Kantáta, Pašije, Pastorela
Kantáta – cyklická skladba se soly, sbory + orchestrální doprovod, instrumentální části, recitativy, sbory, arie
se zde střídají
Vše co student potřebuje vědět
– romantismus = 1. pol. 19. stol. – + BEDŘICH SMETANA – (bra pro da li dvě hu če vy)
a) Motiv: – je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka
b) Téma: – delší, závažnější hud. myšlenka, která slouží jako kompoziční základ hud. díla (motiv-slovo, téma-věta, převládá v něm melodie (Largo – Novosvětská), většinou 8 taktů, ale také 4,6,16 i více,
d) Drobná věta, dvojperioda: drobná věta – nejmenší hud. celek, půs. jako samost. skladba, je uspokojivě harmonicky uzavřena – rozsah obvykle 8 taktů (složena z motivů)
a) Formotvorné složky – vytvářejí hudbu a bezprostředně podmiňují formu skladeb. Opíráme se o ně při analýze. Jsou to – rytmus, melodie, tempo, tonina, dynamika a také barva.
a) Pojem diatonika: – diatonika pracuje s tóny v tónině, skupina tónů, vzané z určité tóniny
– vyjímka – 2 tóny jsou jiné – míšení tónin patří do diatoniky
Hlavní typy hudby 1) expozice – představuje hudební myšlenky, z nichž je skladba vybudována, hudba moc nemoduluje, je tématicky soustředěná,
a) Vokální polyfonie: – tj. mnohohlasost, skládá se ze dvou nebo několika samostatných současně znějících hlasů, samostatnost hlasu záleží na melodické výraznosti a rytmické rozdílnosti – souzvuky vznikaly náhodně,
a) imitace – napodobení – vyskytuje se pouze ve vícehlasé hudbě, téma uvedené v jednom hlase se později
imituje v hlase jiném. V různém časovém intervalu se s tématem melodicky i rytmicky shodují
Kantáta – cyklická skladba se soly, sbory + orchestrální doprovod, instrumentální části, recitativy, sbory, arie
se zde střídají
Používají ve svých dílech např. formu fugy, fughetty. – systematicky se zabývali skladatelé klasicko-romantické syntézy
a) Malé formy – vznikají z několika drobných vět, nejčastěji u lid. písní
1) malá forma jednodílná – nejmenší a nejjednodušší forma, je totožná s drobnou větou nebo periodou
Monofonie – jeden hlas melodie Homofonie – jednohlas s doprovodem
– Karel ČERNÝ: kuboexprese, fauvismus, konstruktivismus, – nostalgické krajiny, noční bary s milenci
soubor písní k bohoslužbě – bohoslužebná – hudba v pozadí
koncertní – těžiště v hudbě
jehož text se nejčastěji zpívá za doprovodu orchestru, text. podkladem je libreto,
dříve veršované, dnes v próze, opera jako forma je cyklus cyklů
celovečerní rozsah, velké obsazení se sóly, sbory, forma – cyklus cyklu, duch. obdoba opery – zpracovává biblické příběhy, vzniká v Římě okolo r. 1640,
Oratoria: A. Honneger – Johanka z Arku na hranici
J. Haydn – Čtyři roční doby, Stvoře
a) Vysvětlení pojmů: forma – půdorys skladby – rondo A B A C A žánr – druh hudby, rondo (forma) se může uplatnit ve skladbách různého žánru, např. symfonie, filmová hudba taneční, vokální, instrumentální
a) cyklus = kruh – je to označení pro skupinu skladeb, které něco spojuje (např. nástrojové obsazení, forma, žánr) a které autor chápe jako celek
a) kontrapunktické variace: – ciaccona, passacaglia, vznikají tak, že skladatel stále opřádá ostinátní (stále se opakující) téma v basu novými a novými kontrapunkty
a) Odlišení pojmů: koncertní – pouze hudba, orchestr, hudební těleso, recitál
scénický – pohybová složka + hudba
Narodil se 27.ledna 1756 v Salcburku. Už od dětství byl Mozart obklopen hudbou. Jeho otec byl vynikajícím hudebníkem. W. A. Mozart koncertoval už od svých 6 let se svou o 5 let starší sestrou N
a) – souvisí s rozvojem hry na hudební nástroje. Skladatelé přizpůsobují přejatá pravidla o melodické
stavbě témat požadavkům instrum. slohu