Umělecké styly
20. léta
– komunistické režimy, bída – většina inteligence orientována do leva
– v polovině 20. let se situace zlepšila, revoluční vlna opadla – život začal být veselejší…
Abstraktivní malířství
– oproštění od závislosti na iluzivních zobrazováních skutečnos
Architektura, Čechy a Morava
Do českých zemí se ren. umění dostalo jako import královského dvora
(Vl. Jagellonský, Ferdinand I.) a vys. šlechty (Rožmberkové,
Lobkovicové, Pernštejnové aj.).
Barokní architektura v Praze
Baroko je základní sloh v evropském umění od konce 16. do sklonku 18. století. Vyznačuje se okázalostí, mohutností, prostorovou členitostí a splýváním architektury s plastikou a malbou, v půdorysu převládají křivky a nepravidelné linie.
Baroko, Barokmí výtvarné umění výtvarné umění
umělecký směr, který se projevil ve výtvarném umění, literatuře, hudbě v období od 80. let 16. stol. do 30. let. 18. stol. Nebylo jenom slohem katolické církve a šlechty, ale stalo se uměním pro široké měšťanské a lidové vrstvy.
Baroko u nás
– Giovanni Battista Mathey – zámek v troji, Kostel sv. Františka
Baroko ve světě
Itálie – navazuje na pozdně renesanční typ kostela s kupolí a volutami v průčelí
Benátské malířství
– zasazení příběhu do líbezné krajiny – Giorgione – giorgionismus – něžná krása, přirozený šerosvit, soulad člověka s přírodou Spící venuše, Bouře
České malířství 19. století
– pokrok ve vědě a technice – nutnost probudit rozum člověka – osvícenství
– zatímco dosavadní umělecké slohy trvaly celá staletí,
České umění 20. století
– 20. století je dobou fanatického vzepětí intelektu člověka, který vymyslel převratné vynálezy, ale současně i stoletím válek
Český klasicismus
– zrušení nevolnictví, očkování, kanalizace – touha po obnovení č.jazyka – vznik akademie a vlasteneckého muzea
Český kubismus
– jednotný styl zasahující pouze v Čechách do všech oblastí výtvarného umění včetně architektury a užitého umění
Český kubismus, Emil Filla, Václav Špála, Bohumil Kubišta
Emil Filla – ovlivněn expresionismem a postimpresionismem – 1920 se přiklání ke kubismu
Český realismus
– velká stavební aktivita – divadla – prozatimní – koncertní sály – rudolfinum – spořitelny – česká spořitelna
Český romantismus
– zámky – Hluboká – kostely – Petra a pavla – typycký projev romantismu – Kokořín
sochařství – Josef a Emanuel Maxovy – sochy pro karlův most
Dadismus, Surrealismus
Dadaismus – lidé kteří provokovali, milovali ironii, fikci, dvojsmysl, humor, který považovaly za zbraně myšlení proti měšťáctví
Egypt
– říše po obou stranách nilu spravována faraonem, který se vydává za syna boha Hora
– existoval horní a dolní Egypt, tyto říše sjednotil faraon Meni,
Estetika jako vědní obor; estetika v umělecké tvorbě a jako projev hodnotového vztahu člověka k světu
Estetika = věda o podstatě a projevu krásy, o základech estetického osvojování světa člověka, o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy
Evropské výtvarné umění, kultura, architektura a hudba v 19. století
UMĚLECKÉ SMĚRY 19. STOL.: – 1. pol. 19. stol: romantismus – charakteristika:
o důraz na cit, obdiv k venkovu a prostému lidu o pohled do minulosti, příklon k víře
Evropský a český humanismus a renesance
Renesance Znovuzrození antiky. Napodobují se antické vzory v architektuře, sochařství, malířství. Objevuje se kult duševní a tělesné krásy.
Evropští a Čeští stavitelé a jejich dílo
Architektura – Francie – Mansart – přestavba zámku ve Versailles (Zrcadlová galerie, oranžerie a Velký Trianon) Lorenzo Bernini – průčelí L
Evropští a Čeští umělci a jejich dílo
Sochařství – Francie – francouzští sochaři prováděli výzdobu ve Versailles (P. Puget, Pigalle, E. Falconet, Houdon)
Evropští umělci a jejich dílo
Expresionismus
– tendence zdůrazňující psychyské momenty tvorby
Fauvismus
– usiloval o osvobození malby – název od slova fauve=šelma
Fauvismus, Expresionismus
Fauvismus – název od slova fauve=šelma – vystavovali v salonu nezávislých a v podzimním salonu
Futurismus
– lineární a výtvarný směr který je spojen s futuristickým manifestem
– neguje dosavadní estetické konvence a lineární formy,
Gotika
Gotika – svět
– Vzestup životní úrovně – Církev terčem kritiky – Středisko – Francie – Opat Suger ze Saint-Denis
Gotika u nás
– první gotiku zde šířil řád cisterciáků – kostel sv. Františka – vrcholná gotika – kostel v Kolíně
– Karel IV.- podporoval stavební činnost
Impresionismus; Francouzští a Čeští impresionistésté, díla
Vznikl na konci 60. let 19. st. ve franc. malířství (v La Grenouillere, malých lázních na Seině, kde se Monet s Renoirem soustředili na pozorování odlesků
Italské vrcholové renesanční umění
Architektura – Bramante – chrám sv. Petra, ale nedostavěl ho – Rafael – pokračoval ve stavbě chrámu sv. Petra
Klasicismus
A) Pojmy, časové vymezení, zdroje
Druhá pol. 18.st. a první desetiletí 18. st. Objektivní řád zal. na rozumové úvaze (osvícenský racionalismus).
Klasicismus
Kubismus, Futurismus
Kubismus – tento směr založil Picasso a C. Braque v Paříži – pojmenování pochází od jednoho francouzského kritika,
Kubismus – malířství:
– vlivy : impresionisti: Preislerovy volné barvy, Slavíček – výstavy : Rodin (1902), Munch (1905), každoroční fr. impres.
Kultura doby gotické
Kultura doby románské (9. – 12. stol.)
Literatura a výtvarné umění doby bělohorské a pobělohorské
Toto období z hlediska slovesné kultury můžeme rozdělit do 3 etap:
– dozníváním humanismu a renesance a první fáze vývoje baroka /20.-50. léta 17. stol./
Malířství
Francie Jacques-Lousi David (1748-1825) – studoval ant. soch. a mistry italské renesance a baroka – obraz Slepý Belisar prosí o almužnu (za něj jmenovaná členem Akademie)
– Přísaha Horatiů (první dílo naplněné pravým ant. duchem)
Malířství
Francie Antoin Watteau (1684-1721) – rokokové zjemnění
– náměty: herci, herečky a tanečnice – své postavy umisťoval na div.
Malířství a sochařství renesance a manýrismu. Nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě.
Vznik na poč. 15. st. ve Florencii (pěstoval se zde humanismus, jehož střediskem byla Platonská akademie)
Malířství – Itálie
Znaky – Druhy převzaty od gotiky.Začalo se využívat plátna, rozšíření olejomalby, f
Malířství – pokračování
Francie – uměřený klasicismus (oficiální sloh za krále Ludvíka XIV.) – vliv Carvaggia
Nicolas Poussin Studium antiky – mytologické a alegorické kompozice (usiloval o nadosobní řád a harmonii,
Malířství, sochařství, grafika
– Josef Čapek – maloval své fauvisticky barevné a tvarově kubistické námořníky a ženské figury
Mezopotámie
– Epocha Sumerská – Uruk, Ur, Eridu – Epocha Semitská – Akkadská dynastie
Architektura – domy seskupené kolem dvora stavěné podél ulic
Manýrismus
Rozkvětu dosáhla benátská malířská škola – kolorismus, barva dominuje nad kresbou, prostorová výstvba obrazu.
Mynýrismus (=Pozdní renesance)
Přechod tvoří Michelangelo – v jeho díle snaha po subjektivním výrazu (nadsázka, dynamická expresívnost).Manýristé opět nadřadili nadzemský svět věčného bytí pozemskému hmotnému.
Německé renesanční malířství
– Albrecht Durer – cykly dřevořezů Apokalypsa
Památky české i světové – gotika
Počátky novodobého divadla a dramatu
České divadlo v době počátku NO se prosazovalo velmi obtížně vedle divadla německé a italské opery.
Praha měla stále německé divadlo v Kotcích od r. 1738, kde byla uvedena 1. česká novodobá hra Kníže Honzík.
Poetismus
– vznikl umělecký svaz Devětsil – předseda Vančura – chtěli představit dělníka v nové kráse člověka, kterému je souzeno zvítězit a budovat nový jasný svět
Postimpresionismus
– malířské směry, které reagovaly na impresionismus Paul Cézanne Henri Rousseau
Postimpresionismus a umělci
V pol. 80. let 19. st. Kriticky reaguje na impresionismus.Hlavní předstvitelé jsou Georgese Seurat, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Cézanne a Celník Henri Rousseau.
Praga caput regni
Královská cesta – Korunovační průvody začínaly na Vyšehradě a na Pražském hradě přicházely tzv. Královskou cestou.
Proměny malířství 2. pol. 19. století
Barbizon School Kolem roku 1848, jedna z ranných skupin francouzských umělců začala
Příčiny úspěchů husitů:
Příčiny úspěchů husitů: § boj za přesvědčení, ochota bojovat
§ zkušení velitelé + využití vhodných zbraní: kopí, kosa, sudlice, cep, řemdih, samostříl, prak atd.
Raná renesance
Zakladatelem byl ve Florencii Fillipo Brunelleschi (1377-1446) –
zlatník, sochař a teoretik.Neuspěl v sochařské soutěži.Navrhl kupoli
florentského dómu.
Raná renesance
Zakladatelem byl Tommaso Guidi zvaný Masacio (1401-1428) – fresky v
kapli Brancacciů ve florentském kostele S. Maria del Carmine.
Realismus
velká stavební aktivita – divadla – prozatimní – koncertní sály – rudolfinum – spořitelny – česká spořitelna
Renesance v českých zemích
– Paollo Della Stella – Královský letohrádek se zpívající fontánou
Renesance ve světě
– objevy zámořské – Florencie – Medicejská akademie
Renesanční architektura
Řím
– Etruskové – inspirovali se Řeky Vynikající právníci Stoka cloaca maxima – Forum Romanum – největší tržiště
Realismus
Vznikl ve Francii proti romantismu ve 40. letech 19. st., vrcholné období v 50. a 60. letech a v akademické podobě přežíval i v období impr. a postimpr.Z Francie působil na ostat. země Evropy.
Realismus
– zobrazení skutečnosti takové jaká opravdu je. – Všímá si současného života se všemi problémy Architektura – Josef Paxton – Krystalový palác – vymyká se z tohoto stylu
Realismus, Čechy
– gen. malířů narozených klem r. 1830 – nespokojeni s úrovní Akademie a ani s uměním ve
Realismus, Francie
– snaha vystihnout skutečnost bezprostředně vnímanou zrakem
– první průkopníci – již v romantismu: barbizonci (krajináři barbizonské školy)
Rokoko, klasicismus a empír
Rokoko A) Pojmy, časové vymezení, zdroje
Barokní sloh vyústil v druhé pol. 18. st. v rokoko.
Románský sloh
Oblast Románsko – Germánská – nejvýznamější francká říše – přijetí křesťanství
Romantismus
architektura – obnova antiky, gotiky, slohu románského – neorenesance – světské stavby
– neogotika – londýnksý parlament
Romantismus
– zámky – Hluboká – kostely – Petra a pavla – typycký projev romantismu – Kokořín
Romantismus – Čechy
František Tkadlík – náb. malba a podobizny – prolíná se u něj raffaelovský klasicismus s vlasteneckým romantismem
Romantismus a realismus
Romantismus – Proti klasicismu a osvícenství.Od začátku 19. st. nejprve v lit., později v ostat. uměl. druzích.Zasahuje i do života věřejného a soukromého.
Romantismus a realismus v Evropském a Českém malířství
Romantismus Francie Jean Louis Théodore Géricault – záliba u koní a dostihů – výjevy z dostihů – obraz Prám Medusy se stal manifestací romantismu
Romantismus v architektuře
– zájem o středověké stavby, zvláště gotické – gotika romantikům symbolizovala ztracenou jednotu středověké Evropy,
Secese
Secese je posledním z univerzálních mezinárodních výtvarných slohů, jemuž se podařilo vtisknout svůj umělecký řád všem projevům a věcem moderního života.
– posledním z univerzálních výtvarných slohů – vytvořila módu a životní styl
Sochařství
– kult antiky – střediskem se stal Řím a jeho vůdčí osobností Benátčan Antonio Canova (1757-1822)- dokonale ovládl techniku tesání mramoru
Sochařství
Francie – franc. soch. ovlivnilo soch. tvorbu v Anglii a v Německu
Lambert-Sigisbert Adam (1700-1759), Michel-Ange Slódtz (1705-1764)
Starověké Řecko a Antický Řím
Řecko – 1. civilizace – Mínojská kultura – nejvýzn. Město Mykény – Mykénská kultura
– nástěnné malby – příroda, lidé, delfíni, chobotnice
Starověký Egypt a mezopotámie
– rozvoj – závlahové zemědělství – civilizace se usazovali v povodí velikých řek
Surrealismus
– společnost pociťovala potřebu nástupu nových hodnot a nového začátku. Zpočátku byla inspirována dadaismem ale nemohli dlouho vydržet jeho provokace a výsměch.
Surrealismus
– 1934 zal.Skupina surealistů ,básníci: V.Nezval, K.Biebel, Karel Teige,režisér J. Honzl,hudebník J. Ježek,sochař V. Makovský, – malíři: TOYEN:Hlas lesa,cyklus – Schovej se, válko,
Symbolismus a secese
Symbolismus – Nepředstavuje žádný konkrétní malířský styl, ale duchovní názor umělecké generaci, nastupující v osmdesátých letech 19. století v literatuře a umění,
Tři proudy barokní architektury
Architektura – Itálie Zákl. druhy vznikly proměnou z ren. architektury.
Tři proudy barokního malířství; barokní sochařství
A) POJEM, ČASOVÉ VYMEZENÍ, ZDROJE; SPECIFIKA JEDNOTLIVÝCH PROSTŘEDÍ
Název barokní vznikl v pol. 18. st. (dali mu ho klasicističtí estetici jako tvorba porenesančního období).
Umění mezi válkami
o Architektura – Plečinka – dal dopořádku historické stavby – Pražský hrad – má vysokou uměleckou úroveň
Vrcholná renesance
Zdůrazněna mohutnost stavby, monumentalita, velkolepost, bohatost a nádhera výzdoby.
Vrcholná renesance
Základy – Leonardo da Vinci (1452-1519) – malíř, sochař, architekt, inženýr a vynálezce, hudebník, zpěvák, básník, badatel, teoretik umění.
Vrcholná renesance a manýrismus
Založena na idealismu.Od popisu se přechází k zobrazení tělesné a duchovní krásy, psych. a duchovních hodnot.
Vývoj – od temnosvitu k barevnému iluzionismu
Carvaggio – krátký, barokně dramatický, dobrodružný život, vášnivá a prchlivá povaha, temperament, rváč a snílek
Základní malířské a sochařské principy
Sochařství – Itálie – znaky Volná socha nebo sousoší umístěné na náměstí, nádvoří paláců nebo v jejich interiéru.
Základní principy malířství a sochařství; Baroko…..
Sochařství – Itálie Druhy, techniky a náměty opět přejaty z renesance.
Dekorativní sochařství – dynamismus Figurální sochařství – opustilo ren. ideál harmonické, tvarově vyrovnané krásy;