Jedná se o speciální vozidlo, umístěné na nosných a vodících lanech. Jeho provoz je o 60% levnější než ostatní provozované monoraily. Dopravní prostředek může dosáhnout
– Asociace evropských leteckých společnosti má sídlo v Bruselu. Úkolem AEA je především podpora rozvoje členských společností
= Tokio – Haneda – je to dopravní systém spojující letiště Haneda s tokijským nádražím Hamamutsucho, postavený při příležitosti olympijských her v roce 1964.
= Shenzhen v Číně – k zahájení provozu došlo roku 1998, délka trasy je 4,4 km a je zde 7 stanic, používané dopravní prostředky mají kapacitu 24 sedících osob a jsou schopny překonat stoupání 10%.
– buď zaměstnanci dopravního podniku nebo přímo respondenti podle vzoru, resp. předtištěných anketních otázek. Otázky se formulují tak, aby se získaly
Při vytváření nabídky osobní dopravy proti sobě stojí zájmy jednotlivých subjektů:
CHARAKTERISTIKA DOPRAVNÍCH OBORŮ
V osobní dopravě se můžeme setkat s různým dělením dopravních oborů;
(AN) jsou hlavním prvkem přepravní vazby dopravních prostředků veřejné silniční dopravy mezi sebou, na kterých se uskutečňuje nástup,
= VAL, Lille – automatické minimetro, které je v provozu od roku 1982. Přístup do kolejiště je znemožněn stejným způsobem, jako je tomu u BART
– jízdenek, sociální zařízení, gastronomické zařízení, odjezdová tabule, jízdní řády, samoobslužný informační stojan a další)
O tomto již opět bylo krátce pojednáno v první části skript, na doplnění k pasivní bezpečnosti cestujících je třeba také uvést to
– je prodejní systém zajišťující jednotné postupy při prodeji přepravy cestujících. Je zorganizován pod hlavičkou IATA v jednotlivých státech.
– vzniká, jestliže se společně využívaný vozový park vytváří sdružením vozidel více vlastníků nebo sdružením finančních prostředků na vytvoření tohoto vozového parku (v rámci C-P může být provozován R-S i C-S).
Za jednu z cest ke snižování rozsahu IAD jsou často považovány různé formy společného využívání osobních automobilů.
Jeho poměrně značné, empiricky zjištěné, zvýšení je způsobeno tím že:= C-S vozidla jsou téměř z 50 % využívána na jízdy, které samy o sobě vykazují vyšší stupeň vytížení (volný čas, dovolená)
– získání údajů o intenzitách a směrování přepravních proudů, které slouží pro návrh změn koncepce dopravy, pro tvorbu linek a modernizaci dopravní sítě,
– jsou smlouvy o společném provozu, kdy je jeden let (jedno fyzické letadlo) označen dvěma kódy (2 lety spolupracujících leteckých společností), např.
Ve srovnání s pěší dopravou má cyklistická doprava větší rádius působnosti. Jízdní kolo se nabízí na krátké vzdálenosti jako alternativa k osobnímu automobilu
5.1.1 Roční změna v počtu přepravených osobPři analýze údajů o počtech přepravených osob v jednotlivých letech
– nezbytné s ohledem na očekávaná i nepředvídaná zdržení (zpomalení ve smyslu prodlužování). Nepředvídaná zdržení (např. prodloužení pobytu v důsledku nástupu
(ČSA) jsou národním leteckým dopravcem České republiky. Patří ke třem nejstarším leteckým společnostem. Jak již bylo zmíněno v předchozím ČSA
1. automobilová – význam především pro dopravu rekreační, kde není vytvořena dostatečná nabídka veřejné dopravy,
Základním prvkem pro dimenzování kapacity prostor výpravních budov je v první řadě zjištění počtu cestujících u jednotlivých kategorií:
Důležitým předpokladem pro zvýšení kvality, efektivnosti a přitažlivosti veřejné dopravy je praktické uplatňování provozně-organizačních opatření
ve veřejné dopravě (průměrná ujetá vzdálenost v tisících km/rok)
ad E) stupeň motorizace V roce 1987 byla provedena prognóza vývoje
Devět desetin všech cest se uskutečňují do vzdálenosti 20 km (cesty za nákupy, do zaměstnání, na obchodní jednání, na společenské události apod.).
Ve Francii realizuje státní železnice výstavbu sítě vysokorychlostních tratí TGV (Train a grande vitesse). První úsek tratě Paříž – Lyon v délce 301 km byl uveden
Jedná se o jeden z klíčových prvků pro určení maximálního počtu osob v daném místě během sledovaného období.
Zásady se dělí do tří skupin podle toho, zda se jedná o bezbariérovou přístupnost dopravních staveb, kmenových dopravních prostředků
Jde pro cestujícího o zajímavě řešený způsob překonání vzdálenosti mezi nástupištěm a výpravní budovou – vše je řešeno úrovňově bez překonávání výškových rozdílů.
Pro výpočty se pro zjednodušení používají následující doporučené hodnoty v procentech (z denního počtu přepravených osob):
Pokud bychom se měli obecně zaměřit na státy střední a východní Evropy, lze uvést některé shodné rysy změn v dopravní politice
O těchto ukazatelích bylo pojednáno v předešlé kapitole.
2.2.7 Měrný výkon Zjistí se jako podíl výkonu uvedeného zařízení k jeho hmotnosti.
je vedle dynamické hybnosti obyvatelstva důležitý ukazatel, charakterizující komplexně změnu trendů chování obyvatel
Jednotlivé používané dopravní prostředky mají různé parametry. Jejich použití je ohraničeno omezujícími podmínkami
V kapitole, věnující se příměstské dopravě, byla zaměřena pozornost na dopravu v příměstských aglomeracích
V zahraničí, především v Německu, je v regionální dopravě cílem vytvoření takové nabídky veřejné dopravy, která by na předem stanoveném území
Na základě studie o hromadné dopravě v Ostravě byla založena koordinační organizace KODIS, slouží jako nástroj zabezpečení správné funkce tohoto systému.
Otázkou IDS se město začalo zabývat již v roce 1995. V roce 1996 byla zpracována studie, která navrhla několik etap pro vytvoření IDS v této aglomeraci.
Organizace ROPID zahrnuje nejen městskou dopravu (Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s.), ale i železniční a regionální autobusovou dopravu.
Integrace tramvaje se železnicí je nový způsob řešení příměstské dopravy v městských aglomeracích, který překonává tradiční řešení hromadné dopravy osob
Jak už bylo výše uvedeno, vyšším stupněm taktového jízdního řádu (jeho nadstavbou
V roce 1964 byl zahájen provoz na trati v délce 515 km, která se nazývá Tokaido a spojuje Tokio s Ósakou. Ačkoliv byla jízdní rychlost zpočátku omezena na 210 km/h,
= CVS (Computer-Controlled Vehicle System) – kabinkový systém přepravy pro čtyři sedící osoby. Systém zahájil provoz v roce 1972 na předměstí Tokia na trase s délkou 4,8 km a 60-ti kabinkami.
V regionální dopravě je možno se zcela výjimečně setkat s jejím uspořádáním do hvězdic linek se sloučenými uzly (více typické pro příměstskou dopravu).
Dopravní systém, jeho struktura a procesy jsou závislé na přímém i nepřímém působení okolních vlivů. Kvalita poskytované dopravy je dána soustavou aspektů,
Kvalita je podstatná určenost předmětů nebo jevů, která je odlišuje od jiných předmětů nebo jevů, vyjadřující souhrn vlastností,
Kvalita produktu v podmínkách tržního hospodářství (tržní spotřebitelská kvalita) se vyjadřuje stejně jako kvalita v technickém pojetí vlastnosti
je nejmladší, ale nejdynamičtěji se rozvíjející dopravní obor v oblasti přepravy osob a zboží. Letadla, řízení jejich provozu,
Největší koncentrace letecké dopravy osob je v současné době koncentrována do USA, západní Evropy a Japonska.
Lillův model slouží pro přibližné určení počtu jízd mezi dvěmi sídelními jednotkami; jejich vzdálenost se obvykle uvažuje mezi centry.
Mecklenburg-Vorpommern (Meklenbursko – Přední Pomořansko) je spolkovou zemí na severovýchodě Německa s nejmenší hustotou osídlení.
Výše uvedené metody nám dávají sice určitou představu o stávající situaci v přepravě osob, nikoliv však o představách a potřebách cestujících
Princip této metody spočívá v sledování a přímém sčítání počtu přepravovaných cestujících v dopravních prostředcích, vozech, v jednotlivých stanicích a zastávkách.
Nedokonalosti výše dvou analyzovaných metod vedly k vytvoření jiných, které dávají ucelené výsledky o proudech cestujících.
Přepravní průzkumy jsou hlavní součástí dopravní analýzy a ve své úplnosti a ucelenosti odpovídají charakteru sociologických průzkumů s kritérii
Základní charakteristikaSoučasná síť pražského metra, jehož provozovatelem je Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s., má v roce 2000 tři tratě A, B, C,
Pro rychlé vlaky je státní hranice velmi významným omezením, proto je relevantní snaha o sjednocení požadavků na stavbu a provoz těchto vozidel.
– jsou dohodami o podmínkách mezinárodní letecké dopravy mezi vládami dvou smluvních států. Dle těchto dohod je možné provozovat letecký provoz
Na myčce vozů může dojít buď k tzv. malému dennímu umývání nebo tzv. velkému týdennímu umývání. Při malém umývání souprava postupně projíždí rámy s vlhčením (35 litrů),
· možnost automatizace provozu, · zvýšená hospodárnost provozu (stavební a provozní náklady, cena jízdného …), · zlepšení cestovního pohodlí a komfortu (nabídka míst k sezení, přestupy,
kde: mi je počet náprav, které ujely stejnou vzdálenost za zjišťované období, li je ujetá vzdálenost.
Úkolem cvičení je:1. na základě podkladů vypočítání počtu stanovišť pro autobusy,
(na zastávkách jsou automaticky ovládané dveře znemožňující n
Systém BART (Bay Area Rapid Transit) umožňuje automatizaci řízení jízdy jednotlivých vlakových souprav (kontrola programem pro optimální režim jízdy),
S nerovnoměrností se můžeme setkat i v případě analýzy využívání dveří jednotlivých vozů pro nástup a výstup cestujících
Tato problematika se vyskytuje zejména u kolejové dopravy, především u dopravy železniční, rychlodrah a tramvají.
1. různý obrat cestujících v jednotlivých místech zastavení,
2. rozdělení cestujících podle směru jízdy,
Pokud se špičková hodina rozdělí na menší časové intervaly (obvykle po 15-ti minutách), je možno zjistit i značné nerovnoměrnosti v těchto dílčích intervalech
Ve víkendových dnech dochází k velkým výkyvům v závislosti na charakteru území a jeho osídlení.
Ze statistických údajů je možno vypozorovat pravidelné výkyvy v objemech přeprav v jednotlivých měsících roku.
Evropským příkladem je připravovaný projekt pro nové letiště Athens, které má být napojeno na železničním spojením z centra.
Cílem cvičení je splnění těchto úkolů:1. ze služební pomůcky Vlaky osobní dopravy zjistit oběh zadané soupravy (vozů, vozu),
Odstavná a parkovací stání se navrhují:= na parkovacích pruzích podél komunikací, kde se stání řadí podélně ke komunikaci,
Ve varšavském uzlu existuje spojnice mezi západním, hlavním (centrálním) a východním osobním nádražím. Problematika umístění ON je zde vyřešena vzorovým způsobem.
Pro vytvoření ovzduší spokojenosti a zvýšení kvality přepravy přispívá nesporně chování, vystupování i úprava personálu. Všichni zaměstnanci dopravce,
Za základ dnešní trati číslo 1 lze považovat povrchový úsek mezi stanicemi Majorstuen a Slemdal v západní části hlavního města Norska a na jeho předměstí,
Úvod V následujících dvaceti letech lze předpokládat, že se objem především tranzitní dopravy zvětší.
b) podle způsobu provozu:
b 1) smíšené (směrové) – společné kolejové skupiny pro dálkovou i příměstskou
Samostatné osobní stanice (OS) se zřizují ve velkých železničních uzlech za účelem oddělení osobní dopravy od dopravy nákladní.
Pěší doprava když se na první pohled zdá, že pěší doprava nemůže podstatným způsobem
S prvními projekty je možné se setkat v polovině 19. století, tedy v době, kdy se plánovala výstavba metra v Londýně. Pařížská podzemní dráha
Nejlepším řešením je ovšem jasné oddělení ostatní dopravy od chodců a vytváření ucelených pěších zón ve městech s dobrým napojením na prostředky veřejné dopravy.
U silniční dopravy byla průměrná přepravní vzdálenost 10-16 km, u železniční dopravy 33-46 km.
Doprava zabezpečovaná podpovrchovými tramvajemi je charakteristická tím, že její dopravní síť (většinou dvojkolejná) je na některých úsecích
= SPEEDAWAY, Ženeva – základem je paletový integrátor, který dokáže na krátké dráze po nástupu urychlit cestujícího z nástupních 2-3 km/h na 15 km/h
a) stanovení potřebného počtu vozů mcelk /např. za den/
(proud cestujících/ průměrný počet osob v 1 osobním voze) b) počet vozů ve vlaku mpr
Podpovrchové části tras se budují zejména v ražených tunelech nebo v otevřeném hloubeném prostoru. Povrchové části tras se zřizují na vlastním tělese,
Pokud by se již zaměřila pozornost na vlastní konstrukci ITJŘ a analyzovala se síť linek s ohodnocenými hranami,
Ke splnění cíle, kterým je spolehlivější fungování systému, je třeba uskutečnit určitá opatření.
Pro zajištění dobré vazby přepravních proudů ve výpravní budově s přednádražím musí být dodrženy následující požadavky:- spojení s městskou dopravou bez rušení,
Hlavní problém elektromobilů spočívá v dobíjení baterií elektrickou energií, který musí zhruba pětkrát častěji než automobil s naftovým nebo benzínovým motorem zajíždět k nabíjecím stojanům.
ad B) přepravní výkon Z obou tabulek jsou patrné vývojové trendy u jednotlivých druhů doprav
Projekt probíhající v Evropě, zejména v členských zemích EU – ICARO (Increase of CAR Occupancy through innovative measures and technical instruments – Zvýšení obsazenosti osobních vozidel
Program ICARO si klade za cíl prozkoumat nástroje a opatření, která by pomohla zvýšit obsazenost vozidel. Jedná se o projekt s kontextem dopravně-politickým a výstupem by měla být praxí ověřená doporučení a návody
V rámci individuální dopravy lze uvést systém malých kabinek pro 2-6 sedících osob (systém PRT – Personal Rapid Transit). Kabinky jsou umístěny na visutých nosnících, používají se zde gumová kola a pro pohon lineárního
Typickým a naprosto nejznámějším příkladem jsou malé elektromobily a solární automobily, jejichž provoz je šetrný k životnímu prostředí na rozdíl od klasických automobilů.
– maximálně oddělit proudy cestujících od provozu vozidel,
– jednotlivé plochy co nejvíce zpřehlednit, – snížení maximální rychlosti vozidel v prostoru AN na 20 km/h,
– realizovány nejlépe bez jakéhokoliv zásahu do sledovaného dopravního procesu, bez vědomí účastníků dopravy tak, aby výsledky nebyly zkresleny
se dělí následovně:A) Průzkumy realizované za přímé účasti školených pracovníků pro sčítání- v rámci dopravního procesu, – mimo dopravní proces,
Přeprava na letiště není přímou součástí dopravní služby. V řadě případů však letecké společnosti ve spolupráci s letišti a speciálními dopravními systémy
Tento aspekt považuje při rozhodování o druhu dopravního prostředku za velmi důležitý uživatel příměstské dopravy, který využívá jejich služeb pravidelně.
Nejvíce zkušeností s tvorbou a fungováním příměstské dopravy v regionech a městských aglomeracích mají členské země Evropské unie
Letenka je z právního hlediska dopravní smlouvou mezi cestujícím a dopravcem. Na letence jsou uvedeny dopravní podmínky včetně odpovědnosti dopravce.
Oblast Rhein-Pfalz-Takt (Rýnsko-Falcký-takt, dále jen RFT) se rozprostírá v západní části SRN. Jelikož nebylo možné zavést ITJŘ
V roce 1998 bylo do RFT zapojeno i několik autobusových linek. I přes vysokou hustotu železniční sítě stále zůstávala místa, která nebylo možné obsloužit vlakem.
Při porovnání jednotlivých linek, tratí nebo jejich úseků lze zjistit rozdíly v zatížení jednotlivých (opačných) dopravních směrů v různých denních dobách.
Prostředky NDS z hlediska obsaditelnosti se dělí vertikálně podle charakteru použití na prostředky:· individuální dopravy – pro nejvýše 4-5 osob, výjimečně až 12 osob,
na provozování vnitrostátní veřejné linkové osobní dopravy na lince:číslo linky: 840 123
název linky: Žďár nad Sáz. – Brno
Proud příchozích cestujících na nástupiště v jednotlivých místech zastavení je buď nepřetržitý/spojitý (u intervalu rovného či menšího jak 10 minut)
Místo zastavení musí být dimenzováno nejen na průměrné hodnoty počtu obsloužených cestujících, ale především na špičkové hodnoty formou zálohy
Vzájemná součinnost letecké a železniční dopravy je v současné době rozvíjena zejména v osobní přepravě. Tato kombinace železniční dopravy na kratší vzdálenosti
schopnost řízení jednotlivých aspektů kvality. Pro toto řízení je nutné mít soubor informací, dat a metod, které umožní hodnocení a rozhodování
= Shonan – jde o 6,6 km dlouhou trať s osmi stanicemi, postavenou v roce 1970 jihozápadně od Tokia
Systém SAFEGE má částečně podobnou konstrukci jako systém ALWEG (opět se zde využívá trámcový nosník s průřezem obdélníku postaveného na kratší stranu),
– protože zde odpadá nutnost složitějšího posunu se soupravami vozů s využitím výtažných kolejí. Základní rozdíl při vnějším pohledu na ON je v tom, že při úvraťovém uspořádání nedochází ke změně
Technické podmínky pro výstavbu vysokorychlostních tratí se smíšeným provozem jsou náročnější. Požaduje se menší sklon (do 12,5 0/00),
V návaznosti na projekt Heathrow Express byla v únoru 1997 založena společnost IARO – International Air Rail Organization se sídlem v Londýně – Hethrow.
Statická doprava, označovaná též jako „doprava v klidu“, je nedílnou součástí dopravního procesu především u individuální automobilové dopravy
(Dial and Ride, obdobou je německý systém Anrufbus a belgický PhoneBus)
Tato služba je většinou provozovaná jako veřejně prospěšná a je určena pro svoz a rozvoz imobilních a starších osob (např. ve Velké Británii).
Na originální způsob využití cyklistické dopravy přišli v dánské Kodani. Cyklistická doprava je zde využívána jako doprava veřejná. Tzv. City-Bike (C-B)
Zavedení nových přepravních systémů pro přepravu osob směřuje k prosazení a zvýšení atraktivity hromadné osobní dopravy a ke snížení negativních vlivů
Pro kvalitní fungování tohoto systému je nutné dodržet následující principy:- Stanovit správce a hlavního provozovatele systému P&R a zajistit garance pro jeho provoz podle jednotných provozních předpisů, stanovených samosprávou města, s jednotným informačním systémem pro jeho uživatele.
V tomto systému se využívá osobního automobilu jako dopravního prostředku pro rozvoz (resp. svoz) spolucestujících na požadovaná místa s návazností veřejné dopravy.
Výstavba záchytných parkovišť je spojena také se systémem Park and Go. Tento systém je založen na návaznosti záchytného parkoviště pro automobily pěším koridorem s centrem města.
Z hromadné dopravy je v tomto případě třeba uvést systém TRANSVEYOR, kde se jedná o dopravní pás s kabinkami a pro jejich směrování po nekonvenční dopravní cestě se využívá tzv. integrátor
je důležitou a nedílnou součástí dopravního plánování pro jednotlivé dopravní obory. Účelem je stanovení dvou cílů: rozsah osobní přepravy
2.1.1 Počet cestujících, přepravených v obvodu /oblasti/ Při stanovení počtu přepravených cestujících
Takováto inovace dopravních systémů s vysokým informačním standardem, postavená nad komplexním řízením dopravy
Střední Evropa může svoji klíčovou geografickou polohu z pohledu dopravy udržet
A) s osobními vlaky a osobními vozy – odbavování průjezdných vlaků (nácestná technická prohlídka, výměna lokomotiv a čet, výměna [kursovních] vozů apod.),
V ITJŘ se klade důraz na sladění linek mezi sebou v uzlech – místech, kde se setkávají. Výhodných přestupních vazeb se dosahuje prostřednictvím časově blízkých
V České republice je možné se setkat pouze s vodní osobní dopravou rekreačního charakteru. Zejména se jedná o přepravu na dolním toku Labe od státní hranice
Proto je zajímavé si uvědomit, že základní síť i našich železnic, etapovitě doplňovaná a upravovaná, vyhovovala více než jedno století. Přesto význam a vlastně monopolní postavení železniční dopravy postupně upadal.
Zjistí se jako podíl vykonaných osobových kilometrů během stanoveného časového období k počtu vykonaných tzv
V této kapitole se zaměří pozornost na dva z ukazatelů (stupeň motorizace byl probrán v předešlé kapitole):
1950 Patentován sedlový ALWEG 1956 Závěsná dráha SKYWAY v Houstonu
1957 Závěsná dráha SAFEGE v Chateauneuf sur Loire (1,3 km)
– pražského metra dovoluje nejkratší následný interval mezi vlaky 90 s při max. dovolené rychlosti vlaků 80 km/h, kromě stanice Skalka
Obdobně jako tomu bylo u autobusových nádraží, tak i zde vybrané zastávky městské dopravy (MD) slouží jako přepravní vazba mezi dopravou městskou a ostatní.
Z hlediska vybavení zastávek je zastávka označena jednotným označníkem, který je dostatečně viditelný a obsahuje všechny náležitosti, především název zastávky
Regionální doprava, jakožto nástavba příměstských dopravních systémů, slouží k pokrytí přepravní poptávky na území přesahující městskou aglomeraci.
Jde především o nasazování: – vozidel lehké konstrukce, – vozidel s naklápěcími skříněmi,
– vozidel s vyšší dovolenou konstrukční rychlostí a akcelerací,
Pro řazení autobusů na stanovištích se používají následující typy nástupišť:
1. podélné – nejčastěji používaný způsob, autobusy u stanovišť jsou umístěny za sebou; nevýhodou jsou velké nároky na délku nástupišť,