Cenová politika
CENA – jako jediná složka marketingového mixu přináší podniku příjmy. Ostatní součásti „4P“ produkují náklady. – na konci 19. století přišla její myšlenka a stále zůstává rozhodujícím důležitým faktorem.
Cenová politika, faktory jí ovlivňující, cenové strategie
Faktory: vnější a vnitřní (strategie podnikání, cíle, positioning, výrobní náklady…) ekonomické a právní prostředí – fiskální polit. státu – daně (DPH, spotř. daně), omezení volnosti tvorby ceny) obchodněpolit. faktory – tarifní a netarifní nástroje,
Ceny
– jsou pro zákazníka velmi důležité (podle jejich výše se spotřebitel rozhoduje zda – li vydá za
výrobek peníze či nikoliv (nízká cena – kupuje, vysoká cena – nekupuje)
Ceny
2 typy cen: 1. smluvní – převážně na trhu (např. zaplacení obědu)
2. regulované – Zákon o cenách č. 524/90 Sb. ve znění pozdějších předpisů
Cíle a nástroje podpory prodeje, osobní prodej
Podpora prodeje – různé nástroje stimulování prodeje využívají nabídku určité výhody, někdy i zdánlivé- mezi hlavní nástroje patří vzorky, kupóny, prémie, vystavení zboží, předvádění, ochutnávky, veletrhy, soutěže a loterie, dárky, cenové stimuly apod.
Cíle podniku při stanovení ceny
Cena – peněžní částka sjednávaná při nákupu a prodeji – peněžní vyjádření ceny je nejčastější
– i v současnosti se používá barter, zejména v zahraničí (za zboží se platí jiným zbožím)
Cíle reklamy a reklamní styly
Reklama – má být koncepční, plánovitá, což zajišťuje reklamní plán – reklamní plán vychází z cílů propagace, hlavně reklamy – obsahuje volbu reklamních médií, řeší tvorbu reklamního sdělení
Časové preference spotřebitele
Spotřebitel obvykle požaduje více jednotek budoucí spotřeby statku C za to, že se vzdá jedné jednotky současné spotřeby. Aby byl typický spotřebitel ochoten se vzdát současné spotřeby, musí získat určitou výhodu
Členění výrobku
Výrobek – jakýkoli hmotný statek, služba, myšlenka, uplatnění nějakého práva – pokud jsou určeny ke směně na trhu a uspokojují nějaké lidské potřeby – marketing chápe výrobek v širším smyslu než běžná praxe
Determinace firmy v jejím okolí
Neovlivnitelné prostředí – ovlivnitelné oblasti (5) • zdroje a cíle • konkurenční prostředí
• ekonomické a technologické prostředí
Distribuce
– fyzické cesty, distribuční kanály 1. Fyzické cesty – fyzický pohyb produktu – pohyb plateb
– pohyb informací – pohyb propagace – pohyb vlastnictví
Distribuce a distribuční politika
DISTRIBUCE = cesta produktu od výrobce ke konečnému spotřebiteli
HL. ÚKOLY: 1, Prodej produktu 2, Služby pro produkt 3, Komunikace o podniku
Distribuční kanály
1, Distr. K. A : výrobce spotřebitel = prodej bez mezičlánků = vhodný pro zemědělce a živnostníky (krejčí) = patří sem také přímý prodej 2, Distr. K. B : výrobce maloobchod spotřebitel
Distribuční strategie
Volba způsobu strategie bude záviset na velkém množství faktorů, které ji ovlivňují: 1/ přání a potřeby zákazníka 2/ charakter, vlastnosti a image výrobku 3/ zvyklosti, možnosti daného trhu
4/ změny tendencí a trendů ekonomiky a spotřeby
Doprava
d) civilní letecká = výstavba, technická obnova, správa a provoz letišť, zabezpečení letového provozu, nákup techniky a její údržba, provoz civilní letecké dopravy
Dotazník
Pro jakoukoliv formu dotazování musím mít připraven dotazník 1) Část zdvořilostní – představení se, seznámení s vyplňováním dotazníku, poděkování za věnovaný čas 2) Problémové otázky – postoje
Druhy informací
1) externí – pochází z externího zdroje (ČNB, Reuters, Telepate, z firem, …)
interní – jsou získávány uvnitř banky a slouží pro její potřeby (hlášení o pochybných úvěrech, struktura klientů, interní výkaz zisků a ztráty, …)
Elasticita poptávky
Elasticita poptávky reakce spotřebitelů na změny cen i důchodů je odlišná. Je tedy různá pružnost elasticita poptávky. Cenová elasticita poptávky vztah mezi změnou ceny poptávaného zboží a změnou poptávaného množství
E-mailová kampaň
Ve vlastní režii. E-mailovou kampaň může podnik, který má vybudovány dobré a pevné vztahy se svými zákazníky realizovat ve vlastní režii. Je obvyklé, že podnik připravuje pro své zákazníky,
Etapy cíleného marketingu
1. segmentace trhu – rozdělení trhu (zákazníků) do skupin podle jejich potřeb, zájmů, chování apod.- cílem je zjistit, jak vypadají jednotlivé terče 2. tržní cílení – výběr vhodného segmentu, nebo několika segmentů – odpověď na otázku, na jaký terč je nejvhodnější se zaměřit
Etapy procesu marketingového řízení (plánování, realizace, kontrola)
Proces mrg řízení – uskutečňuje se na úrovni vrcholového řízení v procesu strategického řízení, kdy je definováno řízení podniku na pole působnosti jeho potřeby a prostředky jak uspokojit definované cíle pro plánované období = proces mrg řízení zaměřený na získání cílového trhu
Financování provozního kapitálu
agresivní – krátkodobými dluhy konzervativní – dlouhodobými dluhy
umírněný – napůl cash flow zjišťování přímá metoda suma všech příjmů a suma výdajů nepřímá metoda
Finanční analýza
– výpočet poměrových ukazatelů – srovnávání poměrových ukazatelů s odvětvovými průměry
– hodnocení poměrových ukazatelů v čase
Formy informací
Předávané informace mají nejčastěji formu:
1) Řeči 2) Zvuku 3) Písemného záznamu 4) Značek 5) Světel
Formy komunikace
1. Neosobní (masová) komunikace: – předává sdělení velké skupině potenciálních/současných zákazníků přibližně ve stejném okamžiku – výhody: o snižuje N na jednu osobu o možnost oslovit i geograficky rozptýlenou cílovou skupinu
Formy prodeje
Volba formy prodeje: • různá organizační a technická řešení v jednotlivých fázích prodeje a jejich odlišná posloupnost vytvořili řadu variant prodeje, které jsou vymezovány nejčastěji
Formy slev
1. srážka při platbě – sjednává se při placení produktu fakturou, dopředu se stanoví ceny, pokud je faktura splacena před termínem 2. kvantitativní srážka – předem stanovené snížení ceny při nákupu většího objemu zboží,
Formy stimulace
1. reklama (placená inzerce, u spotřebního zboží jeden z nejrozšířenějších nástrojů využívající reklamní média – televize, rozhlas, tisk, exteriérová média, Internet, firma si může reklamní sdělení sama zpracovat nebo zadat specializované agentuře,
Franchising, ČAF
Co je to franchising? Princip franchisingu lze stručně vyjádřit jako druh obchodní strategie, kdy jedna firma jako tzv. franchisor dále expanduje na trhu tak, že za úplatu poskytuje svůj
Globalizace
– definice (přesná) se nikde nevyskytuje – charakteristika (HN): globalizací se rozumí kvalitativní změny ve světovém hospodářství, které jsou umožněné pokrokem informačních, komunikačních a počítačových technologií a které znamenají, že se svět propojuje vzájemně v celek
Charakterizujte chování spotřebitele a vysvětlete formování individuální a tržní poptávky
Pro volbu spotřebitele je klíčová teorie užitku. 1) Každý statek musí být použitelný pro spotřebitele (objektivní užitečnost), ale musí mít i subjektivní užitek (např. vzhled)
Chování kupujících a vlivy na ně působící
– kupující se při nákupu rozhoduje podle svých potřeb a zájmů – jeho chování ovlivňuje řada vnitřních a vnějších vlivů – marketingoví pracovníci mohou využívat znalost nákupního chování
Image podniku
– Významnou roli hraje také IMAGE PODNIKU, která je ovlivňována kvalitou služeb a zpětně může ovlivnit kvalitu služby vnímanou zákazníkem – Tyto dvě dimenze zdůrazňují subjektivní povahu hodnocení kvality
Incentivy
vnější podněty a jevy, které mohou vyvolat a někdy také spokojit potřeby člení se na pozitivní a negativní
motivy mohou být racionální nebo emociální ke zjištění motivů nákupů se používá motivační výzkum
Indiferenční analýza, rovnováha spotřebitele
Indiferenční analýza vychází z předpokladu, že spotřebitel není schopen užitečnost měřit (kardinalismus), ale je schopen užitečnost porovnávat (ordinalismus). Spotřebitel je schopen rozhodnout,
Individuální poptávka
Závisí na faktorech: – ceně statku, – cenách ostatních statků, – důchodu spotřebitele
– preference a očekávaní považujeme za neměnné, Vliv změny důchodu spotřebitele na poptávku
Informace
MARKETINGOVÝ VÝZKUM Co je důležité – jaká data jsou relevantní – co jsou to informace?
Technici / tvůrci počítačových IS Administrativa (novináři,…) Manažeři (a obecně lidé při rozhodování)
Iniciátor
– vyvolává potřebu nákupu kupující – uskutečňuje činnost nákupu osoba rozhodující o koupi
Internacionální marketing
(IM) nabývá na významu (růst významu i objemu mezinárodního obchodu); prodloužení životního cyklu výrobku, zlepšení konkurenčního postavení na domácím trhu, stimulace národní ekonomiky
Kritéria volby reklamních prostředků
Výběr médií – pět hlavních reklamních prostředků – televize, rozhlas, tisk, exteriérová médie, Internet
– podnik si obvykle vybírá z více prostředků, každé médium má své výhody a nevýhody
Komplexní výrobek, (marketingová struktura výrobku)
– každý výrobek musí uspokojovat lidskou potřebu, musí mít užitnou hodnotu – marketingové pojetí výrobku zahrnuje i další vlastnosti výrobku – americký ekonom rozlišuje 4 úrovně výrobku
Komunikace
= sdílení informací s cílem odstranit nebo snížit nejistotu na obou stranách
prvky komunikace: komunikátor (vysílač) příjemce nástroje komunikace médium (kanál)
Konkurence
Firma potřebuje mít tyto znalosti: 1. Kdo je naším konkurentem? konkurentem je a může být každý, kdo útočí na peněženky našich zákazníků 2. Jaká je jejich strategie?
Makroprostředí
– prostředí, které nepřímo ovlivňuje zákazníka – demografické prostředí = zabývá se studiem populace (snižování a zvyšování) – ekonomické prostředí = průměrná zda,
Marketing
Základem
marketingu je poznání trhu a práce s ním. Provádí se činnosti
označované jako výzkum trhu. Pro uskutečňování všech funkcí podniku má
zásadní význam zjistit
Marketing
Pojem marketing je souhrn zásad a principů, které vychází z trhu a jsou na trh zaměřené a podnikatel se jimi řídí. Marketing vychází z trhu = provádí průzkum poptávky, zajišťuje změny výrobního programu,
Marketing
Marketing je umění nacházet příležitosti, rozvíjet je a výnosně jich využívat – Philip Kotler Marketing je relativně mladá a rychle se rozvíjející vědní disciplína. Objevil se kolem roku 1910 v důsledku hospodářské krize v USA.
Marketing a marketingové prostředí
Marketingová strategie podniku 1. Výchozí analýza (vyráběného výrobku)
– struktura výrobního programu (co budu dále vyrábět)
Marketing, jeho cíle, podstata a význam
Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím slnění cílů organizace.
Marketing – propagace
Proces komunikace Složení komunikačního procesu: 1. odesílatel 2. příjemce 3. zakódování 4. dekódování
5. zpráva 6. média 7. odpovědi 8. zpětná vazba 9. šum
Marketing – společenský a řídící proces
Marketing -Je to společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny, hodnotových výrobků s ostatními.
Marketingová komunikace (komunikační proces a jeho složky, komunikační mix)
Složky komunikačního mixu 1. Reklama 2. Podpora prodeje 3. Public relations 4. Osobní prodej
Prvky procesu komunikace: 1. Odesilatel – sdělující zprávy partnerovi 2. Kódování – převedení myšlenky do symbolů
Marketingová strategie
–
fy bude úspěšná v dosahování cílů, jestliže bude požadavky a potřeby
spotřebitelů uspokojovat účinněji a efektivněji než konkurence –
soustředění na potřeby kupujícího – čtyři oblasti: a) soustředění se na
trh b) orientace na zákazníka c) koordinovaný marketing
Marketingové strategie
Klasifikace: – parciální = dílčí, zaměření na výrobek, trh – integrované = zaměřený na všechno, konkrétní
Parciální strategie typy strategií – matice výrobek – trh (Ausoff 1966)
Marketingové koncepce:
– vývojové fáze podnikatelské filosofie (koncepce řízení)
I. Výrobní koncepce (1900-1920) II. Výrobková koncepce (20. léta až dodnes)
Marketingové strategie
Klasifikace: – parciální = dílčí, zaměření na výrobek, trh – integrované = zaměřený na všechno, konkrétní
Parciální strategie typy strategií – matice výrobek – trh (Ausoff 1966)
Marketingový informační systém (MIS)
Význam marketingového informačního systému • při uplatňování tržních vztahů musí firma sledovat významné vlivy a vztahy působící v jejím okolí • pokud se chce objektivně dozvědět o všech požadavcích zákazníků a ostatních
Marketingový informační systém MIS
– vybudování vně podniku, organizace toku marketingových informací. Zahrnuje pracovníky, zařízení a informační technologie pro sběr, třídění, analýzy a vyhodnocování a distribuování potřebných informací.
Marketingový mix
1. PRODUKT = je předmětem směny • pět záležitostí, které k produktu patří: – sortiment
– kvalita – značka – obal – služby • pět úrovní produktu
Marketingový mix (nebo také „4P“)
je souhrnný název pro celou skupinu marketingových nástrojů, pomocí kterých dochází k ovlivňování a uspokojování zákazníků. Jsou to: 1. Výrobek (Product) 2. Cena (Price) 3. Propagace (Promotion)4. Distribuce (Placement)
Marketingový mix-místo
Marketingové distribuční cesty: Úrovně: 1) bezúrovňová je tvořena cestou od výrobce k zákazníkovi (výroba nábytku) 2) jednostupňová je tvořena cestou od výrobce maloobchodník zákazník
3) dvojstupňová výrobce velkoobchodník maloobchodník zákazník
Marketingový výzkum
Marketingový výzkum – důležitou funkcí výzkumu je pomoci managementu firmy, předpovědět chování a jednání zákazníků a snížit podnikatelské riziko – marketingový výzkum je souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe
Marketingový výzkum trhu
Marketingový výzkum – je souhrn aktivit, které zkoumají trh, výrobky, distribuční cesty, ceny a chování zákazníka Dodavatelé MTG výzkumu: velké firmy si provádějí výzkum sami.
Matice General Electric
Hodnotí tržní sílu a atraktivitu okolí Je to expertní hodnocení dvou faktorů
Výhodou je komplexnost Nevýhodou je subjektivita hodnocení
Média
(klasifikace podle různých hledisek, používané prostředky v rámci jednotlivých typů, srovnání účinnosti, multimediální prostředky – elektronická média) – média = prostředek pro přenos sdělení od odesílatele k příjemci
Metody a techniky sběru dat
Základní metody Pozorování Pozorování spočívá v záměrném, cílevědomém a plánovitém sledování smyslově vnímatelných skutečností, aniž by pozorovatel do pozorovaných skutečností nějak zasahoval.
Metody sběru informací
a) POZOROVÁNÍ = záměrné, cílevědomé a plánovité sledování skutečnosti, bez zasahování do ní.
= přímo měří činnost, ale nezjišťuje její příčiny nestandardizované – je stanoven cíl, ale ne postup jak se k němu dostat =
Metody stanovení ceny
– cenových metod existuje více – každý má své výhody i nevýhody – vyplatí se souběžně používat více způsobů, aby s nevýhody vzájemně vyrušily – východiskem je nákladová metoda
Měření trhu
1. základní pojmy zájem = potřeba, požadavek příjem = ekonomické zdroje
přístup = distribuce, bariéry, omezení dostupný trh = zájem, příjem, omezení
Nabídka
– (S – supply) souhrn všech zamýšlených prodejů (výrobci) – objem je určen výstupy výroby a cenami (za které jsou ochotni prodat nabízené zboží). Rozlišujeme nabídky:
Obal
Obalem výrobku je samotný fyzický obal a jeho etiketa, chrání výrobek při dopravě, skladování, prodeji (např. lahve, plastické sáčky, plechovky, kartonové krabice,…)
Obchodní sortiment
– TECHNOLOGIE OBCHODNÍHO PROVOZU A JEHO PRVKY Hlediska třídění sortimentu: • obchodní sortiment je soubor zboží, které prodává určitá organizační jednotka a většinou to bývá vše, co se vyrobí a jde do sféry oběhu
Odbyt
Jedná se o soubor činností, jehož úkolem je zajistit uplatnění výrobku (služby) na trhu a jeho dodání odběrateli. V podniku se odbytovými činnostmi zabývá odbytový a marketingový útvar.
Odbyt (Marketing)
Jeho realizace vyžaduje, aby jeden subjekt přenechal jinému subjektu za peněžní nebo věcnou protihodnotu své statky.
Odbyt a markketing
Odbyt: představuje souhrn činností spojených s prodejem výkonů podniku
– ve výrobních podnicích zahrnuje dva základní okruhy činností:
Odbyt a marketing
– odbyt je zajišťován odbytovým útvarem – je to prodej jednotlivých výkonů, je to jedna z nejdůležitějších podnikových činností, při prodeji se dosahuje zisku – zahrnuje tyto činnosti: o skladování hotových výrobků
Operativní odbytové činnosti zahrnují:
vyhledávání odběratelů a jednání s nimi, uzavření kupní smlouvy a vyřizování reklamací
jednání s odběrateli + známí – individuální jednání (nabídky, inzeráty)
Osobní prodej
– jediná osobní forma komunikace – důležitá součást komunikačního mixu firmy, zvláště:
o u zboží s vyšší cenou a omezenou distribucí o je-li počet kupujících omezen
Penny market
– katalogové prodejny – běžné př. u nábytku. V prodejně je nabídka zboží v katalogu, max. se v prodejně nachází několik ukázek.
Plánovací koncepce
= pojetí plánování 1) zaměření strategického marketingu 2) stupně vývoje strategického marketingu
3) plánovací koncepce marketingového strategického řízení 1) Zaměření strategického marketingu
Plánování
Plánování řeší čeho chce podnik dosáhnout (cíle) a určuje způsob jak toho dosáhnout (způsob, strategie). Je východiskem pro všechny manažerské funkce.
Plánovací proces je tedy cílově orientovaný rozhodovací proces,
Podnikatelská koncepce
1. Výrobní koncepce – staví na výrobních schopnostech, na zvyšování výrobní výkonnosti, růstu produktivity práce – dominovala v ½ pol 20. století, v současnosti je použitelná především v odvětvích a oborech,
Produkt
– hmotný a nehmotný statek nebo služba, který slouží k uspokojení potřeb a přání spotřebitelů a je prospěšný pro společnost a) podstata – uspokojení potřeb, ekonomická kategorie – pracovní síla, přírodní zdroje (půda, síly), suroviny
Promotion:
Stávající zákazníci: Informace o změně – nová adresa provozovny + další údaje.
Komunikace – dle možností – telefonicky, osobně, mailem apod.
Propagační prostředky
– vzorky, ochutnávky, předváděčky, kalendáře, výkladní skříně (markýza = stříška nad obchodem), světelné nápisy, poutače, cenovky, tácky, účtenky, jídelní lístky, etikety,
Prostředí marketingu
Prostředí lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnější dále na mikro a makro prostředí.
– Mikroekonomie – věda o chování dílčích ekonomických subjektů (domácnosti a firmy).
– Makroekonomie – zkoumá národohospodářské jevy. V rámci mikroprostředí se zkoumají vztahy
Příjmy, náklady a zisk firmy
Celkový příjem či také tržby firmy definujeme jako celkový výnos, jenž z prodeje statku získává firma či odvětví produkující tento statek. Příjem firmy je pak funkcí objemu prodané produkce a její ceny, která může být:
Podpora prodeje a přímý marketing
Přímý marketing = interaktivní mg systém, který používá jedno či více médií pro vytváření měřitelné odezvy nebo transakce v jakémkoli místě
Podpora prodeje směrem ke spotřebitelům
Podpora prodeje směrem ke spotřebitelům Tato podpora má 3 základní cíle:
– přimět spotřebitele k první koupi, a tím změnit jeho preferenci značky,
Podstata Marketingu
(marketingová koncepce firmy, trh a jeho segmentace, marketingový výzkum, tržní cílení a umístění)Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání,
Poptávka
Množství zboží, které chce zákazník za určitou cenu na trhu nakoupit.
Metody stanovení poptávky a) objektivníb) subjektivní
Price (cena)
– cena a cenová politika – cena, rabat, skonto (sleva při větším množství), platové podmínky, úvěrové podmínky PLACE (DISTRIBUCE) – distribuce a distribuční politika
Primární zdroje dat
MARKETINGOVÝ VÝZKUM – jsou sbírána v terénu, jsou originální, nejsou nikde k dispozici
METODY A TECHNIKY SBĚRU DAT Metody: představují určitý obecný postup
Průmyslové a spotřebitelské trhy a analýza kupního chování zákazníků
spotřební trh = všichni jednotlivci a domácnosti, kteří nakupují statky pro uspokojení osobních potřeb = spotřební chování průmyslový trh = všechny subjekty, které nakupují statky
Psychologické vlivy
a) motivace zkoumání motivace kupujících je důležitou složkou marketingového výzkumu
má se odpovědět na otázku, co je příčinou chování kupujících
Public relations
(složky, priority, její účinnost, význam její využití pro různé společenské oblasti, etika PR)
PUBLIC RELATIONS – VYMEZENÍ: = komunikace a vytváření vztahů dovnitř i navenek firmy (dobré vztahy s nejrůznějšími cílovými skupinami)
Publicita = vztah k veřejnosti
= forma komunikace, jejímž hlavním cílem je vytváření příznivých
představ (image), které na veřejnosti firma bude mít (veřejností se
myslí zákazníci, partnerské podniky, investoři, akcionáři…
Reklama
Placená nepřímá forma propagace. Její šíření je uskutečňováno nejrůznějšími formami (na bilbordech, v televizi, na internetu, v rádiu, na etiketách,
Reklama, reklamní plán
REKLAMA – je jakákoliv forma neosobní prezentace a podpory myšlenek, zboží nebo služeb konkrétním způsobem
Reklamní kampaň
(průzkum, příprava, postup realizace a etapy, hodnocení výsledků, ukazatelé, úloha reklamní agentury, etický kodex a RPR, asociace komunikačních agentur)
Rozhlas
Rozhlasová reklama je relativně levná, rovněž je důležité, kdy jakou reklamu umístit podle toho, kdo v tu danou dobu rozhlas poslouchá. Výhodou je častější opakování, delší časový interval, velmi rychle reaguje na změnu trhu,
Rozhodování o výběru média pro reklamu
Výběr média zahrnuje hledání nejúčinnějšího média, které by co nejlevněji doručilo požadovaný počet oslovení cílovým příjemcům.
Segmentace mezinárodních trhů
výběr cílového trhu a stanovení vhodného positioningu patří k nejvýznamnějším strategickým rozhodnutím mezinárodního marketingu.
Segmentace trhu
– rozčlenění rozsáhlého heterogenního trhu na určitý počet menších celků, které budou tvořeny zákazníky s podobnými vlastnostmi a podobnými nákupními zvyklostmi – tyto heterogenní prvky celého trhu
Sdělovací prostředky
e) demokratické vlivy – nákupní chování také ovlivňuje věk, vzdělání, pohlaví, povolání, sociální postavení, příslušnost k etnické skupině
Situační analýza
• marketingová situace podniku ve třech časových horizontech:
• minulost • současnost • budoucnost • externí analýza • interní analýza
Součastná nabídka služeb v oblasti marketingového výzkumu
Základní cíle marketingového výzkumu Marketingové koncepce
je filozofie managementu, která určuje firemní rozhodnutí
Spotřební chování – kultura
= Chování lidí, jež se vztahuje k získávání, užívání a odkládání spotřebních výrobků.
Kulturní prvky: • zvyky – vzorce chování pro určité situace • hodnoty – úsudek formující základní životní situace • jazyk – kontext, slogan, přeložitelnost
Stanovení ceny monopolem
Úroveň P, za kterou bude prodávat optimální Q, je dána ochotou poptávajících tuto P zaplatit. Obr. 1, monopol bude Q* prodávat za P* . P* bude převyšovat jak MR ,tak MC odpovídající optimálnímu výstupu
Strategie odbytu:
druh prodeje k zákazníkovi ke skupině přístup k prodeji individuální
týmový struktura prodejní síly členíme je: dle území dle výrobků: záleží na sortimentu
Strategie stanovení ceny (a cenová politika)
– cenová strategie závisí na podmínkových cílech, na charakteru produktů, na fázi životního cyklu
– u nových výrobků se nejčastěji volí buď strategie pronikání, nebo strategie skimming
SWOT analýza
je ustáleným termínem pro celkovou analýzu vnějších a vnitřních činitelů firmy. Jejím účelem je posoudit vnitřní předpoklady k uskutečnění určitého podnikatelského zám
Trh a jeho členění
TRH = místo, kde se setkává nabídka s poptávkou – musí vykazovat určité znaky: 1, Jedná se vždy o určitý územně vymezený prostor
Trh práce
Z mikroekonomického hlediska příčiny nezaměstnanosti, její jednotlivé formy a důsledky.
Práci lze chápat jako jeden z výrobních faktor, případně jeden ze statků
Trh se svojí dynamikou představuje rizika
Trh se svojí dynamikou představuje rizika, hnacím faktorem je podnikatelská odměna úsilí o snížení rizik
Top management – strategická úroveň 2 – 5 le
Tržně nediferencovaný a cílený marketing
–
důležité je členění trhu na potenciální, použitelný, kvalifikovaně
použitelný Potenciální – tvoří všichni zákazníci, kteří by mohli mít o
výrobek zájem Použitelný – všichni zákazníci, kteří mají zájem a mají
pro nákup prostředky
Tržní cena
b) tržní cena – nejsme schopni jí ovlivnit. Nemůžeme jít pod ní ani vysoko nad ní, nic neprodáme
Reakce zákazníka na pohyb ceny: Reakce je nejednoznačná:
Tržní konkurence
Je proces, ve kterém se střebávají různé zájmy různých subjektů trhu
konkurence mezi nabídkou a poptávkou = výrobci chtějí nabízet své zboží tak,
Tržní mechanizmus
Nazýváme jím komplikovaný systém neuvědomělé koordinace lidí, činností a firem prostřednictvím cen trhu.
Tržní poptávka
Tržní poptávka je součtem poptávky jednotlivých spotřebitelů, je součtem individuálních poptávkových křivek. Faktory ovlivňující poptávku : množství spotřebitelů
Tržní subjekty
–
Z hlediska ekonomické teorie rozlišujeme tři základní subjekty trhu: *
domácnosti, * firmy, * stát (resp. vládu) Domácnosti – přicházejí na trh
za účelem uspokojení potřeb
Tvorba komunikačního procesu
1) určení cílového příjemce 2) cíl komunikace (máme několik možností): podvědomí,znalost, přesvědčování, přirovnávání /coca cola/) 3) vytvoření zprávy – obtížné: obsah, struktura, formát,
Tvorba nápadů (odkud bereme zdroje, nápady)
1) potřeby a přání zákazníků 2) zaměstnanci – jak ten výrobek předělat
3) konkurence – vznikají různé napodobeniny 4) prodejci – mezičlánek mezi výrobcem a zákazníkem
Typy organizací
1) organizace nenakupující, ale vytvářející vztahy – organizace těžko mění své vztahy
– organizace o sobě zveřejňuje informace 2) charakteristika průmyslového a obchodního trhu
Velkoobchod, maloobchod
OBCHOD – je mezičlánek mezi výrobou a spotřebou, je to souhrn činností, zahrnující nákup, prodej a doprovodné služby
Vertikální a horizontální marketingový systém
Vertikální marketingový systém – skládá se z výrobců, velkoobchodu a maloobchodu, kdy jednotlivé články jsou centrálně řízeny a členové systému ztrácejí plnou nezávislost – jejich činnost je řízena a koordinována s ostatními členy
Výběr vzorku
MARKETINGOVÝ VÝZKUM Celý proces výběru vzorku je výrazně ovlivněn tím, kolik na něj podnik má peněz, kolik času mu věnuje a jak jej umí zorganizovat. NÁKLADY ČAS hlediska při výběru vzorku
Výhody a nevýhody e-mailové kampaně
E-mailová kampaň probíhá čistě v prostředí Internetu stejně jako kampaň bannerová. Rozdíly mezi nimi nejsou velké, ale přesto má e-mailová reklama své výhody: – pokud chce podnik prezentovat rozsáhlé sdělení,
Výrobek
– je cokoli co lze na trhu nabídnout, co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě co může uspokojit nějaké přání či potřebu. Výrobkové řady skupina výrobků,které spolu těsně souvisí, mají stejné distribuční cesty
Výrobek
(PRODUKT) = jakýkoliv hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem změny na trhu
– je určen k uspokojení lidských potřeb a přání
Vývoj marketingu
Pragmatický marketing 50. léta. Masový marketing. Prudký rozvoj marketingových nástrojů – uvědomění si, že marketing je nástrojem strategického řízení. Přechod od procesu vzniku nabídky a její prezentace
Výzkum trhu
– je základní oblastí aplikace MV. – Při provádění MV trhu, určování CO pro KOHO a v jakém ROZSAHU bude podnik produkt na trhu nabízet:
Vztahy s tiskem
Stále více společností si uvědomuje, že je efektivní pro PR aktivity využít Internet. Objem tiskových zpráv na Internetu narůstá.
Zákaznická perspektiva
– základní výstupy: – podíly na určitých segmentech trhu
– % podíl spokojených zákazníků na jednotlivých segmentech trhu
Základní pojetí podniku
HISTORIE MARKETINGU I. etapa primitivní marketing (1850-1920)
USA – prudký rozvoj výroby => produkce se obtížně prodává, příčina není v kupní síle spotřebitele,
Základní typy marketingového výzkumu
Typy výzkumných projektů • jednorázové šetření (ad hoc) • omnibus (pravidelně se opakující, každý dodá otázky dle aktuelní potřeby) • pravidelná šetření (monitoring)
Základy marketingu a marketingové řízení
Obecné předpoklady – činnost na trhu – činnost v podniku – kompetence marketingu
Analytická část – MIS jeho součásti a význam (MIS=marketingový informační systém)
Zdroje nerovností v důchodech a měření těchto nerovností
Nerovnosti v důchodech vznikají díky rozdílům v kvalitě a množství výrobních faktorů,
Značka
– značkou identifikujeme výrobek a odlišíme (jméno, termín, symbol, znak)
– Ochranná známka → právní ochrana, výhradní právo prodejce používat ji – Autorské právo
Značka výrobku
je nedílnou, často velmi důležitou součástí komplexního výrobku. Měla by být registrována jako ochranná známka, aby byla chráněna před zneužitím. Ochranná známka má potom dvojí užitek:
Značka výrobku, Obal výrobku, vývoj nového výrobku
Značka výrobku – odlišuje výrobek od ostatních výrobků – může být vyjádřena slovem, číslem, tvarem, nebo kombinací některého z těchto způsobů
Životní cyklus výrobku
Má 4 základní části: I. etapa zavádění – cena výrobku velmi vysoká, zisk firem je velmi malý nebo je ztráta. Vliv nákladů na reklamu a vývoj. II. etapa růstu – prudký růst prodeje, snižování ceny, přichází zisk s objemu prodeje. Utužuje se kvalita.
Životní cyklus výrobku a jeho odchylky:
• každý výrobek má svůj životní cyklus, který se skládá ze 4 fází: a) uvedení výrobku: začíná v okamžiku, kdy se výrobek objeví na trhu a začíná být prodáván; poptávka je nízká;