Logistika – Stručný výklad pojmů
Agregace informací
XI. informace pro výpočet spotřeby materiálů, vycházejí z normy spotřeby, plánu odváděné a zadávané výroby u jednicového materiálu, a požadavků útvarů u režijního materiálu
Architektura informačních systému
– úlohy v architektuře a na architektuře Úspěch firmy je spjat s úspěchem v ovládání metody a techniky hromadného zpracovávání
Automatická identifikace
– progresivní technologie založená na principech optických, induktivních, radiofrekvenčních, magnetických, případně i dalších – získávají se automaticky informace o uložení a pohybu jednotlivých výrobků,
Bezpapírové transakce
– využívá se výpočetní techniky – technologie sběru a zpracování informací o logistických procesech, která nahrazuje papírové nosiče informací (formuláře) elektronickými médii =>
Bod rozpojení
= udává do jaké míry se odlišují požadavky zákazníků s výrobou. Je-li bod rozpojení je co nejblíže k distribuci, tak podniku vznikají skladovací náklady, neboť výrobky jdou po ukončení výroby na sklad.
Bod rozpojení je místem v logistickém řetězci:
Kde se dotýkají dva okruhy a způsoby řízení procesů, a to okruh řízený objednávkou a okruh řízený predikcí
Brainstorming („bouře mozků“)
– autorem této metody je Osborn
– využívá intuitivního myšlení při tvorbě nových, neobvyklých a netradičních způsobů řešení daných problémů
Cíle logistiky:
Základní cíl: = optimální uspokojování potřeb zákazníků
– dodávky a další služby zákazníkům musí být uskutečněny na požadované úrovni
Členění distribučního řetězce podle druhu distributorů
d.) velkoobchod s dodávkami na pult – maloobchodník platí jen za již prodané zboží
e.) cash and carry – maloobchodníci si zboží sami vyberou,
Další oblasti použití čárových kódů
Obchody, sklady, inventarizace Docházkové a přístupové systémy, vstupenky
Evidence majetku, inventarizace
Data
Pojem data je nutné chápat jako zkratkové profesionální označení pro čísla, text, zvuk, obraz popřípadě dalšího smyslového vjemu.
Data Mart
Vlastní data jsou uložena do datového skladu ve formě business views, což jsou obrazy dat, které se již váží k jednotlivým definovaným obchodním procesům.
Data Mining
je postaven na několika technikách:n clustering = rozdělení databází, takže záznamy jsou seskupovány podle obdobných charakteristik (komodit, lokalit, objemů prodeje aj.)
Data warehouse – datové sklady
Formální datové sklady nabývají podobu velkých relačních databází, které byly pro denní provoz vybrány z toho důvodu, že mají schopnost zpracovávat velké objemy dat a ukládat
Delfská metoda
– metoda expertních odhadů – používá se při ní předem připravených a vzájemně navazujících dotazníků
– postup při této metodě je následující:
Desagregace činností
14.1 statistické údaje o prodeji 14.2 charakteristika a pokyny – řízení zásob
Dislokační úloha
Rozdělit produkci podniků F1, F2, F3 do skladů A,B,C,D,E
Celková potřeba výrobků 3200000 ks Maximální výrobní kapacita F1 1200000
Distribuce
4. ukazatele jakosti
čas dodání dodavatelská pohotovost počet chybných dodávek
Distribuce – nástroj obchodní logistiky
– Aktivizační distribuce: odbytová cesta: přímá, nepřímá, smíšená
o odbytová forma: vlastní, cizí – Fyzická distribuce:
Distribuční řetězce se vyznačují
– délka, jedná se o počet stupňů mezi výrobcem a zákazníkem – rozsah, počet zákazníků, kteří se na distribuci podílejí podle stupňů se distribuce dělí na: – přímou = jediný stupeň
Doprava a přeprava
• je to souhrn činností, jimiž se uskutečňuje pohyb dopravních prostředků po dopravních cestách
Doprava vnitřní (vnitropodniková)
– uskutečňuje se uvnitř dílem, provozoven a závodů specializovanými dopravními a manipulačními prostředky
Doprava vnější (mimopodniková)- uskutečňuje se mimo prostory podniku na veřejných komunikacích při zásobování a distribuci zboží atd.
Druhy čipů:
Aktivní (čip má vlastní napájení) Pasivní (nese jen informaci) Rozdíl mezi RFID a Čárovými kódy
Čárové kódy:
Eficient Consumer Response
– něco jako QR- vznik v USA 1993 a v současnosti se uplatňuje v západní Evropě
– propojuje logistické řetězce – od dodavatelů přes výrobní závody,
Efficient consumer response (efektivní odpověď zákazníkovi)
Intenzivní spolupráce mezi obchodem a průmyslem s cílem splnit přání konečných zákazníků rychleji, lépe a s příznivějšími logistickými náklady.
Ekonomika v podniku
Ve většině našich výrobních podnicích stále převyšuje funkční organizace. Většinou je dodržována ekonomická samostatnost jednotlivých středisek.
Elektronická výměna dat
znamená výměnu dat elektronickou cestou, tzn. za použití elektronických přenosů (on-line). Pro tuto komunikaci je lze využít sítě typu Internet, IBM IMNS,
Expedice
6.1 stav zásob hot.výrobků 7. odbytová logistika 7.1 nabídka přepravních služeb zák.
7.2 náklady na pohyb výrobků
Faktory úspěšnosti na trhu
• Zvýšení pružnosti • Zvýšení kvality • Snížení nákladů
Fakturace
3.1 odvedený prodej 3.2 fakturace zboží Propagace 4.1 zavádění výrobků
Funkce zásob
– prvotním cílem zásob je vyrovnávací zásobník mezi přísunem a odsunem zboží na určeném místě v materiálovém toku – znázornění:
Funkční logistické systémy u výrobců automobilů
Funkční logistické systémy u výrobců automobilů
Audi BMW Daimler-Benz
Hlavní otázkou reengineeringu je :
PROČ DĚLÁME TO, CO DĚLÁME? (Zda to vůbec musíme dělat)
Reengineering navrhuje nový proces bez ohledu na proces existující.
Informační systém
Z pohledu logistiky je vhodné budovat informační systém postupně v následujících krocích:
Vytvořit evidenci Automatizovat
JIT = just in time
Dodání zboží právě v čas. Zásoby vážou peníze a proto se odběratel snaží tyto peníze využít jiným způsobem než-li do zásobování. Nevýhodou této metody
Just in time
Princip JIT nepřestavuje uzavřený soubor jasně definovaných metod, pravidel a postupů, je to spíše filozofie, která musí být dotvářena v souladu s charakteristickými podmínkami daného podniku.
Kanban
– bezzásobová technologie, která byla poprvé vyvinuta japonskou firmou Toyota motors a rychle se rozšířila hlavně do výrobních podniků po celém světě
Kanban
Použití: u zaběhlé velkosériové výroby OPT = systém řízení úzkých míst
Klasifikace 14 produktů chemické výroby
Číslo výrobku Objem produkce Objem produkce kumulativní
Kód PDF 417
Do tohoto kódu lze zakódovat nejen běžný text, ale i grafiku nebo speciální programovací instrukce. Velikost datového souboru může být více jak 1 kb.
Komplexnost logistiky
Marketingový mix vyžaduje, pokud chce být společnost úspěšná, maximální soustředění úsilí na to, aby byl správný produkt za správnou cenu
Komplexnost řešení
n předpokládá možnost zasahovat do jednotlivých fází pohybu zboží
n rozhodující je souhrn dílčích výsledků n společným kritériem je konečná cena výkonu logistického řetězce
Komplexní skladování a komisionářský systém
uskladnění vstup identifikace vyskladnění komisionářství výstup zboží
zboží příprava (komplement ke skladování)
Kontejnery
– přepravní prostředek trvalé povahy, dostatečně pevný, uzpůsobený k opakovanému použití, speciálně konstruovaný k ulehčení a urychlení práce při plnění a vyprazdňování, pro všechny druhy zboží
Kritéria normativů logistických činností – při dodávce zboží
výkonové údaje : % dodávek splněných ve lhůtě z plánovaných
% poškozeného zboží v tržní ceně
Letecká doprava
– vhodná pro přepravu malých, lehkých a cenných zásilek mimořádně náročných na dobu dodání
• osobní • nákladní – v ČR běžně ne (u nás se kombinuje cestující a náklad)
Lineární programování
Nesplněna podmínka 2 stejných jízd po 3 místech, využití kapacity auta a návěsu
Logistické náklady a výkony
– návrh systému, potřeba sledování, vymezení logistických procesů, klasifikace logistických nákladů
Logistické organizační struktury
– účel, přehled postupného vývoje, dynamické organizační struktury
Účel: Tradiční organizační struktury výrobních i obchodních společností se postupně
Logistické řetězce
Pod pojmem dodavatelský řetězec rozumíme všechny stupně přímo a nepřímo požadované pro uspokojení požadavků zákazníka.Za články logistického řetězce považujeme závody, dílny, linky, sklady,
Logistické technologie
Základní druhy plýtvání klasický příklad klasifikace plýtvání dle T. Ohno, Toyota Production Systém:
Logistický informační systém
(cíle, subsystémy, vstupní a výstupní informace, logistický proces jako systém)
Logistický systém
Je (musí být) určen k podpoře logistických procesů. Musí mít vysoký stupeň automatizace.
Logistika
Logistika je obor, který se zabývá plánováním a řízením toku zboží, jeho skladováním a službami spojenými s tímto tokem od místa výroby až do místa spotřeby,
Lokace
Lokací rozumíme úlohu rozhodnout o umístění zdrojů, skladů, servisních středisek, terminálů, nebo jiných zařízení poskytujících služby zákazníkům dané oblasti.
Maloobchodní jednotky
Hypermarkety = jsou obrovské samoobslužné prodejny , které se budují na okrajích měst. Předpokládají nákup pomocí automobilů, tak jsou v jejich blízkosti velké parkovací plochy.
Manipulační , skladovací a distribuční systémy
řeší základní problém a to je doprava správného výrobku ve správný čas na správné místo s optimálními náklady.
Materiál
= suroviny, základní i pomocný materiál, díly, nedokončené i hotové výrobky, obaly i odpad
– materiál se třídí do manipulačních skupin podle podobných vlastností
Materiální tok a doprava
4. ukazatele jakosti – Stupeň servisu
Materiálový tok
Dílčí část hmotného logistického řetězce. Řízený pohyb materiálu prováděny zpravidla pomocí manipulačních, dopravních, přepravních a pomocných prostředků a zařízení cílevědomě tak, aby materiál byl k dispozici:- v požadovanou dobu – v potřebném množství
Metalogistika
– činnosti různých organizací, podniků, které se utváří mezi makro a mikro
Další členění – podniková, mezipodniková, průmyslová, nákupní, skladová, dopravní, marketingová
Metoda ABC
= metoda řízení zásob – zásoby se rozdělí do 3 skupin:
A = ty druhy materiálu, jejichž hodnota představuje rozhodující podíl na celkové roční spotřebě => 15 %
Metoda zavádění informačního systému
Při zavádění logistického systému do provozu je první problém sběr pravdivých a objektivně porovnatelných údajů o všech logistických faktorech, které ovlivňují
Metody nákupní logistiky
Transformace plánované spotřeby na potřebv dodávek
Bilancování ročních potřeb v rámci plánu zásobování
Metodický aparát logistiky
= jedná se o metody sloužící k rozhodování při logistických problémech
Metodu = použijeme, v případě vzniku problému.
Mezinárodní společnost pro výrobu nápojů
Distribuční problém. International Drinks Corporation je mezinárodním koncernem jehož hlavní činností je výroba, distribuce a prodej nápojů. Koncern má pobočku v Nizozemí,
Modely pro stanovení výrobní dávky
Optimální velikost výrobní dávky f Využitelný časový fond zařízení v hodinách
Si Požadavky zákazníků na jednotlivé výrobky
Nákupní cena
pevné smluvní ceny = dodavatel se zavazuje dodávat nějaký statek za stejnou cenu po určité období. U tohoto typu ceny je vysoké riziko pro dodavatele.
Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců
Absence kontroly zásob Nedostatečná flexibilita Neadekvátní konfigurace sítě
Normy ISO
ISO 9000 – směrnice k užití ostatních norem ISO 9004 – směrnice k internímu postupu
ISO 9001 – ISO 9003 – požadavky na systém jakosti z externího pohledu
Obecné schéma celkové architektury systému – zklratky:
EIS = systémy podporující vrcholové řízení např. strategie podniku
DWH = datový skald, slouží pro podporu řízení na základě analýz rozsáhlých dat.
Obchodní logistika…
Vývoj pojmu logistika: • logistika se zabývá pohybem materiálu, zboží, osob, ale i informací a řízením
• zahrnuje pohyb od zdrojů až po konečnou spotřebu a uplatňuje se v dopravě,
Obchodní logistika
– pojem, složky, vztah k marketingu, diferenciace logistických řešení, předpoklady rozvoje, organizace prodejních cest Distribuční systémy lze rozdělit do dvou velkých skupin.
Odbyt-plánování a realizace
2.1 Průběh uzavírání HS počet a hodnota uzavřených HS doba uzavírání HS(limit) ve dnech náklady na HS (orientačně )
Optimální velikost dodávky (Campův vzorec):
Grafické znázornění optimální objednávky: Náklady celkové náklady náklady na skladování
Organizace logistiky BMW
Rozdělení úkolů mezi logistickou centrálou a provozní logistikou u BMW
Organizace prodejních cest
A) tradiční distribuční systém skládá se ze samostatných nezávislých subjektů (velkoobchod, maloobchod, agent…), snaží se posílit své postavení a význam a získat pro sebe určité výhody
Palety
Na úrovni 2. řádu.Pro vidlicovou manipulaci s určením pro mezioperační manipulaci, skladové operace, ložné operace a meziobjektovou a vnější přepravu.
Paretův zákon v nákupu
– 20 % sortimentních položek nákupu váže 80 % finanční hodnoty zásob
– zákon prakticky představuje východisko metody ABC v nákupu
Plánování a řízení výroby
4. ukazatele jakosti intenzita zásob podíl snížení zásob na bilanční sumě
počet dispozicí pozastavených a chybějících dodávek
Plánování, bilancování kapacit
Příklad Ve výrobním oddělení 3 pracoviště X, Y, Z
Pracoviště Výrobky X
Podnikový proces
VSTUPY JEDINÝ VÝSTUP MAJÍCÍ
VZTAH K ZÁKAZNÍKOVI PŘÍKLAD – Ukázka procesu Příklad firmy FORD
Pojem a historický vývoj logistiky,
odůvodnění efektivnosti logistických přístupů, podniková logistika
Logistika patří k relativně mladým vědním disciplinám, jejíž počátky l
Popisná statistika
diskrétní veličina = vychází z konečných hodnot. (0,1,…….15) x nediskrétní veličina <0,15> četnost označujeme f nám udává v kolika případech se daná veličina vyskytla.
Poptávka
Množství zboží, které chce zákazník za určitou cenu na trhu nakoupit.
Metody stanovení poptávky a) objektivní b) subjektivní Tvorba předpovědi
Portfolio – matice
Příklad Firma IT Segment trhu Růst Podíl na trhu Objem výkonů v mil. Kč
Rutinní zpracování dat 0,01 0,8 20
Postup výběru logistické koncepce
1. krok – dílčí řešení: pro každou velikost zásilky a pro každý druh dopravu, hledáme variantu nejnižší náklady.
Požadavky na přenos informaci
n minimální doba přenosu, čím větší, tím je pravděpodobnější vznik chyby v IS
n nejpřímější cesta, snižuje riziko vzniku chyb
Problém bezpečnosti dat
IS musí zabezpečit přenos dat, a aby data byla včas ve vhodné formě, bez komplikací a poruch k dispozici oprávněným pracovníkům a dále,
Projektové týmy
car = definice hlavního cíle, strategie, stanovení priorit, rozhodování o důležitých financích manager = plánovač, koordinátor, organizátor, řídí a nevykonává expert = posuzuje reálnost stanovených cílů
Předprodejní a poprodejní služby
Kriteria hodnocení poskytování předprodejních a poprodejních služeb jsou řazena na nižší úroveň než kriteria hodnocení služeb v rámci realizace dodávky.
Případová studie III. Discount
Charakteristika: Zlepšit řízení zásob suroviny G pro výrobu hlavního produktu H.
H – hlavní produkt, výroba rovnoměrně rozdělena během roku,
Push princip (tlačení systému)
Předcházející článek odesílá dávku, kterou v rámci kontraktu připravil v množství a čase vyhovujícímu odesílajímu článku. Důsledky:- přerušení toku mezi články řetězce
Robotová manipulace
– kombinovaná doprava využívající nové systémy balení, unifikované palety, přepravní skříně a kontejnery
– s jednotlivými paletami manipulují automaty
Rozbor výsledků
Heuristický přístup 1 (minimalizace nákladů) F1C = 100000 F1D = 1100000
F2E = 700000 F3A = 500000 F3B = 400000 F3C = 300000 F3E = 100000
Rozhraní mezi logistikou a výrobou
Je nutné, aby logistické a výrobní činnosti podniku úzce spolupracovaly. Je nutné potlačit partikulární zájmy, konflikty mezi těmito funkcemi – to vyžaduje společné plánování a rozhodování.
Řídící systém
Zahrnuje plánování, organizování, koordinování, informování, rozhodování, provádění a kontrolu strategických, dispozičních a operativních logistických operací a činností.
Řízení jakosti
(pojem, vývoj, ISO 9000 – 9004, význam, srovnání TQM a ISO)
Podnikatel poskytující služby zákazníkům, nebo produkující jiné výkony musí brát značný
Řízení zásob sortimentu
– (ABC analýza), rizika a nejistoty na řízení zásob ABC analýza 80 % důsledků vyplývá z 20% možných příčin tj. 80 % tržeb tvoří 20% výrobků. 80% diplomky se sestaví jednoduše, posledních 20% nám vezme dost sil, aby byla diplomka 100%.
Skladování a funkce skladování
Skladování je součástí každého logistického systému. Je velmi důležitým spojovacím článkem mezi výrobcem s zákazníkem. Sklady jsou jakési uzly v logistické síti, uskladnění se provádí dvěma způsoby:
Simulace procesu objednávek
– nevypracováno 8. PRAVDĚPODOBNOST
Pravděpodobnost, složené pravděpodobnostní jevy, rozdělení pravděpodobnosti
Skladování a komisionářství
4. ukazatele jakosti počet chyb stupeň nedostatků dodržování termínů
Služby zákazníkům
– náplň, měření a významnost, strategická koncepce, stanovení optimálního rozsahu služeb zákazníkům, poskytovatelé logistických služeb
Standardní (plánované) logistické náklady
Náklady, které vznikají, pokud logistické činnosti probíhají přesně podle plánu, Příklady standardních nákladů, Náklady na objednávku, Náklady na vyexpedovanou jednotku zboží, Náklady na dopravu zboží k zákazníkovi
Strategie zásobování
– pojem, cíle , nákupní skupina, nákupní situace, etapy nákupu, spolupráce dodavatelů a odběratelů, nákupní cena
Technologické principy EIS
Podstatnými vlastnostmi EIS z aplikačního hlediska je to, že umožňují velmi rychle a pružně doplňovat a měnit zobrazení dat podle jednotlivých dimenzí
Typy skladů
1. Volné skladování na otevřené ploše Nízké náklady na sklad
Nízké využití plochy (nejde-Ii zboží stohovat) Velká rizika poškození nebo záření
Typy vertikálního marketingového systému:
Korporativní marketingový systém = je taková organizace prodejní cesty, ve které jsou všechny články součástí jedné společnosti.
Úloha vrcholového managementu
Úlohou vrcholového managementu je řešit (vyřešit) dva konfliktní cíle
Pohotově dodávat Snížit kapitálovou vázanost K zamyšlení
Úkoly controllingu
Integrace nejrůznějších (všech) dílčích informací do formy komplexních informací a ukazatelů.
Úlohy MIS, EIS, DW, EDI
MIS = systém podporující taktickou a operativní řízení, který je zaměřen převážně na průmyslové a obchodní podniky. Specializuje se na marketing a účetnictví.
Úlohy v architektuře IS (IT)
U úloh v aplikační vrstvě rozlišujeme: n kategorie úloh , které vyjadřují podíl standardních aplikačních software, vzhledem ke specializovanému vývoji aplikací
Velké kontejnery
Úroveň 3. řádu. V ČR nejrozšířenější mezinárodně normalizované kontejnery ISO řady 1C.
Podle konstrukce a jejich určení: – universální – nádržkové – termické
Velkoobchod
-plní nezastupitelnou roli v systému prodejních cest. Firmy zabývajících se velkoobchodní činností kupují výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním či jiným organizacím. Mají velké skladovací prostory.
Výhody a nevýhody Hub and Spoke
Výhody: – nižší náklady na dopravu – odlehčení dopravních komunikací
Výpočet kontrolního znaku:
S = 5+4+0+2+0+1 = 12, L= 8+9+0+4+2+6 = 29, SUM = (3*S) + L = (3*12) + 29 = 65
doplněk do další desítky 70 – 65 = 5
Výroba
Výroba 11.1 informace o výrobcích vč. konkurenčních
11.2 náměty na racionalizaci výrobků a jejich balení
Výrobní strategie
– pojem, cíle, pojmy, přínosy softwarového řešení, postup při řízení výroby, centralizované a decentralizované systémy, optimalizace výrobní dávky.
Výsledky řešení WinQSB
Layout Analysis for Rozmisteni pracovist – After 3- then 2-way Exchange
Zákaznický servis
Je proces, který probíhá mezi kupujícím, prodávajícím a minimálně třetí stranou. Všem účastníkům řetězce musí vzniknout přínosy, jinými slovy zákaznický užitek.
Základní filozofie JIT
Vyrábět jen to, co je potřebné a tak efektivně, jak je to jen možné.
Zamezit plýtvání prostředků, času, kapacit a dalších ztrát.
Základní prognostické metody:
– analogie (podobnost postupů)
– analýza vědeckotechnických objevů (objevy týkající se řešeného problému)
Zavádění logistických principů řízení
Zavádění logistických principů řízení – logistické cíle, postup realizace změn v organizaci, řízení změn, týmová práce, koncepce logistického systému řízení podniku
Zpracování objednávek
– k tomu, aby byly rychle, včas a kvalitně zpracovány, je třeba mít v předstihu dostatek informací (marketing, statistika, prognostika) – je nutné přesně dodržet dohodnuté podmínky
Zpracování objednávek –
řešení v rámci IS, úlohy, předpovědi poptávky
Hlavním úkolem tohoto subsystému je provoz komunikačního systému mezi zákazníkem
Životní cyklus výrobku
Životní cyklus výrobku Stádia životního cyklu:
I. Pronikání, II. Rozšíření, III. Ustálení