Strategický management
Améba Management System
Podnik rozdělen na části (vlastní řízení, účetnictví, podnikatelský záměr).
Améby mezi sebou obchodují – podle rozvoje tržních příležitostí a druhu produktu, jednotlivé améby se rozšiřují, mění nebo zanikají.
Analýza prostředí strategického podnikatelského záměru
a.) externí prostředí – makroprostředí (existuje nezávisle na vůli podniku)- mezoprostředí (podnik může částečně ovlivnit nástroji marketingu) PŘÍLEŽITOSTI, HROZBY b.) interní prostředí
Analýza SWOT
Pro analýzu vnějšího, ale i vnitřního okolí podniku se využívá analýza SWOT – slabých a silných stránek S = silné stránky – vnitřní okolí W = slabé stránky – vnitřní okolí O = příležitosti – vnější okolí
Faktory ovlivňující úspěch inovací
7 zdrojů inovačních příležitostí: 1.) nečekané události 2.) potřeby procesu 3.) struktura oboru
4.) demografické faktory 5.) chytrý nápad 6.) nové pohledy na svět 7.) nové znalosti
Financování podniku
hlavní úkoly: -získávat kapitál pro běžné i budoucí potřeby podniku a rozhodovat o jeho struktuře
– rozhodovat o umístění kapitálu – rozhodovat o rozdělení zisku
Finanční analýza
– výpočet poměrových ukazatelů – srovnávání poměrových ukazatelů s odvětvovými průměry
– hodnocení poměrových ukazatelů v čase – hodnocení vzájemných vztahů mezi poměrovými ukazateli
Finanční aspekty před investiční přípravy
Investiční projekty se připravují ve čtyřech po sobě následujících fázích
1) před investiční příprava 2) projektování a kontraktace 3) vlastní výstavba (pořízení)
4) provozování investice (její likvidace koncem životnosti)
Globalizace
– dříve ve smyslu globalizace – pojem internacionalizace
– dnes internacionalizace – mezinárodní obchod u zboží, které je vytvářeno výrobcem v rámci NH
Grand strategie matice (Matice strategického hodnocení)
I. Excelentní pozice umožňující využívat příležitostí, riskovat při umisťování zdrojů
• Při koncentraci na stávající trh se použijí strategie penetrace na trh, rozvoj trhu a vývoj produktu.
Hodnocení a kontrola implementované strategie
1.) Sledování externích a interních faktorů, které mohou mít vliv na přijatou strategii
2.) Vyhodnocování dosahovaných výsledků 3.) Navrhování nutných korekcí v přijatém strategickém postupu
Interní analýza
Zkoumám silné a slabé stránky – specifické přednosti podniku, ty vypovídají o tom, kde je podnik silný a kde ho konkurenti nemohou snadno dosáhnout. Zdroje specifických přednosti je majetek podniku a schopnosti podniku (dovednosti)
Klasický management
a) Doba – akcelerace technického pokroku probíhající ve vyspělých zemích (USA – 19.stol. a jeho fruktifikace ve výrobě se stává jevem do této doby bezprecedentním). 19.století – 1.pol. – zanedbatelné roční přírůstky produktivity práce o 0,3%
Komplexní metody měření výkonnosti
1.3.1 EFQM (European Foundation for Quality Management nebo Business Excelence model – BEM)I když vychází z principu měření kvality (TQM), zaměřuje se nejen na kvalitu produktu, ale i na kvalitu managementu
Kontrola – měření výkonnosti firmy
Projekty obratu firmy k vyšší výkonnosti. ZISK ano ale měřen k použitému kapitálu
Ukazatelé rentability jako příklad ROCE = (čistý zisk + úroky) / (dlouhodobé závazky + VJ)
Majetková a kapitálová výstavba podniku
rozvaha (bilance) – souhrný pohled na aktiva a pasiva aktiva- souhrn všech věcí, peněz, pohledávek a jiných majetkových hodnot, které patří podnikateli a slouží k jeho podnikání
Makroprostředí
Tvoří širší okolí podniku, tedy takové společenské vlivy, které působí na podnik jako celek. Mohou to být např. vlivy ekonomické technické, technologické, demografické, kulturní a přírodní. Rozbor vnějších činitelů, které představují příležitosti a ohrožení dalšího rozvoje firmy, se nazývá OT analýza.
Management: Základní pojmy
– ucelený soubor ověřených přístupů, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace včetně její prosperity.
Manažer
1. manažer a vedoucí pracovník – vedoucí pracovník, který je chápán jako manažer v podnikatelské sféře. Manažeři mají nejdůležitější profese v organizaci, jsou vysoce vytíženi, cca 50-60 hodin týdně, mají málo času na rodinu…, což je vysoce hodnoceno jejich mzdou.
Manažerské funkce
Jsou typické úlohy, které manažeři v průběhu své řídící práce řeší.
Charakteristickým rysem těchto funkcí je, že by měly být vykonávány v uvedené posloupnosti –
Maticové organizační struktury
Maticové organizační struktury o maticová organizace vzniká tehdy, jestliže je liniově štábní struktura rozšířena o další, doplňkovou strukturu o vedoucí takové doplňkové organizační struktury a vybraní pracovníci liniově štábních
MBA program – co to vlastně je?
MBA je především pro střední management s perspektivou kariérního růstu, vrcholový management soukromých i veřejných organizací
MBO řízení podle cílů
Drucker: Practice of Management 1. vrcholové vedení tvoří strategii za účasti nižších vedoucích
2. vedoucí diskutují a rozvádějí vždy se svými podřízenými – společné stanovení cílů a principů kontroly
3. provádění
Metoda Business Portfolio Matrix (BPM) a její použití.
Podstata metody Business Portfolio Matrix (BPM) spočívá v rozboru relativní konkurenční pozice různých výrobků (resp. obecně podnikatelských akcí) v souvislosti s tempem růstu obratu trhu, na němž je daný výrobek nabízen,
Metoda Just-in-Time
Metoda Just-in-Time – cílem této metody je, aby odběratel nemusel udržovat prakticky žádnou zásobu. Předpokladem této metody je: – zavedení přísné kontroly kvality u dodavatele
Metoda přidaná trhem – MVA (Market value added)
a.) MVA = hodnota podniku – celkový investovaný kapitál Příklad: Podnik má tržní hodnotu 500 mil. Kč VJ (účetní hodnota) 150 mil. Kč
Metodika UNIDO projektový cyklus
zahrnuje tyto základní fáze:Předinvestiční fáze Účelem této fáze je: – identifikace příležitostí;
– analýza alternativ projektu z hlediska jejich proveditelnosti a rizik;- předběžný výběr vhodné alternativy;
Odpor ke změnám:
Pasivní síly (důvody: neznám účinky, nejistota, obavy především individuální)
Nový stav Starý stav Dynamické síly: změna současné strategie Doporučený postup: 1.) vysvětlování nutnosti změny, uvolnění 2.) pohyb k novému stavu 3.) zmražení (stabilizace)
Organizační struktury podniku
Co má být procesem organizování zajištěno (autor E. Dále – USA) OSCAR: – cíle strategického plánu – objectives – specializace (činností) – specialisation – koordinace – coordination
Plánování času
– kdo si dělá plány, nepracuje v časové tísni a práci spíše vykoná.Písemný plán – písemná forma, lepší kontrola, odlehčuje paměť, na nic nezapomeneme, je dokumentací toho, co dělám a plním,
Plánovací činnosti
Tři dimenze: – vertikální – hierarchie organizační struktury – horizontální – úkoly pro funkcionální nebo správní jednotky – časová – termíny úkolů Hlavní úkoly při implementaci strategie
Pojetí podniku a jeho právní formy
Podnikání = soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku Podnikatel 1. osoba zapsaná v obchodním rejstříku
Porterova analýza je zaměřena na oborové okolí firmy,
jenž je ovlivněno především jeho konkurenty, dodavateli a zákazníky.
Firmy uspokojující zákazníky určitými výrobky a
Porterova konceptu generických strategií
– Strategie nízkých nákladů (cost leadership) = založena na využívání úspor z rozsahu (masová produkce standardních výrobků či služeb, hlavní konkurenční zbraní jsou nízké ceny. – Strategie odlišnosti (differentiation) = založena na výjimečných vlastnostech
Podniková strategie:
– orientovaná na zákazníka – orientovaná na přidanou hodnotu a totální kvalitu
– sledující čas (rychlost) – inovativní – podnikatelská neustálá změna Û pružné přizpůsobení
Poslání a filosofie
Poslání: • zaměřeno na příležitosti a potřeby vnějšího prostředí • musí být formulováno tak, aby organizace dělala vše lépe než dosud • dlouhodobá platnost, nemá se měnit • srozumitelné a jasné • možnost formulovat další cíle
Povaha*, původ a stadium krize (počátek nebo před †)
turnaround – obrat fy od úpadku k prosperitě (akutní forma krizového MN)
alternativní scénáře vývoje podniku cíle sanace udržení dosavadního podniku likvidace dosavadní firmy
Používané motivační teorie
1. Poznávání motivačních příčin (teorie zaměřené na obsah) 1.1 Hierarchie potřeb podle A. Maslowa 5 – Splynutí zájmu a práce, dosažení úspěchu 4 – Uznání osobnosti, postavení, prestiž, odměny
Projektový management
35. Řízení obchodní činnosti: poptávka a nabídka, kontraktační administrativa
– plánování obchodních zdrojů zahrnuje přípravu dokumentů, které jsou potřebné pro řízení obchodních zdrojů – výstupy z plánování obchodních zdrojů
Proces Strategického managementu
2. Proces Strategického managementu. Modely procesu strategického managementu
• posloupnost kroků od stanovení cílů až po zavedení strategie
Prostředí managementu
Firma je otevřený systém, který je ovlivňován svým vnějším prostředím (konkurence, politická rozhodnutí, zákazníci…). Firma musí toto okolí poznat, firmy zpětně působí na okolí a ovlivňují ho svými výrobky, rozhodnutími apod.
Reengineering
= přestavba (dramatická) podniku s cílem zvýšit významně výkonnost podniku
Radikální přestavba se může týkat i výrobní náplně podniku, což ve své podstatě znamená, že přestavba bude představovat změnu výrobků nebo služeb
Řízení rizika
Definice managementu rizika
Mistr Sun-tzu: Pravidlem vojenských operací není spolehnout se na to, že nepřítel nepřijde, ale připravit si způsoby, jak se s ním utkat, nespoléhat na to, že nepřítel nebude útočit, ale odpovědět mu tak, aby nemohl útočit.
Sekvenční manažerské funkce, jejich vzájemný vztah, jejich význam.
Sekvenční manažerské funkce zahrnují: plánování, organizování, výběr a rozmístění spolupracovníků, vedení spolupracovníků, kontrolování. Sekvenční manažerské funkce mají v uvedeném pořadí cyklický průběh u každého řídícího případu.
Smluvní křivky CCQ jsme pak …
Pomocí smluvní křivky CCQ jsme pak následně odvodili hranici
produkčních možností, tj. křivku zachycující všechny dostupné kombinace
dvou výstupů,
Současné směry vývoje organizačních struktur
Hlavní směry rozvoje: 1.) Jednoduchost a štíhlost a.) Koncepce firmy Mc.Kinsey
– potřeby zákazníků – snížit počet zákazníků, dodavatelů – jednoduché cíle, přehledné postupy
Strategický management
1. Pojem a obsah strategického managementu • Strategický management – aplikace principů obecného managementu při vypracování a realizaci strategických záměrů (cílů) podniku
Strategie diverzifikace
7.) Koncentrická (soustředná) diverzifikace Cíl: Doplnění programu o nový, ale generačně návazný produkt.
Důvody: Dodávky ve stagnujícím nebo slabě klesajícím oboru, nový produkt může zvýšit prodej při konkurenčních cenách,
Struktura strategického managementu
a.) formulace poslání rozvoje 1.) vize strategického podnikatelského záměru – stručné vyjádření účelu a smyslu našeho záměru, konkurenční výhody i předpokládané cíle
2.) dlouhodobé cíle (kam se chce podnik dostat) – většinou na období 2 – 5 let
Trendy moderního managementu
Moderní management – komponenta inf. managementu V dnešní době by se měla výrazně respektovat myšlenka P.F. Druckera, že „budoucnost začíná dnes“. Kdo to opomíjí může vážně zaostat.
Tvůrčí vedení – Leadership
Umění ovlivňovat lidi, že ochotně pracují pro dosažení cílů. Vrozené + vzdělání. – porozumět psychice a motivaci – získat loajalitu – naplnit motivační potřeby – styl: autokratický, demokratický, volný
Typy řídících struktur
• útvar řízení = pracovní místo určené pro výkon funkce
• 2 typy: a) Liniové – pracovníci mají přímou povinnost a pravomoc rozhodovat (např. divize)
Vlastnosti ideálního manažera
Vlastnosti ideálního manažera můžeme rozdělit na vlastnosti vrozené a na znalosti a dovednosti získané. a) Vrozené Patří zde zejména potřeba řídit. Jen lidé,
Vnější podmínky organizace
(vnější okolí organizace) = jsou přestavovány okolím, v němž organizace funguje, a které v různých směrech na organizaci působí = uznávaná klasifikace vnějšího prostředí nese zkratku PEST a týká se vlivů:
Víceetapové rozhodovací procesy
Je třeba zabývat se procesem na sebe navazujících rozhodnutí tzv. etap rozhodování, a to zpravidla v podmínkách rizika či nejistoty => aplikace metody rozhodovacího stromu.
Výnosy, náklady a hospodářský výsledek
Výnosy – peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité účetní období bez ohledu na to, zda v tomto období došlo k jejich úhradě – zejména- tržby za prodej vlastních výrobků a služeb
Výpočet
Výpočet hodnotovými ukazateli při měření výkonnosti ve veřejném sektoru Snaha o přiblížení měření finanční výkonnosti ve státní správě je postup zvolený Ministerstvem financí Singapuru v r. 2004 – NEV (Net Economic Value).
Zázemí pro úspěšnost inovační procesů je nutno sladit se:
– strategickým – organizačním – personálním zajištěním Strategické zajištění inovačních procesů
• inovace jsou nedílnou součástí podnikatelské strategie, ale i podstatnou podmínkou kvalitativní stránky její rozvojové dynamiky a tím i úspěchu v konkurenčním zápolení
Změny » Inovace
– inovace má smysl pouze tehdy, když jsou uvedeny do konce (realizovány)
– v centru inovací stojí vždy podnikatel – inovátor
– inovace vznikají jen zčásti náhodně, ale další zdroje těchto inovací jsou cílené