Personální management
Aktivní politika zaměstnanosti
– čerpání prostředku na akt. pol. bylo direktivně limitováno a nevyvíjelo se v proporcích s růstem NZ (1993-96 pocty NZ skoro shodné, ale náklady na akt. pol. se v roce 1996 oproti roku 1993 snížily o více než 26%),
Etapy diagnostického postupu:
1. Formulace a upřesnění otázky a vstupní hypotézy . 2. Záměrné získávání diagnostických údajů pomocí adekvátních metod. 3. Analýza a zpracování získaných údajů. 4. Interpretace a hodnocení. 5. Syntéza dat o prostředí a osobnosti. 6. Stanovení diagnostického závěru a pedagogické opatření.
Historie a vývoj managementu
Základní školy managementu (1900-1930) 1, Vědecké řízení – první škola managementu
– hl. teoretik F. W. Tailor – v praxi H. Ford, Baťa
Hodnocení práce a popis pracovních míst
o představuje vysoce specializovanou činnost spočívající v uřčení nároku pracovních činností na jednotlivé aspekty práce, kvalifikace schopností pracovníků pro potřebu řízení pracovního procesu, kvalifikačních aktivit a odměňování
Hodnocení pracovníků
– by mělo být vždy spravedlivé, pokud není, dochází tady k znechucení, nebo k lajdáctví
Typy hodnocení:a) tradiční – podle povahových a pracovních vlastností (doufejme, že pominulo)
Hodnocení pracovníků
– má pomoci lépe využít profesní kvalifikaci zaměstnanců, rozvíjet jejich pracovní kariéru, motivovat a spravedlivě odměňovat hodnotí se: plnění pracovních úkolů chování v pracovním procesu a mimo něj
osobní a charakterové rysy
Komunikace, mezilidské vztahy
Komunikace – základní spojovací článek mezi lidmi v procesu řízení podniku
– probíhá pouze tehdy, pokud druhý člověk zprávu pochopí tak, jak byla míněna – součástí je i zpětná vazba
Koncepce uspokojování potřeb
člověk vždy reaguje v souladu s uspokojováním svých potřeb, které jsou u každého individuální, časem se vyvíjejí a závisí na různých okolnostech představitelé koncepce: A. Maslowa, F. Herzberga, D. McGregora
Koučování
styl řízení lidí a) forma poradenství (říkají, co má člověk dělat – starší občané radí těm mladším)
b) styl řízení (manažerský styl) Zmocnění představuje směr vedení lidí, který spočívá v poskytnutí
Legislativní rámec personální práce
– problematika zákona 65/1965 Sb. Zákoník práce + asi 28 novel – tento zákon rozdělen do devíti hlav, které se zabývají např.: pro koho ten zákon platí, kdo jsou účastníci pracovně právního vztahu, vznikem, skončením a změnou pracovního poměru, bezpečnost a ochranu zdraví při práci apod.
Lidský pracovní výkon a činitelé jej ovlivňující
Každý podnik v tržních podmínkách sleduje svůj vrcholový cíl, kterým je maximalizace zisku. Podnik jako složitý počítač se skládá z nejrůznějších částí.
Manažerské funkce
Manažerské funkce ( činnosti, aktivity ) jsou typické úlohy, které vedoucí pracovník v procesu své řídící práce řeší. Názory na klasifikace manažerských funkcí nejsou jednotné.
Manažerské funkce a role
Své poslání plní manažeři pomocí manažerských funkcí A) Sekvenční manažerské funkce – účelové poslání informačního managementu – plánování – je informačním procesem stanovení cílů a postupů jejich dosažení (vychází z identifikace a diagnózy výchozí situace
Manažerské rozhodování
2. Manažerské rozhodování – tvoří podstatnou část práce manažera – musí být vždy a rychlé
– převažuje rozhodování a rizika – rozhodnutí někdy špatné, jindy dobré.
Metody týmového řešení
a) brainstorming b) graf rybí páteře c) šestislovný graf ad a) brainstorming 1. krok – setkání týmu, zveřejnění pravidel, očekává se nápad na řešení, zapisovatel zapíše každý návrh, stanoví s čas setkání pro 2. krok
Nemoocenské pojištění
Pro účastna nem. poj, je nezbytně nutné, aby činnost neměla charakter příležitostného zaměstnání (např. nahodilé jednorázové zaměstnání,
Odměňování práce
Základními právními předpisy odměňování práce je zákon o mzdě, zákon o platu a vládní nařízení o minimální mzdě.
Osobnost manažera a manažerské kompetence
3.1. Osobnost manažera a) Koncepce schopností • člověk, který by měl být manažerem, by měl mít určité schopnosti vrozené. Úspěšným manažerem se člověk rodí.
Péče o zaměstnance
1) zákonná péče a) péče o pracovní a životní podmínky a jejich odborný rozvoj (vytváření pracovních podmínek, umožnění stravování) b) péče o kvalifikaci zaměstnanců a její zvyšování (prohlubování kvalifikace, zaškolení nebo zaučení)
Personalistika
Zabývá se obsazováním pozic v organizační struktuře a její údržbou. (pracovník by se měl více vzdělávat, více se kvalifikovat (školení), dostat se na vyšší úroveň).
Personální činnost podniku
Personální činnost podniku – zajišťuje, aby podnik měl dostatek pracovníků v dané struktuře (podle potřené kvalifikace) patří sem: 1. plánování počtu zaměstnanců
Personální management
Personální řízení ( management ) : Je předmětem činnosti speciálně
zaměřených manažerů.Problémy, které musí průběžně řešit, lze
charakterizovat takto ?
Personální plánování
Plánování: – Plánování je proces, který vyžaduje intelekt; vyžaduje, abychom vědomě určovali průběh činností a zakládali naše rozhodování na cílech, znalostech a důležitých odhadech. – Plánování zahrnuje ty činno
Personální plánování
proces předvídání a realizace opatření v oblasti pohybu pracovníků a to do podniku , z podniku, ale i uvnitř podniku – smysl plánování spočívá v optimálním využívání lidských zdrojů
Personální plánování
Personální plány: – 1) skupinové – 2) individuální
Skupinové personální plány – a) Plán počtu pracovníků o zákoník práce o prac. poměr
Podnik
je to základní složka národního hospodářství – podnik je organizovaná hospodářská jednotka, ve které se používají výrobní činitelé – jejich spotřebu vyjádřenou v penězích nazýváme náklady – ze své činnosti podnik získává výkony, které vyjadřujeme v penězích jako výnosy
Podniková kultura
Výrazné rozdělování formální struktury organizace a struktury neformálních skupin je sice z hlediska analýzy soc. systému velmi přínosné, ale je to více analytický koncept, nežli věrný obraz skutečnosti
Podrobnější členění rozhodovacího procesu
1. Identifikace rozhodovacího problému – představuje první etapu rozhodovacího procesu
– podstatou identifikace je uvědomění si problému,
Podstata procesu socializace, formy sociálního učení
Sociální psychologie Zabývá se utvářením osobnosti v sociálně stimulujících situacích
– kterou utvářejí ostatní lidé
Povinnosti zaměstnavatele ve správě zaměstnanosti
Ohlašovací povinnost – zaměstnavatel musí oznámit do 5 kalendářních dnů příslušnému úřadu práce volná pracovní místa a jejich charakteristiku, pak i obsazení těchto míst
Pracovně-právní vztahy
– vznik pracovního poměru, náležitosti pracovní smlouvy, zánik pracovního poměru, možnosti ukončení pracovního poměru, absolvent a pracovně právní vztahy.
Princip BSC
podniky musí mít svoji vizi – cíle – strategie – při implementaci rozvojového programu je třeba stanovit cíle a měřítka (finanční i nefinanční) pro splnění původní vize.
Profil manažera, podniková kultura, etika
Manažer v podniku ,profil a osobnost manažera – manažer – to není funkce, ale profese
– vlastnosti, předpoklady = a) vrozené; b) získané – manažer je schopen zastávat manažerskou funkci všude, v jakémkoliv odvětví)
Přijímání a orientace pracovníků na pracovišti
– vznik prac. poměru: a) smlouvou, b) volbou, c) jmenováním
– náležitosti prac. smlouvy: o 1) datum o 2) místo výkonu práce
Psychologie osobnosti
patří mezi základní (teoretické) psychologické disciplíny zabývá se jednotlivcem, zkoumá strukturu, dynamiku a vývoj osobnosti, zkoumá a podobnosti i odlišnosti mezi lidmi
Rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty
V tradičním modelu rozhodování spotřebitele se nebere v úvahu informační bariéra – lidé maximalizují svůj užitek za podmínky jistoty a dokonalých znalostí ekonomického prostředí.
Reengineering
je nutné pohlédnout za hranice funkčních útvarů k procesům = řetězci funkcí dávajících hodnotu zákazníkovi podstat byrokracie: programování pracovníků
Rozměr manažerské práce a její typologie
– rozdí mezi manaž. a specialistou spočívá v mnohačetném působení různých faktorů na danou situaci, na kterou musí umět manažer reagovat. – faktory ovlivňující manažerské situace: a) konfliktnost cílů b) nejistota, riziko
Řízení lidí
je hlavní náplní práce managerů na všech úrovních řízení. Schopnost vést, usměrňovat, motivovat a stimulovat lidi ke kvalitnímu plnění cílů řízení – motivace (poskytování důvodů pracovníkům proč mají práci dělat co nejlépe)
Řízení lidských zdrojů
Vývoj ŘLZ – počátek minulého století – personální řízení – po 2. světové válce – personální politika podniku – v ČR po roce 1989 – lidské zdroje (začíná se s lidmi pracovat jako s jednotlivci nikoliv jako s masou – etika práce s lidmi, sociální jistoty)
Řízení pracovního výkonu a rozvoje pracovníků
Řízení pracovního výkonu a rozvoje pracovníků jedním z hlavních úkolů personální práce při formování podnikových lidských zdrojů je dosáhnout takového výkonu pracovních postojů, které zabezpečí dosažení podnikových cílů
Síťový projektový management
Týmy pracující v časově ohraničených projektech – projekty se mění, vzájemně překrývají, reaguje se na turbulentní změny Výhody: flexibilita, rychlá alokace zdrojů, snížení nákladů
Nevýhody: obrovská náročnost na kvalitu pracovníků
Sociální komunikace – formy, složky
KOMUNIKACE proces sdělování určitých významů = komunikace
FORMY (PODOBY) KOMUNIKACE 1. Přímá reakce (jednání) obejmu ho
2. Neverbální výraz gesta, mimika, pantomimika, pohledy 3. Obrazová interpretace
Sociální mobilita
-možnost jednotlivců či celých skupin měnit svůj sociální status uvnitř daného sociálního systému
-P.A.Sorokin r. 1927 : 1. horizontální mobilita – dochází k přesunům prostorovým či profesním, aniž se mění výše sociálního statusu migrantů
Strategické řízení firmy
Strategické řízení je proces analyzování, formulování a kontrolování realizace dlouhodobých globálních cílů banky. S různou intenzitou je realizováno na všech organizačních stupních banky.
Struktura osobnosti
relativně ustálené uspořádání vlastností osobnosti 1. Výkonové vlastnosti – vlastnosti osobnosti umožňující čl.naučit se různým činnostem a vykonávat je – nejsou vrozené, rozvíjí se prostřednictvím činnosti
Vedení lidíÍ, komunikace
obraz člověka v prac. procesu: *racionálně ekonomický – motivace peněžními hodnotami, pasivní výkon příkazů, motivace hmotnými pobídkami *sociální – soc. potřeby jsou prvořadé (uznání, sounáležitost), důraz na hmotné i nehmotné pobídky, příznivé prac. klima
Vnější podnikový trh práce
– podnik obvykle získává rozhodující množství svých zam. z obyvatelstva, které bydlí v okolí podniku = spádové území podniku – podnik je v rozh. míře závislý na zdrojích prac. sil, které jsou v okolí s racionální vzdáleností dojíždění
Vnitřní podnikový trh práce
Pracovní síla – rozhodující výrobní faktor – otázka: o kolik a jaké prac. bude podnik potřebovat (pers. plánování)o kde prac. síly podnik získá o jakým způsobem prac. síly získá a udrží
Výběr a rozmísťování pracovníků
Plán zajištění a umístění pracovníků Jde o splnění kapacitních plánů, které mají následující rozměry:- profesní (popis práce) – kvalifikační (požadovaná odborná úroveň) – časový (čas pro přijetí)
Výběr pracovníků
Definice výběru -> je to proces výběru nejvhodnějších osob s kandidátů na obsazení současných nebo budoucích pozic. Části výběru poziční požadavky = požadavky na místo
Vývoj managementu
KONEC 19. STOL: – kořeny současného managementu (scientific management) – naplánování, shromáždění, alokace a realokace zdrojů – počátky: doprava – harmonogramy jízd, čas. plány sladit – D.C. Callum – byl kontrolorem ERIE železnice v USA.
Význam a funkce řízení lidských zdrojů firmy
– cílem řízení lidských zdrojů je zabezpečení jak kvantitativní stránky lidských zdrojů (počet, věková a profesní struktura a formální kvalifikace)
Vzdělávání zaměstnanců
Vzdělání – soustava vědeckých a technických vědomostí, znalostí intelektuálních a praktických dovedností, utvoření morálních rysů a osobitých zájmů
Uplatňování mocenské autority manažera
Cílení mocenské autority a osobního vlivu Vedení pracovníků se opírá o 2 složky – proces a vlastnictví. Vedení je § procesem v tom smyslu, že manažer využívá svou mocenskou autoritu a osobní vliv ke koordinaci výkonů pracovníků k dosažení cílů a
Získávání a přijímání pracovníků
Postup při získávání zaměstnanců – náborem – osloví pracovní trh, ze kterého se část dostaví na nábor – výběrem – z celkového množství vyselekovat uchazeče
Získávání pracovníků
– činnost, která má zajistit, aby volná pracovní místa přilákala dostatečné množství odpovídajících uchazečů a to v žádoucím termínu a s přiměřenými náklady