smyslu tohoto pojmu. – manifestovaná tvořivost se liší od neobyčejných talentů či géniů jak je pozorována v poezii, umění, hudbě či vědě
Tvořivost
= kreativita (creo = tvořím), výsledkem je něco nového, uplatňuje v situacích, kdy je možno hledat více správných řešení, tvořivá řešení jsou nejen správná, vzhledem k okolnostem, ale i neobvyklá, původní.
Typologie žáků podle vybraných složek osobnosti
„Problémový“ žák Problémovým jedincem se stává ten, kdo reaguje v daném prostředí odlišně, než je běžně zvykem či normou. Jeho okolí hodnotí pouze výsledky, tj. jeho projevy, skutky
Učitel a žák, školní třída, klima školy a třídy, výchovná práce ve třídě
Učitel a žák jsou neustále ve vzájemném kontaktu – ve výchovně vzdělávacím procesu
Učitel – pedagog je iniciátorem vých.vzd. procesu a současně také organizátorem,
Umění = základní, vůdčí prostředek estetické výchovy
Funkce umění : 1.poznávací – poznávání skutečnosti ve formě „uměleckých obrazů“
2.etická – obraz sféry mravních jevů, vztahů, postojů, obraz řešení mravních konfliktů
Úryvek z knihy D. Goleman pro názorný příklad
„Vzpomínám si například na mladou nesmírně schopnou vědeckou pracovnici na lékařské fakultě v Pittsburghu.
Validita
* Reprezentativnost výzkumu * Zobecnitelnost výsledků (na jakou populaci)
* Vnější validita je průkazná – výsledky výzkumu mají predikční hodnotu pro další výzkumy i pro realitu
Visegradská skupina
– politická spolupráce ČR, Slovenska, Maďarska a Polska
Středoevropské sdružení volného obchodu (CEFTA):
Vlastnosti učitele:
– vřelý, chápavý, přátelský, odpovědný, soustavný (nejprve zkušenosti z praxe a poté k tomu přidat novou zkušenost, obnova příprav na vyučování), vynalézavost, nadšení,….
Vnímání jako základní poznávací proces
faktory ovlivňující soc.vnímání: první dojem – určující pocit, který předurčuje následné jednání, na základě jedné vlastnosti hodnotím celou osobnost
Výcvikový kurs
Jeho posláním je vytváření (prohlubování) dovedností a ná¬vyků. Dovednosti mohou být intelektuální nebo senzomotorické. Organizační forma tohoto typu kursu je založena na praktických činnostech,
Výchova neformální
Definice poslání Pracovní skupiny pro neformální výchovu při Radě Evropy zahrnuje:
= plánovitý program individuální a sociální výchovy, který rozšiřje a doplňuje vějíř kompetencí osvojovaných mimo formální výchovný systém
Výchova rozumová – Josef Úlehla
Další významnou osobností je Josef Úlehla (1852-1933). Vycházel z myšlenek anglického filozofa a pedagoga Herberta Spencera a přeložil do češtiny jeho dílo Výchova rozumová, mravní a tělesná. Ve své pedagogice vychází z názoru,
Výchovné a vzdělávací činnosti mimo vyučování, Sebeobslužné a veřejně prospěšné činnosti
se zaměřují na vedení k samostatnosti o sebe sama a své věci, jde o uvědomělé vykonávání práce prospívající ostatním lidem.
Výchovné působení v zájmových činnostech
Výchovné činnosti jsou pouze jednou součástí výchovného pole. Jsou jen účelovým prostředkem, a proto jejich deskripce předpokládá,
Výchovný plán 2.
Při tvoření výchovného plánu je proto dobré mít na paměti tyto body:
– popis situace, ve které se nacházím (prostředí, lidé, kteří zde bydlí…atd.)
Význam praxe
Poznat andragogickou praxi v souvislosti s pátráním po předmětu andragogi¬ky není tak jednoduché, jak se zdá. Tvrzení o předmětu andragogiky jakožto o pouhé paralale pedagogiky
Význam a možnosti participace dětí a mládeže ve vč
Rada Evropy – Strassburg – po 2. svět. válce, uplatňování lidských práv a demokracie
1985 – Charta místní samosprávy
Vzdělání
Rozlišení pojmů vzdělání a výchova představuje typickou dichotomii a výsledek německé či středoevropské filozofie. V anglické a francouzské jazykové oblasti toto rozdělení není tak důležité.
Vzdělávací program „Začít spolu“ (Step by Step)
– důraz na individuální přístup k dítěti a partnerství školy s rodinou a ostatní komunitou, program čerpá mimo jiné z díla J. A. Komenského, je koncipován pro děti od 3 do 15 let, cílem rozvoj tvořivosti a týmové spolupráce
Vznik exaktních věd – pokračování
Galileo Galilei – zakladatel exaktních věd, přírodovědy, mechaniky ,,kde je příroda tam je matematika“
– objevy: – zdokonalil dalekohled objev skvrn na Slunci, fáze měsíce
Vztah rodičů a školy
Na tomto místě pouze naznačíme problém, kterému je v textu věnována samostatná kapitola. Jako všechny sociální jevy, tak i tyto jsou složitě determinovány – což do značné míry ztěžuje samo poznání.
Základní směry v teorii vzdělávání dospělích
Ddva typy – teorie objektu /které aktéry učení a vyučování vidí jako objekt, neptají se po smyslu vzdělání/ – teorie subjektu / jejichž zájmy, očekávání a snahy jsou součástí tvorby andragogické vědy/
Zařízení pro vč dětí a mládeže – střediska volného času dětí a mládeže
– zařízení, která se zaměřují především na realizaci specializovaných zájmových činností pod odborným pedagogickým dohledem – organizují zájmovou činnost v kroužcích pravidelnou i příležitostnou
Zařízení volného času – školní družiny
/zákon 76/1978 sb./ školní družiny – původně útulky /1. 1885/, později přejmenovány na družiny – 1931 – 1960 – podle školského zákony i kluby
Zařízení pro vč dětí a mládeže – školní kluby
– pracují s dětmi středního školního věku, se žáky 2. stupně /5. – 9. tříd ZŠ/
– vycházejí z charakteristik této věkové skupiny,